Od października 2024 dzień bezpłatnego wstępu we wszystkich oddziałach Muzeum Sztuki w Łodzi zostaje przeniesiony na piątek.

Agata Ingarden. EmoPolis

EmoPolis to pierwsza w Polsce muzealna wystawa prac Agaty Ingarden. Jest ona fragmentem nieustannie rozwijanego projektu, w którym główną rolę odgrywa infrastruktura przeznaczona do zarządzania energią emitowaną przez stany emocjonalne. Wystawa łączy ze sobą dwie monumentalne prace – Rescue Dummies i Piknik o zachodzie słońca.

INFO

Miejsce

ms2, Ogrodowa 19, parter

Czas

11. październik 2024 - 9 luty 2025

miejsce

ms2 , Ogrodowa 19

Wernisaż

11.10.2024, godz.18.00

kurator

Daniel Muzyczuk

koordynacja wystawy

Martyna Dec

koordynacja wydawnicza

Matylda Makowska

koordynacja komunikacji

Anna Augustyn Kamińska, Dorota Wituła, Kinga Świtoniak

montaż

Krzysztof Francek, Łukasz Janicki, Marek Kubacki, Adam Maj, Dariusz Mikołajczyk, Ireneusz Szymarek, Maciej Więcławski, zespół Działu Dokumentacji Naukowej

Spomiędzy szklanych okien budynków biurowych wyłania się zwisająca mechaniczna struktura i panele słoneczne, tworząc pejzaż współczesnego miasta. Jest to jeden z możliwych widoków na Dom Snów – laboratorium, które wyzwala od norm społecznych i jednocześnie tworzy nowe reguły współżycia. To miejsce, a zarazem program interaktywny kształtujący życie trzech grup mieszkańców. Motyloludzie wykonują pracę emocjonalną, która zasila całą infrastrukturę. Filmy wmontowane w elementy architektoniczne pozwalają na wgląd w przebieg tych procesów, w nich istotną rolę odgrywa odkrywanie ograniczeń cielesnych i komunikacja za pomocą ruchu. Członkowie tej grupy próbują budować jednocześnie swoją tożsamość i świadomość grupową. Goblinomotyle zajmują się obsługą procesów fizycznych i architekturą Domu Snów. EmoPolis natomiast reprezentuje nadzór i regulację. W tej dynamicznej interakcji między postaciami EmoPolis zapewniają równowagę energii generowanej przez Motyloludzi oraz działają jak lustra odbijające emocje, pobudzając samoświadomość mieszkańców.

 

Te niejednoznaczne postacie ucieleśniają aspekty życia miejskiego – skomplikowane systemy, w których nadzór jest integralną częścią codziennego funkcjonowania. Instalacja i muzeum to metafory ekonomii uwagi stanowiącej bazę doświadczania zapośredniczonej przez media rzeczywistości. Dom Snów zmienia swoją architekturę w zależności od punktu widzenia. Zależy ona od tego, z którym bohaterem identyfikuje się widz. Zwiedzający wystawę stają się również częścią tytułowego EmoPolis – nadzorują transfery emocji. Wgląd w cykl życia Domu Snów wyłania się zza szyb infrastruktury zbudowanej z okien biurowca z Kijowa. Ich półprzezroczyste powierzchnie rozmywają granice między wnętrzem a zewnętrzem. Zarówno szklane ruiny korporacyjnej architektury, jak i skapujące części metalowych kwiatów Pikniku o zachodzie słońca stają się podobne do oczu owadów.

 

Oba projekty odzwierciedlają funkcjonowanie powiązanych systemów. W świecie Domu Snów energia Motyloludzi napędza program regulowany i obserwowany przez EmoPolis. Podobnie rzeźba Piknik o zachodzie słońca integruje komponenty naturalne i przetworzone (metal, zwęglony cukier, tkanina grzybowa, panele słoneczne), tworząc samopodtrzymujący się ekosystem. Razem konstruują one pejzaż miejski, zacierający granice między przestrzenią publiczną i prywatną. Splątane interakcje grupowe i odizolowane zdarzenia tworzą spójną narrację świata Domu Snów.

 

Agata Ingarden (ur. 1994 w Polsce) mieszka i pracuje między Paryżem a Atenami. Przy tworzeniu rzeźb używa różnych mediów, łącząc prace wideo, performans, dźwięk i tekst. Jej praktyka skupia się na znaczeniu materiałów, których używa, a zainteresowania dotyczą posthumanistyki, socjologii, science fiction i budowania narracji mitycznych. Jej prace były pokazywane m.in. w Palais de Tokyo, Paryż (2019); Frac, Île-de-France, Paryż (2019); Mo.Co, La Panacée, Montpellier (2019); Künstlerhaus, Wiedeń (2020); Muzeum Sztuki w Łodzi (2021); Art Encounters Biennial, Timișoara (2021); CAPC, Bordeaux (2022); Centro de Cultura Digital, Mexico City (2023); 15. Biennale w Gwangju w Korei Południowej (2024). W 2021 roku otrzymała nagrodę specjalną w konkursie Future Generation Art Prize.

 

Patroni medialni:

 

logotypy partnerów

 

 

 

 

 

Podziel się informacją

Wydarzenia towarzyszące

INFO

Miejsce

ms2, Ogrodowa 19, parter

Czas

11. październik 2024 - 9 luty 2025

miejsce

ms2 , Ogrodowa 19

Wernisaż

11.10.2024, godz.18.00

kurator

Daniel Muzyczuk

koordynacja wystawy

Martyna Dec

koordynacja wydawnicza

Matylda Makowska

koordynacja komunikacji

Anna Augustyn Kamińska, Dorota Wituła, Kinga Świtoniak

montaż

Krzysztof Francek, Łukasz Janicki, Marek Kubacki, Adam Maj, Dariusz Mikołajczyk, Ireneusz Szymarek, Maciej Więcławski, zespół Działu Dokumentacji Naukowej

Podziel się informacją