BAUHAUS - nauczanie / nowy człowiek

Monografia „Bauhaus - nauczanie/nowy człowiek” to zbiór tekstów powstałych w związku z seminarium naukowym zorganizowanym w Łodzi w listopadzie 2019 roku przez Muzeum Sztuki oraz Katedrę Dramatu i Teatru Uniwersytetu Łódzkiego.

INFO

wydawcy:

Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Muzeum Sztuki w Łodzi

autorki i autorzy tekstów:

Małgorzata Leyko, Claudia Fleischle - Braun, Przemysław Strożek, Andrzej Gwóźdź, Agnieszka Rejniak - Majewska, Anke Blümm, Paulina Kurc - Maj, Anna Saciuk - Gąsowska

redakcja naukowa:

Małgorzata Leyko

projekt okładki:

Polkadot Studio Graficzne, Aleksandra Woźniak, Hanna Niemierowicz

Rok 2019 w środowisku artystycznym i naukowym przebiegał pod hasłem 100-lecia Bauhausu. Z tej okazji na całym świecie zorganizowano setki wystaw, seminariów, konferencji, wydano wiele publikacji. W obchody włączyły się także łódzkie instytucje organizując seminarium naukowe poświęcone tej wyjątkowej szkole projektowania. Książka „Bauhaus - nauczanie/nowy człowiek” to wybór referatów zaprezentowanych przez panelistów i panelistki w trakcie trwania wydarzenia.

Autorzy tekstów zawartych w publikacji wiele miejsca poświęcili badaniom dowodzącym związków polskiej awangardy z wypracowaną w Bauhausie praktyką i teorią sztuki. Artyści wykładający na tej uczelni nie tylko sami eksperymentowali z nowymi metodami kształcenia, ale także przyczynili się do wychowania kolejnych pokoleń twórców zakładających swoje ośrodki edukacyjne zarówno w Europie, jak i na świecie. Wpływ Bauhausu na inne uczelnie, zarówno sobie współczesne, jak i założone później, był szeroki i długotrwały, niezaprzeczalnie wiązał się z poszukiwaniem innowacyjnego sposobu postrzegania sztuki, a także umiejscowienia „nowego człowieka” w nowoczesnym świecie.

Teksty zawarte w publikacji omawiają różne aspekty funkcjonowania Bauhausu. Ich lektura dostarcza informacji m.in. na temat miejsca ruchu i tańca w kształceniu estetycznym uczelni. Daje możliwość porównania roli, jaką odgrywał sport w radzieckim Wchutiemasie i niemieckim Bauhausie, pozwala prześledzić losy studentów pochodzących z ziem polskich, a także konfrontuje metody dydaktyczne Bauhausu ze sposobem nauczania Władysława Strzemińskiego i innych szkół artystycznych w pierwszych dekadach XX wieku. Całość publikacji dopełniają teksty źródłowe z czasopism: „Blok”, „Zwrotnica”, „Praesens”, które potwierdzają zainteresowanie polskich środowisk artystycznych osiągnięciami Bauhausu.

Teksty zawarte w publikacji:
Małgorzata Leyko „Seminarium Oskara Schlemmera Der Mensch”
Claudia Fleischle – Braun „Ruch i taniec w programie kształcenia estetycznego Bauhausu w Weimarze i w Dessau”
Przemysław Strożek „Wchutiemas, Bauhaus i sport”
Andrzej Gwóźdź „Epizody trudnego sąsiedztwa: filmy (z) Bauhausu. Niedoceniony projekt „nowego widzenia”
Agnieszka Rejniak – Majewska „W poszukiwaniu metody organicznej. Bauhaus, New Bauhaus i „nowe widzenie”
Anke Blümm „Polscy studenci w Bauhausie? Zarys”
Paulina Kurc-Maj, Anna Saciuk-Gąsowska „Co, jeśli nie Bauhaus? Koncepcja nowoczesnej szkoły artystycznej według Władysława Strzemińskiego”

Aneks:
„Blok” 1924, nr 8-9
„Zwrotnica” 1927, nr 12
„Praesens” 1930, nr 2




Publikacja powstała przy współpracy z Goethe-Institut w Warszawie.


Podziel się informacją

INFO

wydawcy:

Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Muzeum Sztuki w Łodzi

autorki i autorzy tekstów:

Małgorzata Leyko, Claudia Fleischle - Braun, Przemysław Strożek, Andrzej Gwóźdź, Agnieszka Rejniak - Majewska, Anke Blümm, Paulina Kurc - Maj, Anna Saciuk - Gąsowska

redakcja naukowa:

Małgorzata Leyko

projekt okładki:

Polkadot Studio Graficzne, Aleksandra Woźniak, Hanna Niemierowicz

Podziel się informacją