Kobro & Strzemiński: New Art in Turbulent Times

INFO

Miejsce

Moderna Museet Malmö, Szwecja

Ola Billgrens plats 2–4, Malmö

Czas

10.03.2018 - 02.09.2018

Kuratorzy

Jarosław Suchan, Iris Müller-Westermann, Ory Dessau

W 2017 roku w madryckim Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía otwarta została wystawa Katarzyna Kobro i Władysław Strzemiński. Prototypy awangardy. Była to pierwsza monograficzna prezentacja twórczości tych artystów w muzeum tej rangi. Wystawa zebrała bardzo pozytywne opinie hiszpańskiej krytyki, obejrzało ją kilkaset tysięcy widzów, a jej pokłosiem są kolejne prezentacje dorobku Kobro i Strzemińskiego w Europie. Jedną z nich jest przygotowana wspólnie z Moderna Museet Malmö wystawa Kobro & Strzemiński: Ny konst i turbulenta tider (Kobro & Strzemiński: New Art in Turbulent Times).

Celem ekspozycji jest przede wszystkim przedstawienie szwedzkiej publiczności dokonań istotnych dla sztuki XX wieku artystów, którzy w tym kraju znani są jedynie wąskiemu środowisku specjalistów. Dlatego też, by ułatwić zrozumienie ich twórczości, na wystawie skonfrontowano ją z bardziej rozpoznawalnymi zjawiskami światowej sztuki XX wieku: rosyjską awangardą i neoplastycyzmem. Prezentacja prac rosyjskiej awangardy służy stworzeniu kontekstu dla pierwszej fazy twórczości obojga artystów. Z kolei neoplastycyzm ukazany jest jako ich stały punkt odniesienia co najmniej od lat 20. XX wieku. To jedno z zasadniczych źródeł inspiracji, szczególnie w projektach związanych z architekturą oraz sztuką i przestrzenią użytkową, których najważniejszym manifestem było stworzenie w Muzeum Sztuki w Łodzi słynnej Sali Neoplastycznej. Oba punkty odniesienia zostały zaznaczone obecnością pochodzących ze znajdującej się w kolekcji Muzeum Sztuki dzieł grupy „a.r.” oraz prac z kolekcji Moderna Musset.

Na ekspozycji znajduje się ponad 60 prac Kobro i Strzemińskiego oraz dzieła takich artystów jak Piet Mondrian, Wladimir Tatlin, Aleksandr Rodczenko, Sophie Taeuber-Arp, Theo van Doesburg, Henryk Stażewski czy Jean Hélion. Wystawa została podzielona na pięć części. Pierwsza związana jest z początkiem kształtowania się twórczości Kobro i Strzemińskiego. Kolejne poświęcone zostały unizmowi i kompozycjom przestrzennym – czyli oryginalnym koncepcjom teoretycznym obojga artystów – typografii i projektowaniu. Ostatnia opowiada o końcowym etapie ich twórczości, charakteryzującym się powrotem do konkretu, ludzkiej figury i cielesności, w tym cielesności widzenia – i przesunięciem zainteresowań z badania struktury i sposobu zorganizowania dzieła na badanie struktury widzenia.

W czasie trwania wystawy Moderna Museet organizuje oprowadzania kuratorskie oraz wykłady i seminaria mające poszerzyć wiedzę publiczności na temat polskich twórców modernizmu. Opublikowany zostanie także towarzyszący wystawie katalog, zawierający między innymi bogatą dokumentację fotograficzną ekspozycji.

Wystawa jest organizowana przez Muzeum Sztuki w Łodzi we współpracy z Moderna Museet przy wsparciu Instytutu Polskiego w Sztokholmie i Instytutu Adama Mickiewicza. Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021. Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021.

 

Galeria

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.