Od października 2024 dzień bezpłatnego wstępu we wszystkich oddziałach Muzeum Sztuki w Łodzi zostaje przeniesiony na piątek.

AUDYCJE W MUZEUM SZTUKI Cykl zdarzeń towarzyszących wystawie „ Andrzej Łobodziński. Prace z lat 1956-1972 „

 W ramach promocji wystawy: „ Andrzej Łobodziński. Prace z lat 1956-1972 „ Muzeum Sztuki w Łodzi we współpracy z Skylark Music Store projektuje doświadczenia, niosące ze sobą  multidyscyplinarną interakcje z tematem dźwięku – jednym z wątków wystawy. Cykl AUDYCJA powstał by zapewnić naszym gościom jakość w pełnym spektrum wrażeń zmysłowych.

Zbiór prezentowany w galerii, poszerzamy o komentarze ekspertów, dziedziny dźwięku i jego znaczenia w kulturze. Młodym współczesnym artystom, pozwalamy  na improwizacje audiowizualne,  inspirowane seansami dźwiękowymi Andrzeja Łobodzińskiego w Galerii Foksal (1968) i Muzeum Sztuki w Łodzi (1972)”

Harmonogram Audycji w Muzeum Sztuki 

15.11.2023 -  godz. 18:00 wykład Jacka Szerszenowicza

22.11.2023 -  godz. 18:00 oprowadzenie kuratorskie Pawła Polita + godz. 19:00  LIVE A/V Wiktor Skok, SECT7

13.12.2023 -  godz. 18:00  oprowadzenie kuratorskie Pawła Polita + godz. 19:00  LIVE A/V Distort Visual

10.01.2024 -  godz. 18:00  oprowadzenie kuratorskie Pawła Polita + godz. 19:00  warsztaty  Skylark Music Store : Maciej Milczarek

24.01.2024 -  godz. 18:00 wykład Michała Libery

Współpraca graficzna - Distort Visual

 

Prezentacja Jacka Szerszenownicza, która rozpocznie AUDYCJĘ ma ukazać miejsce i sens projektów akustycznych Łobodzińskiego  w topografii zjawiska instalacji dźwiękowych. Przybliży odbiorcą działanie mechanizmu przypadkowości oraz sposobu w jaki seans dźwiękowy ilustruje czas i  przestrzeń .

 WIKTOR SKOK SECT7 LINEAMENTUM : Zamierzeniem jest incydentalne działanie sonorystyczno-wizualne, nawiązujące tak do spuścizny Andrzeja Łobodzińskiego, jak i do dziedzictwa muzyki czasów Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Twórców interesują wczesne  doświadczenia pierwotnej elektroniki końca lat 50. i lat 60. - muzyki nazywanej wówczas "elektronową". Używając współczesnej technologii,"przywołają" atmosferę poszukiwań, pionierskich gestów artystycznych neo awangardy artystycznej drugiej połowy XX wieku, ze szczególnym naciskiem na pamięć nurtu musique concrete.

DISTORT VISUAL A/V: Kolektyw audio-wizualny, którego domeną jest konfrontacja tego co realne z tym co nieprzewidywalne - analog + digital. Formuła koncertu zakłada otwartą kompozycję, która nie przewiduje początku ani zakończenia, tym samym w trakcie około 2h, odbiorcy samodzielnie zadecydują ile czasu i uwagi poświęcą na zaproponowaną sytuację audio-wizualną. Tworzona audycja na żywo jako utwór czasoprzestrzenny pozwoli słuchaczom zagłębić się we wzajemne relacje pomiędzy obrazem a sygnałami audio - nagraniami terenowymi, często niezrozumiałymi wypowiedziami, skrawkami wcześniej zarejestrowanych utworów live oraz ich przetwarzaniem w czasie rzeczywistym. Nieodzownym elementem kompozycji jest przestrzeń, która w sposób bezpośredni wpływa na aurę i wybrzmiewanie ostatecznej formy - to właśnie część nagrań z samego procesu stanie się żywym, spontanicznym i nieprzewidywalnym elementem konstrukcji dźwiękowej - otwartej kompozycji efemerycznej, gdzie mnogość feedbacków pozwoli słuchaczom zagłębić się w świat abstrakcji, pozostawiając szerokie spektrum do interpretacji. Przywołując prezentowane na wystawie kompozycje typograficzne Andrzeja Łobodzińskiego, część wizualna odnosić się będzie do wibracji linii i mechanicznych elementów kompozycji, o surowym  i jednoznacznym charakterze. Ich technologiczny wymiar zostanie przetransformowany na wykorzystane w projekcjach video sekwencje złożone z odbitek graficznych oraz działania live, połączenia i deformacje sygnału  pochodzącego z systemu modularnego. no MIDI, no SYNC, no CLOCK

