W dniu 19.12.24 oddziały ms¹ i ms² (w tym księgarnia) będą czynne do godziny 16:30, natomiast oddział MPH do godziny 16:00.

Aura Rosenberg. Pomniki też się zakochują

Aura Rosenberg bada życie wewnętrzne pomników z różnych epok i ich związki. Przestrzeń pomiędzy nimi to także przestrzeń między nami. Nasze prywatne tęsknoty wpisują się w historię powszechną, w której starożytne mitologie konfrontują się ze współczesnością. Artystka stawia pytania o tę wspólną sferę: czym jest dzisiaj przestrzeń publiczna? Do kogo należy? Jaki jest scenariusz dla jej głównych bohaterów: pomników i rzeźb?

INFO

Miejsce

ms1, ul. Więckowskiego 36 (wejście od Gdańskiej 43)

Czas

29.11.2024–30.03.2025

kuratorka

Barbara Piwowarska

koordynacja wystawy

Martyna Dec, Ewelina Strynowicz

koordynacja druków towarzyszących

Matylda Makowska

komunikacja

Anna Augustyn Kamińska, Kinga Świtoniak, Angelina Wieliczko-Skinder, Dorota Wituła

konserwacja

Anita Andrzejczak, Naoko Kamoji, Małgorzata Kowalska, Tatiana Matwij, Ewelina Pawlak

montaż

Krzysztof Francek, Łukasz Janicki, Marek Kubacki, Adam Maj, Mariusz Maj, Damian Michnik, Dariusz Mikołajczyk, Ireneusz Szymarek, Maciej Więcławski

partner projektu

Lentimax

specjalne podziękowania

Józefina Chętko, John Miller, Paweł Tryzno

Tytuł wystawy w Muzeum Sztuki w Łodzi nawiązuje do cyklu Statues Also Fall in Love (Pomniki też się zakochują) z lat 2018–2024. Rosenberg połączyła w nim dwie kluczowe inspiracje: książkę historyka sztuki George’a L. Herseya Falling in Love with Statues: Artificial Humans from Pygmalion to the Present (Zakochując się w pomnikach: sztuczni ludzie od Pigmaliona do współczesności) oraz filmowy esej z 1953 roku Les statues meurent aussi (Posągi też umierają) Chrisa Markera i Alaina Resnais.

W ostatnich latach Aura Rosenberg eksperymentuje z wydrukami soczewkowymi, tworząc serie łączące obrazy współczesne z klasyczną ikonografią zaczerpniętą z mitologii greckiej i rzymskiej. Cykl Pomniki też się zakochują to czarno-białe kompozycje, w których fotografie klasycznych i neoklasycystycznych rzeźb przechodzą płynnie w znalezione w Internecie zdjęcia zmysłowych postaci współczesnych aktorów. Tym samym artystka nawiązuje do starogreckiej opozycji między apollińskim a dionizyjskim. Zwraca uwagę na niekonsekwencje interpretacyjne „czysto białych” artefaktów archeologicznych – kanonów piękna, płci, erotyki i wzniosłości. Pokazuje, że wszystko zależy od kontekstu. Muzea sublimują obrazy zmysłowe, erotyczne w czysto estetyczne. W Statues Also Fall in Love pojawiają się więc rzeźby z Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku oraz Alte National Galerie w Berlinie: Herkules i Afrodyta, Prometeusz, Głowa Herkulesa i Lukrecja. W najnowszych pracach z 2024 roku Rosenberg przypomina, że monochromatyczne marmurowe posągi, znane nam z muzeów i wycieczek, były pierwotnie malowane na kolorowo, polichromowane. Na wystawie znalazły się więc także kolorowe przedstawienia renesansowych i manierystycznych arcydzieł: Gwałt Polikseny, Fontanna Okeanosa, Dawid, Grota Buontalentiego oraz głowy i ręki z kolosalnego posągu cesarza Konstantyna z Muzeów Kapitolińskich.

Instalacja Marmury (2018/2024) jest kontrapunktem dla Statues Also Fall in Love. W ramach tego projektu Rosenberg zbierała marmurowe odłamki w kamieniołomie w Vermont, a następnie naklejała na nie fotografie klasycznych rzeźb – kolaże dokładnie pasujące do konturów fragmentów marmuru, tworząc efekt trompe l’œil, który – jak mówi artystka – „zwodził widza, że oto widzi prawdziwe ruiny”.

Z kolei animacja The Angel of History (Anioł Historii) z 2013 roku, inspirowana słynną alegorią Waltera Benjamina, przedstawia rozległy krajobraz destrukcji. Ten pięciominutowy film pokazuje kolejne odsłony historii jako ruinę, której kulminację w teraźniejszości stanowi monumentalne złomowisko. Burza i wiatr z Raju pchają skrzydła lecącego Anioła, cofającego się niejako ku przyszłości i patrzącego, jak zwierzęta, ludzie, posągi, budynki, bohaterowie i całe miasta obracają się w stertę gruzu. Animacja przypomina grę komputerową. Sięgając do stylistyki kampu i kiczu, Rosenberg wykorzystała obrazy z archiwów internetowych oraz własne fotografie, by pokazać katastrofę deterministycznego „postępu”. Migawkowa przebitka z pierwotnego raju, gdzie rozpoczyna się film (aluzja do możliwego odkupienia), przerywa pęd kataklizmu i, jak mówi artystka, „błysk... przypomina o dialektyce historii, w której przeszłość można przywołać jedynie w odniesieniu do potrzeb teraźniejszości”.

