(Dy)fuzje. Związki literatury i sztuki w Polsce po 1945 roku
INFO
Wydawca
Autorzy tekstów
Redakcja
Koordynacja wydawnicza
Projekt graficzny
Publikacja jest efektem projektu zrealizowanego w Muzeum Sztuki w Łodzi w kooperacji z Zakładem Literatury XX i XXI wieku Uniwersytetu Łódzkiego. Dotyczy ona sojuszy i analogii w obrębie sztuk wizualnych i literatury świadczących o przywiązaniu autorów do awangardowo pojętej zasady integracji sztuk. Ukazuje zbieżność dążeń twórców w Polsce po 1945 roku w różnych kontekstach społeczno-politycznych, instytucjonalnych czy nawet towarzyskich. Wydawnictwo opisuje przenikające się pola zainteresowań i formy ekspresji u konkretnych twórców, zazwyczaj ujmowane separatystycznie lub niedostatecznie wyzyskiwane interpretacyjnie.
Publikacja stanowi więc odpowiedź na kluczowe dla całego przedsięwzięcia pytania o to,do czego artyści lokowani w polu sztuk wizualnych używają literatury, jak pożytkują szeroko pojęte efekty literackie i w czym pomocne bywa dla nich doświadczenie literackości;i zarazem – symetrycznie – jakie odwołania do sztuki i ekspresji pozapisarskiej prezentują twórcy sytuowani w obszarze literackim, jakie odniesienia z zakresu praktyk i poetyk wizualnych determinują i modelują ich działalność.
Składowe teksty, autorstwa badaczy powojennej literatury i sztuki z różnych ośrodków naukowych, dotyczą twórczości i postaw m. in. Mirona Białoszewskiego, Wojciecha Bruszewskiego, Tadeusza Brzozowskiego, Leopolda Buczkowskiego, Stanisława Czycza, Andrzeja Dłużniewskiego, Zygmunta Haupta, Tadeusza Kantora, Jacka Kryszkowskiego, Andrzeja Partuma, Tadeusza Peipera, Władysława Strzemińskiego, Franciszki i Stefana Themersonów.
Publikacja została wydana przez Muzeum Sztuki w Łodzi i Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
ISBN WUŁ 978-83-8142-680-0
ISBN MSŁ 978-83-6382-091-6
Rok wydania: 2019
Format: 17 x 21 x 3 cm
Oprawa: miękka
Liczba stron: 452
Liczba ilustracji: ok 103 (39 kolorowe i 64 czarno-białych)
Język: polski