Przejdź do sekcji:

Patkowski. Ambasador muzyki z Marsa

Książka Agnieszki Pindery „Patkowski. Ambasador muzyki z Marsa” opowiada historię człowieka, który poświęcił życie sztuce, chociaż sam nie był artystą w powszechnym rozumieniu tego słowa. Swoją pasję realizował dzięki współpracy z kompozytorami i animacji życia koncertowego, a dla jego audycji – nadawanych począwszy od 1959 roku – zasiadali przed radioodbiornikami spragnieni nowej muzyki słuchacze.


Ta druga z kolei książka – wydana w serii Biblioteka SEPR i poświęcona spuściźnie Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia – skupia się na postaci założyciela i wieloletniego kierownika placówki, muzykologa Józefa Patkowskiego. Co ukształtowało człowieka, który tworzył historię muzyki elektroakustycznej w Polsce? Jak zetknął się z nią po raz pierwszy? Z czym mierzył się w stanie wojennym? Dlaczego w 1982 roku nie odbył się festiwal Warszawska Jesień? Co doprowadziło do zwolnienia Patkowskiego z zajmowanego w rozgłośni stanowiska w połowie lat osiemdziesiątych? I czym był „czarny pokój”? Odpowiedzi na te pytania autorka książki szukała w archiwach i wspomnieniach kilkudziesięciu osób, z którymi udało jej się porozmawiać.

Agnieszkę Pinderę zafascynowały łatwość, z jaką Patkowski łączył wiedzę z różnych dziedzin, oraz intuicja pomagająca mu wyławiać nowe, wartościowe przejawy twórczości. Zgromadzony materiał pokazuje, że można Patkowskiego uznać za jednego z pierwszych kuratorów sztuki w Polsce, oddanego artystom opiekuna projektów na pograniczu nowych mediów, performansu i instalacji. Tak jak awangarda w muzyce ukształtowała Patkowskiego jako muzykologa, tak neoawangarda na polu wszystkich sztuk ukonstytuowała przyjętą przez niego rolę – mediatora między dziełem a odbiorcą. „Ambasador muzyki z Marsa” jest więc nie tylko biografią Józefa Patkowskiego, ale też raportem z kształtowania się nowego interdyscyplinarnego zawodu kuratora, który upowszechnił się wraz z nadejściem XXI wieku i wyszedł poza mury muzeów i galerii sztuki współczesnej.

Książka jest kolejnym przykładem zaangażowania Muzeum Sztuki w Łodzi w badania nad eksperymentalną i interdyscyplinarną twórczością artystów drugiej połowy XX wieku, obok projektów Daniela Muzyczuka i Davida Crowleya „Dźwięki elektrycznego ciała. Eksperymenty w sztuce i muzyce w Europie Wschodniej 1957 – 1984” (2012-2013) i „Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968 – 1994” (2016-2018) oraz organizowanej we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza i ZKM Zentrum für Kunst und Medien w Karlsruhe wystawie „Through the Soundproof Curtain. The Polish Radio Experimental Studio” (2018-2019). To zarazem kolejna – po książkach „Czarny pokój i inne pokoje” (2018) i „Ultra Sounds. The Sonic Art of Polish Radio Experimental Studio” – publikacja kontynuująca badania nad dziedzictwem Studia Eksperymentalnego prowadzone przez Muzeum Sztuki w Łodzi.

 

Z recenzji dra hab. Pawła Możdżyńskiego (Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytet Warszawski):

Agnieszka Pindera wykonała bardzo dobrą pracę badawczą. Przeprowadziła szereg rozmów z osobami z kręgu Józefa Patkowskiego - z współpracownikami, członkami rodziny, przyjaciółmi. Zanalizowała wiele dokumentów zastanych, do których zaliczają się publikacje książkowe i artykuły naukowe, teoretyczne i popularne, z zakresu muzykologii i życia muzycznego. Wykazała się dobrym warsztatem analitycznym. W recenzowanej publikacji ciekawie przeplatają się wątki osobisty i zawodowy Patkowskiego, jednocześnie Autorka trafnie odniosła wydarzenia z jego życia do kolejnych etapów zmian politycznych, jak sama we wstępie zaznaczyła: „Tłem życia zawodowego Patkowskiego były kolejne punkty zwrotne dwudziestowiecznego życia kulturalnego: socrealizm, następnie odwilż, stan wojenny, a w końcu obrady Okrągłego Stołu”.

 

 

Agnieszka Pindera – kulturoznawczyni i kuratorka wystaw. Autorka tekstów o sztuce i kulturze współczesnej, w tym także o Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. Redaktorka katalogów wystaw i inicjatorka książek „Praktyczny poradnik dla artystów” oraz „Inicjatywy i galerie artystów”. Członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Pracuje w Muzeum Sztuki w Łodzi.


Wydawca: Muzeum Sztuki w Łodzi i Fundacja Automatophone
Autorka: Agnieszka Pindera
Redakcja: Michał Mendyk, Małgorzata Poździk
Korekta: Agnieszka Hatowska
Projekt graficzny i skład: Magda Burdzyńska

ISBN 978-83-63820-94-7
Rok wydania: 2019
Format: 16,5 x 23,5 x 3 cm
Oprawa: miękka
Ilość stron: 240
Ilość ilustracji: 36 czarno-białych
Język: polski

Cena: 35 zł

WIĘCEJ INFO

Podziel się informacją

Podziel się informacją

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Logotypy UE