Maszyna do komunikacji. Wokół awangardowej idei nowej typografii.
Książka poświęcona zagadnieniom związanym z ideą nowej (bądź funkcjonalnej) typografii. Antologia badająca źródła, mechanizmy i rezultaty zainteresowania artystów awangardowych projektowaniem graficznym.
„Zmiana pola widzenia. Druk nowoczesny i awangarda”. Ekspozycja prezentowana w Muzeum Sztuki w Łodzi w 2014 r. podejmowała temat, wypracowanych w kręgu międzywojennej awangardy, idei nowoczesnego projektowania graficznego i unowocześnienia druku. Punktem wyjścia dla wystawy stała się idea druku funkcjonalnego Władysława Strzemińskiego, pokrewna proponowanej przez Jana Tschicholda Nowej Typografii.
Artykuły zawarte w „Maszynie do komunikacji. Wokół awangardowej idei Nowej Typografii” – jak podkreślają redaktorzy publikacji Paulina Kurc-Maj i Daniel Muzyczuk – „układają się w antologię badającą źródła, mechanizmy i rezultaty zainteresowania artystów awangardowych projektowaniem graficznym”, nie pomijając jednocześnie odniesień do innych zjawisk kultury.
„Awangarda: powielanie idei”, „Fotomontaż i typografia w konstruktywizmie rosyjskim”, „Nowe widzenie – język nowoczesnej typografii w międzywojennej Polsce” i „Wzorcowy modernizm. Nowa Typografia Zdenka Rossmanna” – to tylko wybrane teksty, które prezentują różnorodne ujęcie tematu. Artykuły zawarte w książce „przeczą czytelnym podziałom między ruchami awangardowymi, a dążenia dadaistów okazują się być w wielu punktach zgodnie z postulatami konstruktywistów czy reprezentantów neoplastycyzmu”. Autorzy tomu ponownie przyglądają się istotnym dla zeszłego wieku (w omawianym obszarze) rewolucjom artystycznym i technologicznym.
Wydawca: Muzeum Sztuki w Łodzi
Koncepcja publikacji, redakcja naukowa: Paulina Kurc-Maj, Daniel Muzyczuk
Redakcja stylistyczno-językowa: William Gilcher
Koordynacja wydawnicza: Andżelika Bauer, Przemysław Purtak
Projekt graficzny i skład: Printscreen / Waldemar Węgrzyn
ISBN 978-83-63820-38-1
Rok wydania: 2015
Format: 16,5 x 23 x 3,5 cm
Oprawa: miękka
Ilość stron: 557
Ilość ilustracji: 130 (kolorowe)
Język: wydanie dwujęzyczne: polsko- angielskie
Publikacja towarzyszyła wystawie:
„Zmiana pola widzenia. Druk nowoczesny i awangarda” w 2014 roku.