Błąd w systemie: Kurant, Przeglińska, Sowa. Dyskusja wokół wystawy "Erroryzm"
Zapraszamy na dyskusję z udziałem Agnieszki Kurant, Aleksandry Przegalińskiej oraz Jana Sowy.
INFO
Miejsce
Czas
Wydarzenie towarzyszy wystawie “Erroryzm”, którą do 7 listopada można oglądać w ms1.
W trakcie spotkania porozmawiamy o twórczości Agnieszki Kurant w kontekście eksplorowanych przez artystkę zagadnień, takich jak przepływy wirtualnego kapitału, niewidzialna praca, ukryte formy wyzysku oraz fikcje, które budują rzeczywistość. Podejmiemy również kwestię roli błędu w obliczu współczesnej automatyzacji i algorytmizacji.
Spotkanie będzie tłumaczone na PJM (Polski Język Migowy).
Agnieszka Kurant - artystka konceptualna.
Zajmuje się inteligencją zbiorową, inteligencją pozaludzką (od mikroorganizmów po sztuczną inteligencję) oraz wyzyskiem kapitału społecznego w późnym kapitalizmie. Studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Łódzkim, fotografię w PWSFTiTv w Łodzi oraz kreatywne kuratorstwo (creative curating) w londyńskim Goldsmith College. Kurant jest laureatką LACMA A + T Award 2020, Frontier Art Prize 2019 oraz Pollock-Krasner Award 2018. Obecnie jest stypendystką Berggruen Institute w Los Angeles. W latach 2018-2019 była artystką rezydentką MIT Center for Art, Science and Technology. Jej prace prezentowano ostatnio między innymi na Biennale w Istambule, MoMA w Nowym Jorku, Kunsthalle Wien, De Young Museum w San Francisco, Milano Triennale, Jameel Art Center w Dubaju oraz w MOCA Toronto. W 2021 roku Kurant zrealizowała projekt dla MIT List Visual Arts Centre w Cambridge, a w 2015 roku projekt na fasadzie Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. W 2010 roku reprezentowała Polskę na Biennale Architektury w Wenecji (wraz z Aleksandrą Wasilkowską). Jej prace były również prezentowane w Sculpture Center w Nowym Jorku; Palais de Tokyo w Paryżu, Guggenheim Bilbao, Witte de With w Rotterdamie, Moderna Museet, Whitechapel Art Gallery w Londynie, Cleveland Biennial; MUMOK w Wiedniu, The Kitchen w Nowym Jorku, Bonner Kunstverein; Grazer Kunstverein, Kunsthalle Meinz, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, MOCA Detroit, CAC w Cincinnati, Mamco w Genewie, Frieze Projects w Londynie, Stroom den Haag, Biennale Performa, Momentum Biennale oraz CSW Zamek Ujazdowski. W listopadzie 2021 nowy projekt artystki zostanie zaprezentowany w Castello di Rivoli w Turynie. Monografia Kurant zostanie wydana przez Sternberg Press i MIT Press jesienią 2021 roku.
Aleksandra Przegalińska - filozofka i futorolożka.
Profesorka Akademii Leona Koźmińskiego, gdzie uzyskała habilitację w zakresie nauk społecznych. Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie filozofii sztucznej inteligencji uzyskała w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Obecnie jest wice-rektorką ALK oraz zatrudniona w Katedrze Zarządzania Społeczeństwem Cyfrowym ALK, będąc również jednym z liderów jej programu Management & Artificial Intelligence (studia w języku angielskim). Do niedawna prowadziła badania w Center for Collective Intelligence – ośrodku badań nad inteligencją zbiorową Massachusetts Institute of Technology w Bostonie. Jest absolwentką nowojorskiej The New School for Social Research. Jesienią 2020 r. rozpoczęła badania w American Institute for Economic Research w zakresie automatyzacji pracy, a następnie wzięła udział w programie Labor and Worklife na Uniwersytecie Harvarda. Do jej zainteresowań należą rozwój nowych technologii, naturalne przetwarzanie języka, sztuczna inteligencja humanoidalna, roboty społeczne i tzw. technologie ubieralne (ang. wearables). Jest współautorką autorką pracy „Collaborative Society”, wydanej wraz z Dariuszem Jemielniakiem za pośrednictwem The MIT Press.
Jan Sowa - materialistyczno-dialektycznym teoretyk i badacz społeczny.
Doktor socjologii, habilitował się z kulturoznawstwa, koncentruje się na badaniach nad nowoczesnością. Był kuratorem programu dyskursywnego i badań pierwszej edycji (2018 – 2019) Biennale Warszawa, a obecnie pracuje na stanowisku profesora w Katedrze Teorii Kultury Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jest autorem i redaktorem kilkunastu książek, między innymi "Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą", "Sport nie istnieje. Igrzyska w społeczeństwie spektaklu" (wspólnie z Krzysztofem Wolańskim) oraz "Solidarność 2.0, czyli demokracja jako forma życia". Opublikował też wiele artykułów w m.in. w Polsce, Francji, Stanach Zjednoczonych, Meksyku, Niemczech, Czechach i na Węgrzech.