Sympozjum online: Co może czarny kwadrat? O osobliwości i użyteczności kolekcji awangardowych
Co pozostało po awangardzie sprzed stu lat? Gdzie dziś można znaleźć dzieła ówczesnych radykałów? Jakie drogi zaprowadziły je do muzeów i prywatnych kolekcji? Kto z nimi pracuje i na czym ta praca polega? Dlaczego i jak powinno się o awangardową sztukę troszczyć? Komu i jak o niej opowiadać? I najważniejsze – jak i w jakim celu jej używać? Na te i inne tematy rozmawiać będzie międzynarodowe grono badaczek i badaczy zaproszone do udziału w sympozjum, które towarzyszy wystawie „Awangardowe muzeum”.
Przygotowanie projektu takiego jak „Awangardowe muzeum” wymaga nie tylko solidnych kwerend, ale także międzynarodowej współpracy na wielu poziomach. Zakłada kooperację z badaczami, instytucjami muzealnymi oraz prywatnymi kolekcjonerami, jak również konieczność przejścia wielu skomplikowanych procedur, które państwa ustanawiają w celu ochrony swoich najcenniejszych kulturalnych zasobów. Przede wszystkim jednak, wystawa o awangardzie potrzebuje odpowiedniej opowieści – takiej, która jest w stanie zaangażować dzisiejszą zróżnicowaną publiczność.
Współczesnych kuratorów i muzealników łączy z artystami awangardy wiara w społeczny potencjał sztuki i przekonanie o konieczności jej upowszechniania. O własnych pomysłach na to, jak upowszechniać awangardową twórczość, opowiedzą podczas sympozjum badaczki, kuratorki i dyrektorki instytucji, które w szczególny sposób zajmują się tą radykalną spuścizną.
Wystawa „Awangardowe muzeum”, której towarzyszy sympozjum, opowiada historię czterech inicjatyw na rzecz uspołecznienia nowej sztuki podjętych przez artystów w Rosji, Niemczech, Stanach Zjednoczonych i Polsce. Więcej o informacji o projekcie.
Uczestniczki_cy sympozjum:
Prof. Dr. Marion Ackermann (Staatlichen Kunstsammlungen Dresden), Masha Chlenova (The New School), Irina Karasik (Państwowe Muzeum Rosyjskie w Petersburgu), Rita Kersting (Ludwig Museum w Kolonii), Natacha Milovzorova (Kandinsky Biblioteque, Centre Pompidou, Paryż), Daniel Muzyczuk (Muzeum Sztuki w Łodzi), Agnieszka Rejniak-Majewska (Uniwersytet Łódzki), Marcelo Rezende (Archiv der Avantgarden), Alexandra Selivanova (Muzeum Awangardy, Moskwa), Ann Temkin (MoMA), Maria Tsantsanoglou (MOMus-Museum of Modern Art-Costakis Collection, Thessaloniki), Stephanie Weber (Lenbachhaus, Monachium), Prof. Dr. Isabel Wünsche (Jacobs University Bremen) oraz Tomasz Załuski (Uniwersytet Łódzki, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi)
Dyskusja dostępna na platformach online:
Bilety na wydarzenie dzięki uprzejmości AW Marketing.
Prosimy pamiętać, że prezentacje nie będą dostępne po zakończeniu wydarzenia.
Wydarzenie w języku angielskim.
Program sympozjum:
13:45 Otwarcie obrad: Agnieszka Pindera i Jarosław Suchan, kuratorzy wystawy „Awangardowe muzeum”
14.00 Budowanie nawyku: Irina Karasik i Prof. Dr. Isabel Wünsche w rozmowie z Mashą Chlenovą
Katherine S. Dreier w jednym z tekstów programowych Société Anonyme porównywała sztukę i oliwki - pisząc o przeświadczeniu w przypadku obydwu, iż smak wiąże się z dobrym wychowaniem. Jak u progu lat dwudziestych kształtowano apetyt na sztukę nowoczesną? Czym różniły się pomysły na edukację mas w Rosji i Stanach Zjednoczonych? O historycznych przykładach upowszechniania nowej sztuki jak i własnych projektach badawczych i popularyzatorskich w rozmowie z Mashą Chlenovą opowiedzą Irina Karasik i Prof. Dr. Isabel Wünsche.
15.15 Kształtowanie tożsamości: Alexandra Selivanova i Stephanie Weber w rozmowie z Tomaszem Załuskim
Jak historia wpływa na współczesną tożsamość instytucjonalną? Czy można mówić o przeszłości w sposób aktualny? W rozmowie z Tomaszem Załuskim poruszą te zagadnienia Stephanie Weber jedna z kuratorek wystawy „Group Dynamics. Collectives of the Modernist Period” [Dynamika grupowa. Kolektywy epoki modernizmu] oraz dyrektorka moskiewskiego Muzeum Awangardy Alexandra Selivanova. Instytucje łączy ciekawa historia miejsca i sposób w jaki ją przepracują ich programy. Weber reprezentuje miejskie muzeum, którego tożsamość odmienił dar malarki Gabriele Münter w jakim przekazała okazałą kolekcję sztuki z kręgów ugrupowania „Błękitny Jeździec”, podczas gdy Selivanova zarządza muzeum z siedzibą na terenie modelowego konstruktywistycznego osiedla.
16.30 Podtrzymywanie ognia: Marion Ackermann, Natacha Milovzorova, Rita Kersting, Marcelo Rezende, Maria Tsantsanoglou w rozmowie z Agnieszką Rejniak-Majewską
Zbiory awangardy w kolekcji instytucjonalnej wymagają nie tylko stałej opieki konserwatorskiej ale także refleksji kuratorskiej czy krytycznej. Zdaje się iż jest to okres najchętniej fałszowany przez nieuczciwych uczestników rynku sztuki. W ramach panelu porozmawiamy m.in. o projekcie „Original and Fakes”, który miał na celu dokładne zbadanie zbiorów Ludwig Museum. O współczesnych strategiach pracy z dziedzictwem awangardy rozwijanych w swoich zespołach opowiedzą także dyrektorki czołowych europejskich kolekcji: Państwowych Zbiorów Sztuki w Dreźnie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej-Kolekcja Costakisa w Salonikach. Przedstawione zostaną także projekty angażujące współczesnych artystów w dialog ze sztuką sprzed wieku w jakie angażuje się Centre Pompidou.
18:15 Nadawanie imion: Ann Temkin w rozmowie z Danielem Muzyczukiem
Jak w drugiej dekadzie XXI wieku wyznaczająca trendy od wielu dekad instytucja jaką jest nowojorskiej MoMA redefiniuje kanon, do powstania którego sama się przyczyniła? W rozmowie z Danielem Muzyczukiem, kuratorem programowym Muzeum Sztuki w Łodzi, o kulisach aktualnej wystawy kolekcji a także na nowo zdefiniowanej misji opowie szefowa Działu Malarstwa i Rzeźby najsłynniejszego muzeum świata.