Plany Muzeum Sztuki w Łodzi na rok 2019

Muzeum Sztuki w Łodzi zainicjuje w 2019 roku projekt pod tytułem „Prototypy”, testując to pojęcie na materiale ze swojej kolekcji. Zaproszeni przez nas artyści i artystki użyją dzieł z zasobów muzealnych do modelowania współczesnej nam rzeczywistości. Dzięki ich działaniom kolekcja MS przekształci się w zasób praktyk i metod czekających na ponowne wykorzystanie – aktualizację i uruchomienie. W ten sposób chcemy zrównoważyć „produkcję” nowych prac w duchu ekologicznym: wykorzystując już istniejące prace powtórnie i wypełniając je nowymi kontekstami. W roku 2019 z dziełami z kolekcji ms twórczo pracować będą w ramach trzech edycji projektu: Dom Mody Limanka, zespół złożony z Barbary Kingi Majewskiej, Michała Libery i Konrada Smoleńskiego oraz Carolina Caycedo.

„Prototyp” – czyli idea mogąca służyć jako inspiracja dla praktycznych rozwiązań pozwalających przekształcać rzeczywistość społeczną – tworzy też ramę dla całości przyszłorocznego programu instytucji, a ślady myślenia prototypowego będzie można odnaleźć w pozostałych działaniach muzealnych. Idea ta stanie się punktem wyjścia do rozważań nad nowymi modelami wspólnotowości, testowania krytycznego potencjału gestów artystycznych, ale również wyznaczania genealogii form, zarówno w działaniach jednego artysty, jak i w kreatywnej wymianie zachodzącej między różnymi twórcami, co ilustruje – wpisane w myślenie prototypowe – założenie, że relacja między różnymi pracami jest ważniejsza niż pojedyncze dzieło.

Działania artystyczne ujmowane w ten sposób nie są ilustracją społeczno-politycznych idei, lecz laboratorium, w którym powstają rozwiązania potencjalnie społecznie czy politycznie istotne. Seria zaplanowanych wystaw posłuży do stworzenia katalogu metod, które wskażą różne możliwości użycia kolekcji muzealnej. Jedno z głównych zadań Muzeum Sztuki, czyli animowanie posiadanych zbiorów, tym razem będzie realizowane w oparciu o użycie środków artystycznych.

Obszerna wystawa Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego w haskim Gemeentemuseum, dysponującym największymi zbiorami prac Pieta Mondriana i De Stijl, pozwoli skonfrontować prace artystów i przedstawić parę twórców z łódzkiej kolekcji jako czołowych artystów awangardy europejskiej. Ta, kolejna już, monograficzna wystawa Kobro i Strzemińskiego rozwija wątki z ekspozycji w Museo Reina Sofia (Madryt), Moderna Museet (Malmö) oraz Centre Georges Pompidou (Paryż), gdzie do interpretacji twórczości pary awangardystów użyto właśnie pojęcia „prototypu” i wychodzącej od niego idei „realnej utopii”, rozumianej jako idealny model, który może stymulować tworzenie jak najbardziej praktycznych rozwiązań tu i teraz.

Zbiorowa wystawa „Zjednoczona Pangea” będzie testować, jaki pożytek dla pracy z wyobraźnią ekologiczną płynie ze sztuki. Pangea – inaczej „Wszechziemia” lub „cała Ziemia” – to dawny superkontynent, w którego skład wchodziły współczesne bloki kontynentalne. Wystawa proponuje użycie tej geologicznej metafory w celu wyobrażenia sobie „wszechziemskiego” obywatelstwa i Ziemi jako gospodarstwa domowego. Prezentowane prace badają i poszerzają ludzką percepcję różnych form życia, poszukując możliwości współistnienia w poczuciu współzależności, współodpowiedzialności i troski o to, co wspólne.

