Podcast Muzeum Sztuki „NUŻ W UHU”

W Muzeum Sztuki staramy się na różne sposoby nawiązywać do tradycji spuścizny awangardowej i czerpać z najlepszych wzorców budowanych w niej komunikatów. Dotyczy to również działań promocyjnych. Mamy nadzieję, że nie inaczej będzie w przypadku inaugurowanego właśnie projektu podcastowego, do którego poprowadzenia zaprosiliśmy jedną z najważniejszych polskich dziennikarek radiowych, Agnieszkę Obszańską. Już sam tytuł może Wam przypominać „Jednodńuwkę futurystuw” – „Nuż w bżuhu”.


Spotify

SOUNDCLOUD

iTunes

Stitcher

YouTube

Zasoby

„Nuż w bżuhu” to wydawnictwo, które zostało opublikowane w formie plakatu, pierwszy raz rozpowszechnione na ulicach Krakowa 13 listopada 1921 roku, dwa tygodnie później widywane także w Warszawie. Za niekonwencjonalnym afiszem stała niepokorna i ekstrawagancka grupa futurystów polskich, zredagowali go Anatol Stern i Bruno Jasieński. Co wyróżniało Jednodńuwkę? Wiele rzeczy, ale jedną z ważniejszych był jej zapis – fonetyczny, który nic nie robił sobie z zasad ortografii. Wydawnictwo rozwścieczyło niejednego, współcześni krytycy pisali o nim, że stanowi jawny atak na pisownię i tradycję języka polskiego.

Nuż w bżuhu zawierał współczesną poezję eksperymentalną, artykuły i recenzje w nowatorskiej konwencji, czyli poszerzał horyzonty. Podobny cel stawiamy przed NOŻEM W UHU*, projektem podcastowym, zatem również opartym na zasadach żywego słowa mówionego. A także już w samym tytule obiecującym nietypowe doświadczenia audialne.  

Czas jego inauguracji nie jest przypadkowy, w 2021 w Muzeum Sztuki obchodzimy 90-lecie otwarcia stałej ekspozycji Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej grupy a.r.. Było to wydarzenie niemal rewolucyjne i zwrócone ku przyszłości. Myśląc dziś o Muzeum również patrzymy przede wszystkim w przyszłość, podobnie jak awangardyści i futuryści. Co znajdziecie na falach NOŻA W UHU? Po pierwsze rozmowy – dłuższe, krótsze, każde – z nietypowych perspektyw ukazujące nasze aktualne wydarzenia i wystawy. Będziemy Was też informować o tym, nad czym dopiero pracujemy i co nas w tym momencie zajmuje. Posłuchacie rozmów z artystami i artystkami, kuratorami i kuratorkami oraz innymi zaproszonymi gośćmi. Nieodzowną część poszczególnych odsłon serii stanowić będą m.in. fragmenty prac audialnych i ścieżek dźwiękowych filmów wideo z kolekcji ms, a także nagrania towarzyszące wystawom. Całość wyreżyseruje, poprowadzi oraz wzbogaci autorskimi nagraniami terenowymi – eksperymentując z formatami – Agnieszka Obszańska, wyjątkowy głos radiowy, jednoznacznie kojarzący się z kulturą, którego chyba nikomu nie trzeba przedstawiać.

NUŻ W UHU za sprawą mnogości dźwięków, brzdęków i trzasków, dosłownie przewierci Wasze uszy, a przy okazji dobrze Was poinformuje.


*Identycznym nazewniczym konceptem posłużyła się wcześniej prof. Beata Śniecikowska (IBL PAN) w tytule monografii: "Nuż w uhu?". Koncepcje dźwięku w poezji polskiego futuryzmu (2008, wyd. II 2017).

________

Agnieszka Obszańska – teatrolożka z wykształcenia, dziennikarka z wyboru. Od kiedy pamięta połączona z radiem, najpierw jako słuchaczka, potem już po drugiej stronie. W Trójce - Programie III  przez lata zajmowała się szeroko pojętą kulturą m.in.: w programach Teren Kultura i Radiowy Dom Kultury. Odwiedziła z mikrofonem prawie wszystkie kontynenty i relacjonowała najważniejsze, nie tylko te największe, festiwale i wydarzenia kulturalne w Polsce i poza nią. Opętana naturą dźwięku i świadoma mocy jaką niesie za sobą opowiadanie historii słowem i dźwiękosferą tworzy instalacje, podcasty, słuchowiska i inne formy dźwiękowe, bazujące m.in.: na rejestrowanych samodzielnie dźwiękach terenowych. Performatywne zwierzę kulturalne. Działa niezależnie na wielu frontach, a w Radiu 357 prowadzi program Obszary.