Zapisz jako wersję roboczą / Save as draft 01: Justyna Wierzchowiecka
Pierwszą „instarezydentką” jest Justyna Wierzchowiecka, która od 20 kwietnia do 10 maja eksploruje i pracuje ze zdigitalizowanymi zbiorami Muzeum Sztuki w Łodzi. W ramach rezydencji online rozwija swój projekt „Museum Studies” o kolejną pseudonaukową praktykę badawczą - archiwologię.
INFO
Miejsce
profil Instagram Muzeum Sztuki w Łodzi
Czas
Archiwologia to dziedzina, która próbuje przepowiadać przyszłość z dzieł sztuki zgromadzonych w kolekcji. Poszukuje w nich: ukrytych znaków, podobieństw z mapami gwiazd, mistycznych rycin i magicznych artefaktów. Sprawdza, czy w geometrycznych strukturach „Kompozycji architektonicznych” Strzemińskiego ukryte są wskazówki dotyczące losów świata i sztuki?
Na fotomontażach Wierzchowieckiej prace konstruktywistów topią się jak wosk. Ściekają pikselami porcelanowe figurki, brązy i srebra, fotografie i sztuka wideo. W kotle Photoshopa medium nie ma znaczenia. Zapal swój smartfon i otwórz trzecie oko Instagrama.
Artystka urodziła się w 1991 roku w Koszalinie. Jest absolwentką ESAD Orleans we Francji i ENSAV La Cambre w Brukseli. Laureatka Show Offa na Miesiącu Fotografii w Krakowie w 2016 roku. Członkini kolektywu fotograficznego GUSH Collective. Autorka projektu „Muzeum Studies”, w ramach którego fotografuje muzealne wnętrza, dzieła i eksponaty, publiczność i pracowników instytucji, muzealne księgarnie i sklepy z gadżetami oraz sięga do materiałów archiwalnych. Zawłaszcza obrazy, aby poddać je zaawansowanej obróbce cyfrowej.
Projekt „Zapisz jako wersję roboczą / Save as draft” to forma artystycznej rezydencji, której celem jest użycie w przestrzeni Instagrama kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi w zgodzie z ideą „prototypów”. Zaproszeni do współpracy twórcy i twórczynie będą testowali tę szczególną „bazę danych”, jaką są zasoby ms, używając dostępnych na platformie Instagram narzędzi, takich jak: posty, tagi, relacje na żywo, filtry poszerzonej rzeczywistości (AR), gify czy filmiki. Artyści i artystki będą traktować zdigitalizowane zbiory muzeum jako tytułowe „wersje robocze” swoich praktyk.