Entele.pentele
Muzeum Sztuki w Łodzi już po raz piąty podjęło współpracę z Akademią Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego, tworząc studentkom i studentom możliwość współpracy z artystami i kuratorkami w ramach projektu artystyczno-edukacyjnego. W ramach tej edycji w rolę mentora wcielił się Igor Krenz, którego praktykę z filmem eksperymentalnym młode artystki i artyści wykorzystali jako punkt wyjścia do reakcji na epidemiczne restrykcje. Efektem owego doświadczenia twórczego, eksplorującego także pewne cyfrowe ograniczenia współczesnych technologii, jest interaktywna strona internetowa uruchamiająca działania odbiorców.
W założeniu warsztaty miały na celu przygotowanie wspólnego projektu wystawienniczego. Zamierzenia te musiały jednak ulec rewizji związanej z pandemią. Dlatego opiekunowie projektu i jego uczestnicy sięgnęli do łódzkich tradycji neoawangardowych i idei filmu składkowego jako alternatywnej formy prezentacji prac grupy artystów. Treść filmów została dodatkowo zdeterminowana rodzajem „łańcuszka”, w którym każdy z twórców wybiera dzieło jednego artysty, ale musi również odnieść się do dzieła wybranego przez sąsiada. Intertekstualne tropy stały się metodą na budowanie relacji pomiędzy pracami i sposobem na ukształtowanie narracji.
Zdaniem uczestników przebieg tegorocznych warsztatów opisać można jako „systematyczne wyzbywanie się kontroli”. Obranie sprzyjającej wynikaniu przypadków formuły, wystąpienie po drodze kolizji komunikacyjnych między uczestnikami, wreszcie podjęcie decyzji o świadomym dążeniu do stanu losowości – są to działania, za sprawą których projekt coraz wierniej upodabniał się do wyliczanki, aż „zasłużył” na nazwę „entele.pentele”.
„Entele.pentele” funkcjonować może jako film liniowy i dzieło przypadku. Współistnieją z nim dwa generatory. W pierwszym z nich poszczególne epizody wideo można ze sobą łączyć, zderzać, przekładać oraz symulować między nimi połączenia inne od tych pierwotnie zaplanowanych. Za sprawą drugiego generatora każdy odwiedzający zostaje nominowany do utworzenia własnego epizodu, kierując się zasadami analogicznymi do tych, które przyjęło 16 uczestników warsztatów.
uczestnicy warsztatów: Magdalena Berbeka, Ida Derczyńska, Dawid Furkot, Zuzanna Gołaś, Witek Gretzyngier, Tomasz Jeziorski, Łukasz Kwiliński, Patrycja Maciaszek, Justyna Maluty, Jagna Nawrocka, Anna Pacholik, Alek Sarna, Kuba Stępień, Michał Szufla, Aleksandra Wygnańska i Veronika Zakharchuk
opiekunowie projektu: Igor Krenz, Daniel Muzyczuk (ms), Łukasz Ogórek (ASP)
identyfikacja wizualna i przygotowanie strony: Witek Gretzyngier