Niezauważalne dla oka. Warsztaty spirytualne
Muzeum Sztuki w Łodzi już po raz szósty podjęło współpracę z Akademią Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego, tworząc studentkom i studentom możliwość współpracy z artystkami i kuratorkami w ramach projektu artystyczno-edukacyjnego. W ramach tej edycji mentorką była Katarzyna Kozyra, która zaproponowała uczestnikom i uczestniczkom podjęcie tematu duchowości i niematerialności.
INFO
Miejsce
Czas
uczestniczki / uczestnicy
opiekunki i opiekun projektu
identyfikacja wizualna
W jaki sposób w różnych mediach sztuki można oddać zjawiska niezauważalne dla oka – procesy chemiczne, fizyczne, ale i metafizyczne, duchowe, emocjonalne? Jak oddać w sztuce niematerialność tych zjawisk i procesów?
To, co niewidzialne kreuje to, co widzialne. W ramach warsztatów szukaliśmy tych niewidzialnych tłumaczeń. Tylko z pozoru duchowość nie jest widoczna. Nasze ciała wykształciły na to, co ukryte przed wzrokiem organy, których nie da się opisać biologią - struny wrażliwe na duchowość. My tylko staramy się transponować te niewytłumaczalne, ciche wibracje po to, by zmaterializować to, czego nie dostrzega oko.
Czasem realne problemy nie mają łatwych i szybkich rozwiązań. Gdy umysł, serce i ciało nie radzą sobie z traumatycznym doświadczeniem można szukać pomocy w świecie nierealnym, wyimaginowanym. Ten świat może być dla nas bardziej przyjazny i znacznie bezpieczniejszy. Duchowość, jej poszukiwania, zadawanie pytań i obserwacja niezauważalnych detali bywają terapeutyczne i zbawienne. Wiara w niemożliwe staje się siłą i mocą w najbardziej beznadziejnych sytuacjach.
Wszyscy przeżywamy momenty bardzo trudne, wstydzimy się i nie potrafimy o nich rozmawiać. Buduje to wielki mur, czujemy się w osobistym dramacie osamotnieni. Zadajemy pytania, szukamy odpowiedzi, łapiemy się abstrakcji, pragniemy aby stała się rzeczywistością.
Warsztaty spirytualistyczne pozbawione fizyczności przez swoją internetową formę były dla uczestników dość nietypowym przeżyciem w pewien sposób jeszcze bardziej uwidaczniającym ich temat. Udział w projekcie był dla każdej z artystek i artystów próbą zmierzenia się z własną duchowością, uwrażliwiając się na własne twórcze rytuały i praktyki.