SKYLARK MUSIC STORE  założona w 1998 roku marka związana z niezależną muzyką elektroniczną [ Skylark Records] Najstarszy DJ shop w Polsce, aktualnie wiodący sklep internetowy oferujący zaawansowane rozwiązania Studyjne, Elektroniczne Instrumenty Muzyczne, Sprzęt Nagłośnieniowy i sceniczny, Sprzęt DJ oraz Oprogramowania Audio. Warsztaty podczas których omawiana będzie tematyka nagrań terenowych, samplingu, obróbki dźwięku w kontekście twórczości artystów z lat 50 i 60 pracujących z użyciem łączonych ze sobą elementów analogowych taśm magnetofonowych. Ta rozwijająca się do dziś technika, obecnie znana jako sampling a dostępna w zasadzie tylko w domenie cyfrowej; pozwala twórcom na nieskończone formy manipulacji nagraniami dźwiękowych. Warsztat omówi krótko historię muzyki konkretnej, field recordingu z odsłuchem kilku przykładów dźwiękowych. Pozwoli poznać analogowe źródła wykorzystywane do samplowania, działanie nowoczesnego samplera, oprogramowania DAW oraz możliwości syntezy granularnej. Warsztat poprowadzi Maciej Milczarek pianista, klawesynista, producent muzyczny. Ukończył Akademię Muzyczną im. Kiejstuta i Grażyny Bacewicz w Łodzi oraz studiował w Staatliche Hochschule für Musik w Trossingen. Jest finalistą konkursu muzyki współczesnej Prix Annelie de Man 2015 w Amsterdamie. 

 

MICHAŁ LIBERA Fakt muzyczny. O dźwięku w twórczości Andrzeja Łobodzińskiego

Celem wykładu będzie historyczna i teoretyczna kontekstualizacja twórczości dźwiękowej Andrzeja Łobodzińskiego prowadzonej we współpracy z Ireneuszem Pierzgalskim i Krystianem Zielińskim. Wielokanałowe projekcje dźwięku, nagrania terenowe, autorskie instrumenty i rzeźby dźwiękowe łódzkiego artysty przedstawione zostaną na tle współczesnych im zjawisk w muzyce i sztuce dźwięku. Rekonstrukcja wspólnych im pytań i ambicji, analiza podobieństw i różnic w podejściu do technologii i architektury, a także omówienie implikowanych przez nie filozofii dźwięku posłuży tyleż do przypomnienia ducha czasów przełomu lat 60. i 70., co refleksji nad ich aktualnością. Teoretyczną osią wykładu będzie spekulacja nad „sonicznym” bardziej niż dźwiękowym charakterem eksperymentów Łobodzińskiego.

Michał Libera – socjolog, kurator i dramaturg muzyczny. Kurator kilkudziesięciu płyt (m.in. w serii konceptualno-popowej „Populista” oraz Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia), niezliczonych koncertów dla galerii sztuki, teatrów, festiwali muzycznych (m.in. Huddersfield Contemporary Music Festival, Donaueschinger Musiktage, Pawilon Polski na Biennale Architektury w Wenecji). Jako dramaturg tworzy dźwiękowe tableau vivant, audiobooki z niepisanymi tekstami, filmy prowokujące do niemego czytania i im podobne. Obecnie pracuje nad pomnikiem dźwiękowym na terenie byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego KL Plaszow.

 

-----Ilość miejsc ograniczona.-----Do udziału w AUDYCJI upoważnia bilet wstępu w cenie 1 pln dostępny w kasie MS1.

Organizacja wystawy pt. Andrzej Łobodziński - przestrzenie malarskie i dźwiękowe
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Podziel się informacją

Załączniki

Galeria

Podziel się informacją