Historio-Grafie Leopolda Buczkowskiego: archiwum, obraz, pamięć - seminarium online
Zapraszamy na cykl seminariów online wokół wystawy “Leopold Buczkowski. Przebłyski historii, przelotne obrazki”. Trzecie spotkanie z cyklu, którego gospodynią jest dr hab, Agnieszka Karpowicz zatytułowane jest Historio-Grafie Leopolda Buczkowskiego: archiwum, obraz, pamięć.
INFO
Miejsce
Czas
udział wezmą
gospodyni cyklu
Seminarium ma na celu skonfrontowanie słów-kluczy znanych z twórczości Buczkowskiego, a zwłaszcza literaturoznawczych opracowań jego dzieł z jego sztuką plastyczną. Chodzi tu głównie o hasła takie jak archiwum i dokument. Będziemy zastanawiać się nad historycznością jako centralnym miejscem, w którym zagęszcza się wyobraźnia pisarza- malarza i ześrodkowuje się jego praktyka twórcza. Z jednej strony chodzi tu o autobiograficzne doświadczenie historyczne pisarza, a z drugiej strony – o jego wizję historii, a także pamięci jako jej nieodłącznego składnika, doświadczenie traumatyczne i szczególny rodzaj immanentnej „historiozofii”, wpisanej w jego sztukę.
Cykl spotkań prowadzi dr hab. Agnieszka Karpowicz, prof. UW – literaturoznawczyni, kulturoznawczyni, pracuje w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Członkini zespołu Pracowni Studiów Miejskich IKP, stała współpracownica Centrum Badań nad Kulturą Warszawy UW i Ośrodka Badań nad Awangardą Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmowała się twórczością Leopolda Buczkowskiego m. in. w książce Kolaż. Awangardowy gest kreacji. Themerson, Buczkowski, Białoszewski (WUW, Warszawa 2007), artykułach w piśmie „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”: „Żelazo spala mięso ludzkie z mięsem koni”. Eksperyment – doświadczenie – etyka (2015, nr 3); Rozstrzelanie. Ruchome linie Leopolda Buczkowskiego (2020, nr 1 / 2). Współredaktorka i współautorka katalogu wystawy Leopold Buczkowski. Przebłyski historii, przelotne obrazki (Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2021).
W trzecim seminarium udział wezmą:
dr hab. Luiza Nader, Wydział Zarządzania Kulturą Wizualną Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie – historyczka sztuki, zajmuje się badaniem sztuki nowoczesnej, (neo)awangardowej w kontekście wydarzeń granicznych, a także relacji sztuki i Holokaustu. Interesuje się teoriami afektu, traumy, pamięci, archiwum.
Piotr Sadzik, Instytut Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego – autor wielu tekstów poświęconych archiwom, również w kontekście pisarstwa Buczkowskiego, znawca tej twórczości; zajmuje się relacjami między literaturą i sztukami plastycznymi, dziejami Zagłady, filozofią literatury. Pisze doktorat o twórczości Witolda Gombrowicza i książkę o „maranach literatury polskiej”.
Bibliografia
Jerzy Franczak, „Szczęśliwe połączenie śmierci i cmentarzy”. "Powieść, archiwum i miejsce pamięci w Bełżcu";
Piotr Sadzik, "Wykoleić język, wykoleić historię", „Anarchiwum” Leopolda Buczkowskiego, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2015, nr 3, s. 86-110.
Seminarium ma formułę zamkniętą i odbędzie się tylko na zoomie, nie przewidujemy transmisji na profilu facebookowym. Chętnych do udziału w spotkaniu prosimy o wysłanie maila o tytule “Grafie 3” na adres: cm@msl.org.pl w odpowiedzi na kilka dni przed seminarium otrzymają Państwo link. W przypadku zapisu na wszystkie trzy seminaria prosimy o zatytułowanie maila "Grafie-1,2,3".