The Missing Souvenir (Zaginiona pamiątka) to małe repliki berlińskiej Siegessäule / Kolumny Zwycięstwa (znanej z filmu Wima Wendersa Niebo nad Berlinem). Kiedy Rosenberg zauważyła, że w sklepach brakuje pamiątek przedstawiających tę kolumnę, postanowiła w 2003 roku wyprodukować ich nielimitowaną edycję. Pomnik upamiętnia zwycięstwo Niemiec nad Francją w bitwie pod Sedanem w 1870 roku, które doprowadziło do zakończenia wojny francusko-pruskiej i powstania państwa niemieckiego. W 1939 roku Adolf Hitler przeniósł kolumnę z jej pierwotnej lokalizacji przed Reichstagiem do Tiergarten, tak by znalazła się na osi wschód-zachód, którą – jak planował – podążać miała niemiecka armia wracająca triumfalnie z Rosji. Ponadto podwyższył kolumnę i poszerzył jej podstawę. Wziąwszy pod uwagę te złożone okoliczności, mieszkańcy żywili zapewne niechęć do tego pomnika i stąd brak reprezentujących go pamiątek. Jak na ironię, wewnątrz kolumny mieści się muzeum innych pomników.

Rosenberg przygotowała także prace na temat dwóch rzeźb z Dzielnicy Finansowej jej rodzinnego Nowego Jorku: popularnych Charging Bull (Szarżującego byka) i Fearless Girl (Nieustraszonej dziewczynki). Byka stworzył w 1989 roku Arturo Di Modica „w hołdzie amerykańskiej przedsiębiorczości”. W feministycznej ripoście w Dzień Kobiet w 2017 roku Kristen Visbal zainstalowała bezpośrednio przed Bykiem swoją Nieustraszoną dziewczynkę. Pomijając nieuniknione polemiki, psychologiczne napięcie pomiędzy dwiema rzeźbami zainspirowało Rosenberg do stworzenia serii rysunków i wydruków soczewkowych. Figury szarżującego byka i nieustraszonej dziewczynki stały się w niej bohaterami mitologicznej opowieści o labiryncie, nie tylko przywołując słynną klasyczną ikonografię mitu o Minotaurze, ale także dialogując z kultem Pabla Picassa. W 2019 roku, w wyniku protestów Di Modiki, władze miasta przeniosły Dziewczynkę z dala od Byka. Stoi teraz naprzeciwko niewzruszonej fasady Nowojorskiej Giełdy na Wall Street.

Szarżujący byk i Nieustraszona dziewczynka powracają w najnowszym filmie Rosenberg The Space Between Us (Przestrzeń między nami), zrealizowanym w 2024 roku we współpracy z pisarką i reżyserką Veronicą Gonzalez Peñą. Autorki pokazują, że kiedy te dwie postaci stały naprzeciwko siebie, nieświadomie uruchamiały mitologiczne toposy i archetypy. Turyści i widzowie zanurzali się w przestrzeń pomiędzy nimi, uwodzeni pragnieniem niewinności i urokiem bestialstwa. Ta pełna napięć przestrzeń zawierała obietnicę zawrotnej, mitycznej podróży. Jeśli labirynt jest modelem umysłu, to Przestrzeń między nami prowadzi nas przez jego zawiłe meandry.

Wystawa nie zapomina o innej, mitycznie „intersubiektywnej” postaci, Jednorożcu, który pojawia się od starożytności na całym świecie i we wszystkich cywilizacjach, w tym także w Łodzi – jako najczęściej omawiana rzeźba w miejscu zwanym Przesiadkowem.

kuratorka: Barbara Piwowarska

Partnerem projektu jest firma Lentimax, która specjalizuje się w druku soczewkowym. 

 

logotypy partnerów

 

 

 

 

________________

Niektóre z prac znajdujących się na wystawie„Aura Rosenberg. Pomniki też się zakochują”, poruszają tematykę przemocy, prezentują
nagość, oraz zawierają wulgaryzmy. Ścieżka dźwiękowa jednego z filmów łączy narastające, chaotyczne dźwięki z fragmentami muzycznymi,
co możne powodować dyskomfort.

Podziel się informacją

Wydarzenia towarzyszące

Załączniki

Galeria

INFO

Miejsce

ms1, ul. Więckowskiego 36 (wejście od Gdańskiej 43)

Czas

29.11.2024–30.03.2025

kuratorka

Barbara Piwowarska

koordynacja wystawy

Martyna Dec, Ewelina Strynowicz

koordynacja druków towarzyszących

Matylda Makowska

komunikacja

Anna Augustyn Kamińska, Kinga Świtoniak, Angelina Wieliczko-Skinder, Dorota Wituła

konserwacja

Anita Andrzejczak, Naoko Kamoji, Małgorzata Kowalska, Tatiana Matwij, Ewelina Pawlak

montaż

Krzysztof Francek, Łukasz Janicki, Marek Kubacki, Adam Maj, Mariusz Maj, Damian Michnik, Dariusz Mikołajczyk, Ireneusz Szymarek, Maciej Więcławski

partner projektu

Lentimax

specjalne podziękowania

Józefina Chętko, John Miller, Paweł Tryzno

Podziel się informacją