Oprowadzanie po wystawie "Aura Rosenberg. Pomniki też się zakochują"
Zapraszamy na oprowadzanie kuratorskie po wystawie "Aura Rosenberg. Pomniki też się zakochują", które poprowadzą artystka Aura Rosenberg oraz kuratorka wystawy Barbara Piwowarska.
INFO
Miejsce
Czas
oprowadzają
Wstęp
Aura Rosenberg bada życie wewnętrzne pomników z różnych epok i ich związki. Przestrzeń pomiędzy nimi to także przestrzeń między nami. Nasze prywatne tęsknoty wpisują się w historię powszechną, w której starożytne mitologie konfrontują się ze współczesnością. Artystka stawia pytania o tę wspólną sferę: czym jest dzisiaj przestrzeń publiczna? Do kogo należy? Jaki jest scenariusz dla jej głównych bohaterów: pomników i rzeźb?
W ostatnich latach Aura Rosenberg eksperymentuje z wydrukami soczewkowymi, tworząc serie łączące obrazy współczesne z klasyczną ikonografią zaczerpniętą z mitologii greckiej i rzymskiej. Cykl Pomniki też się zakochują to czarno-białe kompozycje, w których fotografie klasycznych i neoklasycystycznych rzeźb przechodzą płynnie w znalezione w Internecie zdjęcia zmysłowych postaci współczesnych aktorów. Tym samym artystka nawiązuje do starogreckiej opozycji między apollińskim a dionizyjskim. Zwraca uwagę na niekonsekwencje interpretacyjne „czysto białych” artefaktów archeologicznych – kanonów piękna, płci, erotyki i wzniosłości. Pokazuje, że wszystko zależy od kontekstu. Muzea sublimują zmysłowe, erotyczne obrazy w czysto estetyczne. Na wystawie pojawiają się więc słynne przedstawienia: Herkules i Afrodyta, Prometeusz, Głowa Herkulesa i Lukrecja. Rosenberg przypomina, że monochromatyczne marmurowe posągi, znane nam z muzeów i wycieczek, były pierwotnie malowane na kolorowo, polichromowane.
Rosenberg przygotowała także prace na temat współczesnych rzeźb z Dzielnicy Finansowej jej rodzinnego Nowego Jorku: popularnych Charging Bull (Szarżującego byka) i Fearless Girl (Nieustraszonej dziewczynki). Psychologiczne napięcie pomiędzy dwiema rzeźbami zainspirowało ją do stworzenia serii rysunków i wydruków soczewkowych. Szarżujący byk i nieustraszona dziewczynka stały się w niej bohaterami mitologicznej opowieści o labiryncie, przywołując nie tylko słynną klasyczną ikonografię mitu o Minotaurze, ale także dialogując z kultem Pabla Picassa. Wątek ten powraca w najnowszym filmie Rosenberg The Space Between Us (Przestrzeń między nami), zrealizowanym w 2024 we współpracy z pisarką i reżyserką Veronicą Gonzalez Peñą. Jednocześnie wystawa nie zapomina o innej mitycznie „intersubiektywnej” postaci: Jednorożcu, który pojawia się od starożytności na całym świecie i we wszystkich cywilizacjach, w tym także w Łodzi – jako najczęściej omawiana rzeźba w miejscu zwanym Przesiadkowem.
kuratorka: Barbara Piwowarska