Kultura Bez Barier

Przedsięwzięcie „Audioobrazownie. Samodzielna, integrująca wizyta w Muzeum Sztuki w Łodzi publiczności o różnych potrzebach” zakłada poszerzenie obszarów dostępności wystaw stałych Muzeum Sztuki w Łodzi przez ofertę audio-przewodników, integrujących audiodeskrypcję w języku polskim, opis w języku prostym polskim, oraz materiały dźwiękowe (nagrania archiwalne, efekty dźwiękowe, muzyka). Przedsięwzięcie prowadzi do dopełnienia podróży odbiorcy w instytucji muzeum oraz integracji publiczności o różnych potrzebach.

Muzeum Sztuki w Łodzi powstało w 1930 r., z inspiracji artystów awangardowych skupionych w grupie „a.r.” – Katarzynę Kobro, rzeźbiarkę i teoretyczkę, Władysława Strzemińskiego, malarza i teoretyka, Henryka Stażewskiego, malarza, oraz dwóch poetów - Juliana Przybosia i Jana Brzękowskiego. Przekazali oni miastu Łódź międzynarodową kolekcję sztuki awangardowej, złożoną z dzieł najwybitniejszych europejskich reprezentantów kubizmu, konstruktywizmu, surrealizmu. Artyści darowali prace, by umożliwić ich prezentację łódzkiej społeczności, robotnicom i robotnikom łódzkich zakładów włókienniczych tego czasu, w teorii „nieprzygotowanych” do odbioru sztuki w ogóle, a osiągnięć awangardy – w szczególności. Muzeum jeszcze przed II wojną światową pełniło służbę dydaktycznego laboratorium. Eksperymentalna w owym czasie ekspozycja przeprowadzała publiczność przez rozwój tendencji formalnych w malarstwie XX wieku. Towarzyszyła jej działalność stricte oświatowa – cykle wykładowe dla załóg łódzkich fabryk. Tradycja Muzeum Sztuki w Łodzi to odpowiedzialność za włączanie w doświadczanie sztuki każdego odbiorcy bez wyjątku.

Współczesne działania na rzecz dostępności otworzyły muzeum na osoby z niepełnosprawnościami. Dostępność kolekcji, zwłaszcza dla osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz osób z wyzwaniami poznawczymi, budowana w programach „Awangarda bez granic” (2017 r.), „Awangarda edukacyjna w muzeum awangardy. Działania o sztuce dla publiczności z indywidualnymi wyzwaniami poznawczymi” (2019 r.) oraz w bieżącym „Polska Cyfrowa”, a także inicjatywy Koordynatorki ds. dostępności (oprowadzanie z audiodeskrypcją i tyflomateriałami po wszystkich wystawach stałych i czasowych, oprowadzania w PJM oraz tłumaczone na PJM) przekłada się nie tylko na rosnącą publiczność osób ze specjalnymi potrzebami (wzrost ilościowy), lecz także na rosnącą świadomość tej publiczności dotyczącą zarówno sztuki nowoczesnej i współczesnej, jak i możliwości jej udostępniania i uprzystępniania (wzrost jakościowy). Oczekiwania te dążą do uzyskania coraz większej samodzielności w podróży wewnątrz instytucji muzeum, poszerzania przestrzeni osobistej autonomii i poczucia sprawczości oraz podmiotowej emancypacji. Wskazują na to korekty dokonywane przez ekspertkę Muzeum, Magdalenę Rutkowską, samorzeczniczkę osób niewidomych, jak i informacje pozyskane metodą wywiadów swobodnych z publicznością.

Ponadto nasze muzeum posiada dużą i ciągle rozbudowywaną bazę nagranych audiodeskrypcji w języku polskim (ok. 200 i 300 w realizacji), które na ekspozycji dostępne są po zeskanowaniu kodu QR, który znajduje się na tabliczkach przy konkretnych dziełach sztuki. Dzięki urządzeniu audioguide będziemy mogli wgrać te audiodeskrypcje w polskiej wersji językowej i staną się one dostępne dla polskojęzycznych osób niewidomych i słabowidzących, które nie posługują się telefonami komórkowymi, oraz nie mają dostępu do komputera i stron internetowych, gdzie baza audiodeskrypcji jest udostępniona.

Odpowiedzią na te potrzeby jest przedsięwzięcie „Audioobrazownie. Samodzielna, integrująca wizyta w Muzeum Sztuki w Łodzi publiczności o różnych potrzebach”.

Przedsięwzięcie w szczególności adresowane jest do osób niewidomych i słabowidzących oraz osób z zaburzeniami poznawczymi.


UMOWA nr 75/KBB/063/2022 o powierzenie grantu w ramach projektu „Kultura bez barier” realizowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach Działania 4.3 Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020

Kwota dofinansowania: 123 848,00 PLN