Nowosielski w Łodzi

Publikacja przybliża dwunastoletni łódzki okres życia Jerzego Nowosielskiego, lata 1950 – 1962 które przypadły na czas jego dojrzewania twórczego i pierwszych artystycznych sukcesów.

 

Odkrywa wtedy również siebie, jako twórcę scenograficznego. Wreszcie to okres, w którym  Nowosielski rozpoczyna pracę nad monumentalnym malarstwem sakralnym. W swoich łódzkich latach twórca aktywnie uczestniczył także w tworzeniu artystycznego środowiska miasta.

Nowosielski, gdy przybywa do Łodzi, ma dwadzieścia siedem lat, jest żonaty z Zofią Gutkowską i za sobą ma już szereg doświadczeń artystycznych. Między innymi studia ikonopisarstwa w Ławrze Uniowskiej św. Jana Chrzciciela w Uniowie pod Lwowem czy asystenturę u Tadeusza Kantora w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Krakowie. Ponadto artysta związany był  z Grupą Młodych Plastyków, utworzoną wokół Kantora, a także z grupą plastyków nowoczesnych i krakowskim Klubem Artystów. Miał za sobą także udział w zbiorowych pokazach sztuki, przede wszystkim w wystawie plastyków nowoczesnych w Klubie Młodych Artystów i Naukowców w 1947 roku, wystawie Polish Art Today w Nowym Jorku (1948) czy w I wystawie Sztuki Nowoczesnej w krakowskim Pałacu Sztuki (1948/1949).

W okresie łódzkim do tych interesujących Nowosielskiego tematów należą oprócz wciąż tworzonych kompozycji abstrakcyjnych, w tym wyjątkowych, organicznych, także zmagania z realizmem. Przez cały okres łódzki nieustająco jednak tworzył prace realistyczne: akty, sceny przedstawiające kobiety na plaży, gimnastyczki i pływaczki, sceny rodzajowe we wnętrzach, portrety, grupy z muzykantami, martwe natury i pejzaże, malarstwo sakralne, scenografie, a przede wszystkim pejzaże miejskie, łódzkie. Nowosielski potrafił jednak w swoich płótnach znaleźć własny styl. Można by go nazwać świadomym prymitywizmem nowoczesnym, w którym przedmioty nie tracą swojej realności. Dlatego obrazy Nowosielskiego są łatwo komunikatywne, a czasem także pełne wdzięku.

Nowosielski, mieszkając w Łodzi, początkowo żyje z posady kierownika artystycznego państwowej Dyrekcji Teatrów Lalek, później wykładowcy w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych, a także z etatu w Miejskim Biurze Projektów w Łodzi przy kolorystycznym projektowaniu fasad. To właśnie podczas swojego łódzkiego okresu, artysta miał szansę wziąć udział w wystawie artystów polskich na XXVIII Biennale Sztuki w Wenecji w 1956 roku. Miasto opuszcza we wrześniu 1962 roku, tuż przed czterdziestką. Od tego czasu do śmierci jest już związany z Krakowem, gdzie pracuje w Akademii Sztuk Pięknych.

Publikacja ukazuje wybór głównie prac malarskich Jerzego Nowosielskiego. Osobna część publikacji to projekty scenograficzne, w tym te przygotowane wraz z żoną.


Wydawca:  Muzeum Sztuki w Łodzi
Redakcja: Paulina Kurc-Maj
Autorzy tekstów: Paulina Kurc-Maj, Agata Mendrychowska, Iwona Luba
Tłumaczenie tekstów: Marcin Wawrzyńczak
Koordynacja wydawnicza: Andżelika Bauer
Projekt graficzny: Ryszard Bienert

ISBN 978-83-66696-51-8
Rok wydania: 2023
Format: 21,6 x 28 x 1,8 cm
Oprawa: miękka
Ilość stron: 256
Ilość ilustracji: ok 176  (126 barwnych i 50 czarno-białych)
Język: wydanie dwujęzyczne polsko/angielskie
Publikacja towarzysząca wystawie „Nowosielski w Łodzi” w Muzeum Sztuki | ms1, ul. Gdańska 43 Łódź (11.10.2023- 25.02.2024)


Regulamin księgarni       Kontakt


 

Cena: 140,00 zł
Waga: 0,76 kg

Podziel się informacją