Sympozjum online: Co może czarny kwadrat? O osobliwości i użyteczności kolekcji awangardowych

Co pozostało po awangardzie sprzed stu lat? Gdzie dziś można znaleźć dzieła ówczesnych radykałów? Jakie drogi zaprowadziły je do muzeów i prywatnych kolekcji? Kto z nimi pracuje i na czym ta praca polega? Dlaczego i jak powinno się o awangardową sztukę troszczyć? Komu i jak o niej opowiadać? I najważniejsze – jak i w jakim celu jej używać? Na te i inne tematy rozmawiać będzie międzynarodowe grono badaczek i badaczy zaproszone do udziału w sympozjum, które towarzyszy wystawie „Awangardowe muzeum”. 

INFO

Miejsce

kanały online: Facebook, YouTube, Vimeo

Czas

24.02.2022, czwartek, godz. 13.45-19.15

program sympozjum

Agnieszka Pindera i Jarosław Suchan

współpraca

Masha Chlenova

koordynacja

Agata Szynkielewska

identyfikacja wizualna

Fontarte

Przygotowanie projektu takiego jak „Awangardowe muzeum” wymaga nie tylko solidnych kwerend, ale także międzynarodowej współpracy na wielu poziomach. Zakłada kooperację z badaczami, instytucjami muzealnymi oraz prywatnymi kolekcjonerami, jak również konieczność przejścia wielu skomplikowanych procedur, które państwa ustanawiają w celu ochrony swoich najcenniejszych kulturalnych zasobów. Przede wszystkim jednak, wystawa o awangardzie potrzebuje odpowiedniej opowieści – takiej, która jest w stanie zaangażować dzisiejszą zróżnicowaną publiczność.

Współczesnych kuratorów i muzealników łączy z artystami awangardy wiara w społeczny potencjał sztuki i przekonanie o konieczności jej upowszechniania. O własnych pomysłach na to, jak upowszechniać awangardową twórczość, opowiedzą podczas sympozjum badaczki, kuratorki i dyrektorki instytucji, które w szczególny sposób zajmują się tą radykalną spuścizną. 

Wystawa „Awangardowe muzeum”, której towarzyszy sympozjum, opowiada historię czterech inicjatyw na rzecz uspołecznienia nowej sztuki podjętych przez artystów w Rosji, Niemczech, Stanach Zjednoczonych i Polsce. Więcej o informacji o projekcie. 

 

Uczestniczki_cy sympozjum:

Prof. Dr. Marion Ackermann (Staatlichen Kunstsammlungen Dresden), Masha Chlenova (The New School), Irina Karasik (Państwowe Muzeum Rosyjskie w Petersburgu), Rita Kersting (Ludwig Museum w Kolonii), Natacha Milovzorova (Kandinsky Biblioteque, Centre Pompidou, Paryż), Daniel Muzyczuk (Muzeum Sztuki w Łodzi), Agnieszka Rejniak-Majewska (Uniwersytet Łódzki), Marcelo Rezende (Archiv der Avantgarden), Alexandra Selivanova (Muzeum Awangardy, Moskwa), Ann Temkin (MoMA), Maria Tsantsanoglou (MOMus-Museum of Modern Art-Costakis Collection, Thessaloniki), Stephanie Weber (Lenbachhaus, Monachium), Prof. Dr. Isabel Wünsche (Jacobs University Bremen) oraz Tomasz Załuski (Uniwersytet Łódzki, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi) 

Dyskusja dostępna na platformach online:

Facebook - https://www.facebook.com/muzeumsztuki,
YouTube - https://www.youtube.com/channel/UCehGOJUZUaCLgkIaM65soBQ- Open on blank page,
Vimeo - https://vimeo.com/event/1876476/683459b387

 

Bilety na wydarzenie dzięki uprzejmości AW Marketing. 


Prosimy pamiętać, że prezentacje nie będą dostępne po zakończeniu wydarzenia.

 

Wydarzenie w języku angielskim. 

