Awangardowe Muzeum

Autorzy publikacji - porównując kilka awangardowych projektów muzealnych powstałych w okresie międzywojennym - szukają odpowiedzi na pytania: czym były awangardowe instytucje muzealne, czym była motywowana chęć ich tworzenia, w jaki sposób wpisywały się w ówczesną wizję sztuki, czy awangardowe idee mogą być aktualne również w obecnych czasach?

Publikacja zawiera teksty poświęcone czterem istotnym awangardowym projektom muzealnym: sieci Muzeów Kultury Artystycznej powołanej do istnienia po rewolucji październikowej w Rosji, Kabinett der Abstrakten zaprojektowanemu przez  EI Lissitzkiego dla hanowerskiego Provinzialmuseum w 1927 roku, Société Anonyme powstałemu w Nowym Jorku na początku lat dwudziestych oraz Międzynarodowej kolekcji Sztuki Nowoczesnej grupy „a.r.”, udostępnionej publicznie w 1931 roku w Miejskim Muzeum w Łodzi, dzisiejszym Muzeum Sztuki. Opracowaniom krytycznym wybitnych badaczy i badaczek zajmujących się historią awangardy towarzyszy wybór tekstów źródłowych oraz bogata ikonografia prezentująca zarówno materiały archiwalne jak i wybrane dzieła z kolekcji związanych z omawianymi projektami.

„Eseje zebrane w tomie składają się na obszerne i intelektualnie fascynujące studium procesów kształtujących nową formułę sztuki, jej prezentacji i kulturowej sprawczości, w kontekście programów awangardy artystycznej. Towarzyszący rozprawom wybór tekstów źródłowych to unikatowy zbiór materiałów o historycznym znaczeniu”

                                                                    Z recenzji prof. dr. Hab. Waldemara Baraniewskiego, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

„Trudno wyobrazić sobie lepsze i bardziej kompetentne środowisko dla niekonwencjonalnego projektu historyczno-artystycznego niż Muzeum Sztuki, w którego działaniach badania naukowe w unikalny sposób łączą się z praktykami muzealnymi. Jako jedno z pierwszych muzeów sztuki nowoczesnej, a zarazem takie w którym idea tego rodzaju muzeum była i jest nieustannie problematyzowana, dyskutowana i analizowana, instytucja ta wyróżnia się wieloletnią kulturą eksperymentowania w zakresie badań i publikacji. To wydawnictwo wierne myśli awangardy, zarówno celebruje innowację, jak i przygląda się krytycznie efektom eksperymentów z ubiegłego stulecia. Historyczne dociekania łączą się z rozważaniami nad ich potencjalną aktualnością, a całość układa się w obraz ukazujący artystyczne zagadnienia w odniesieniu do środowiska społeczno-politycznego – wtedy, teraz i w międzyczasie” 
                                                                                                

                                                                                                                              Z recenzji prof. Mieke Bal, University of Amsterdam                                                                              


Wydawca:  Muzeum Sztuki w Łodzi
Autorzy tekstów: Jarosław Suchan, Agnieszka Pindera, Maria Gough, Masha Chlenova, Sandra Karina Loschke, Rebecca Uchill, Frauke V. Josenhans, J. Myers, J. Szupińska, Jennifer R. Gross, Daniel Muzyczuk, Tomasz Załuski, Marcin Szeląg, Dawid Szterenberg, Kazimierz Malewicz, Wassily Kandinsky, Aleksandr Rodczenko, EI LIssitzky, Société Anonyme, Katherine, S. Dreier, Przecław Smolik, Władysław Strzemiński
Koncepcja i redakcja naukowa: Jarosław Suchan, Agnieszka Pindera
Tłumaczenie tekstów: Małgorzata Buchalik, Joanna Figiel, Krzysztof Pijarski, Monika Ujma, Marcin Wawrzyńczak
Koordynacja wydawnicza: Andżelika Bauer, Martyn Kramek
Projekt graficzny: Ryszard Bienert

ISBN 978-83-66696-04-4
Rok wydania: 2020
Format: 19,5 x 25 x  3,5 cm
Oprawa: miękka
Ilość stron: 620
Ilość ilustracji: ok 311 (201 barwna i 110 czarno-białych)
Język publikacji: polski


Regulamin księgarni               Kontakt
 


Cena: 80,00 zł
Waga: 1,23 kg

Podziel się informacją