 

Program sympozjum: 

13:45   Otwarcie obrad: Agnieszka Pindera i Jarosław Suchan, kuratorzy wystawy „Awangardowe muzeum”

14.00   Budowanie nawyku: Irina Karasik i Prof. Dr. Isabel Wünsche w rozmowie z Mashą Chlenovą

            Katherine S. Dreier w jednym z tekstów programowych Société Anonyme porównywała sztukę i oliwki - pisząc o przeświadczeniu w przypadku obydwu, iż smak wiąże się z dobrym wychowaniem. Jak u progu lat dwudziestych kształtowano apetyt na sztukę nowoczesną? Czym różniły się pomysły na edukację mas w Rosji i Stanach Zjednoczonych? O historycznych przykładach upowszechniania nowej sztuki jak i własnych projektach badawczych i popularyzatorskich w rozmowie z Mashą Chlenovą opowiedzą Irina Karasik i Prof. Dr. Isabel Wünsche. 

15.15   Kształtowanie tożsamości: Alexandra Selivanova i Stephanie Weber w rozmowie z Tomaszem Załuskim 

            Jak historia wpływa na współczesną tożsamość instytucjonalną? Czy można mówić o przeszłości w sposób aktualny? W rozmowie z Tomaszem Załuskim poruszą te zagadnienia Stephanie Weber jedna z kuratorek wystawy „Group Dynamics. Collectives of the Modernist Period” [Dynamika grupowa. Kolektywy epoki modernizmu] oraz dyrektorka moskiewskiego Muzeum Awangardy Alexandra Selivanova. Instytucje łączy ciekawa historia miejsca i sposób w jaki ją przepracują ich programy. Weber reprezentuje miejskie muzeum, którego tożsamość odmienił dar malarki Gabriele Münter w jakim przekazała okazałą kolekcję sztuki z kręgów ugrupowania „Błękitny Jeździec”, podczas gdy Selivanova zarządza muzeum z siedzibą na terenie modelowego konstruktywistycznego osiedla.

 

16.30   Podtrzymywanie ognia: Marion Ackermann, Natacha Milovzorova, Rita Kersting, Marcelo Rezende, Maria Tsantsanoglou w rozmowie z Agnieszką Rejniak-Majewską 

            Zbiory awangardy w kolekcji instytucjonalnej wymagają nie tylko stałej opieki konserwatorskiej ale także refleksji kuratorskiej czy krytycznej. Zdaje się iż jest to okres najchętniej fałszowany przez nieuczciwych uczestników rynku sztuki. W ramach panelu porozmawiamy m.in. o projekcie „Original and Fakes”, który miał na celu dokładne zbadanie zbiorów Ludwig Museum. O współczesnych strategiach pracy z dziedzictwem awangardy rozwijanych w swoich zespołach opowiedzą także dyrektorki czołowych europejskich kolekcji: Państwowych Zbiorów Sztuki w Dreźnie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej-Kolekcja Costakisa w Salonikach. Przedstawione zostaną także projekty angażujące współczesnych artystów w dialog ze sztuką sprzed wieku w jakie angażuje się Centre Pompidou. 

 

18:15   Nadawanie imion: Ann Temkin w rozmowie z Danielem Muzyczukiem 

            Jak w drugiej dekadzie XXI wieku wyznaczająca trendy od wielu dekad instytucja jaką jest nowojorskiej MoMA redefiniuje kanon, do powstania którego sama się przyczyniła? W rozmowie z Danielem Muzyczukiem, kuratorem programowym Muzeum Sztuki w Łodzi, o kulisach aktualnej wystawy kolekcji a także na nowo zdefiniowanej misji opowie szefowa Działu Malarstwa i Rzeźby najsłynniejszego muzeum świata.

Podziel się informacją

Wydarzenia towarzyszące

INFO

Miejsce

kanały online: Facebook, YouTube, Vimeo

Czas

24.02.2022, czwartek, godz. 13.45-19.15

program sympozjum

Agnieszka Pindera i Jarosław Suchan

współpraca

Masha Chlenova

koordynacja

Agata Szynkielewska

identyfikacja wizualna

Fontarte

Podziel się informacją