Druga zbiorowa wystawa „Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy” zbuduje wspólnotę obiektów, która stanie się kontekstem pozwalającym na nowo czytać twórczość Katarzyny Kobro. Pokazanie prac Kobro obok rzeźb współczesnych jej artystów i artystek pozwoli prześledzić, jak myślenie o przestrzeni, ruchu i cielesności odcisnęło się w rzeźbie awangardowej. Wystawa unaoczni też choreograficzny potencjał obecny w eksperymentach rzeźbiarskich.

Muzeum zaplanowało również realizację dwóch wystaw retrospektywnych artystów, których twórczość na różne sposoby wiąże się z historią instytucji. Wystawa Marka Chlandy „Studium posłuszeństwa” będzie wychodzić od tytułowej realizacji z 2018 roku i przywoła jej prototypy obecne w realizacjach artysty już w latach 80. Przypomnienie działań w prywatnych mieszkaniach i skłotach, określanych jako „miejsca rysunkowe”, a także koncepcji uczenia się jako samo-instrumentalizacji pozwoli unaocznić rozwój formalny i konceptualny wpisany w działalność twórczą Chlandy.

Drugą dużą retrospektywą będzie wystawa RH Quaytman zatytułowana „Rozdział 35”. Amerykańska malarka, wykorzystując techniki mechanicznej reprodukcji i tradycje sztuki konceptualnej, tworzy zamknięte serie prac podzielone na rozdziały. Kolejne części opatruje numerami, znacząc upływ czasu i stopniowe dopełnianie się projektu życiowo-artystycznego. Quaytman traktuje bowiem wszystkie wystawy i obrazy, które się na nie składają, jak jedno twórcze przedsięwzięcie. W Łodzi zaprezentowane zostaną zarówno nawiązujące do Kobro i Strzemińskiego wcześniejsze prace Quaytman, jak i bazujące na nich i wykorzystujące je późniejsze dzieła artystki.

Program na rok 2019 zakłada także rozpoczęcie projektu, którego celem jest zebranie mówionych historii osób dawniej pracujących w Muzeum lub też stale z naszą instytucją współpracujących. Cenne informacje na temat życia instytucji i związanego z nią środowiska odchodzą wraz z ludźmi, którzy są żywą pamięcią Muzeum. W ramach projektu nagramy przeprowadzone z nimi wywiady i je opracujemy, co pozwoli zachować pamięć o instytucji i tworzących ją ludziach.

Muzeum, oprócz publikacji tradycyjnie towarzyszących wystawom, na rok 2019 zaplanowało także m.in. rozwijanie serii książek poświęconych Studiu Eksperymentalnemu Polskiego Radia.


Chronologiczny plan wystaw Muzeum Sztuki w Łodzi:

Prototypy: Dom Mody Limanka. Nowa kolekcja
22 lutego - 21 kwietnia 2019
ms1, Więckowskiego 36
kuratorka: Maria Morzuch

Zjednoczona Pangea
22 marca - 9 czerwca 2019
ms1, Więckowskiego 36
kuratorka: Joanna Sokołowska
Artystki/artyści: Alan Butler, Carolina Caycedo, Czekalska/Golec, Agnes Denes, Anetta Mona Chişa/Lucia Tkáčová, Diana Lelonek, Agnieszka Kalinowska, Tamás Kaszás (we współpracy z Anikó Loránt jako ex-artists' collective), Teresa Murak, Christine Ödlund, Artavazd Peleshyan, Sin Kabeza Productions (Cheto Castellano & Lissette Olivares), Jerzy Rosołowicz, Alicja Rogalska, Zhou Tao, Mona Vătămanu & Florin Tudor, Monika Zawadzki.

Wystawa przygotowana we współpracy z Edith-Ruß-Haus für Medienkunst w Oldenburgu, jest kolejnym etapem rozpoczętego tam projektu „For beyond that horizon lies another horizon”

Katarzyna Kobro i Władysław Strzemiński
23 marca - 30 czerwca 2019
Gemeentemuseum, Haga, Holandia
kuratorzy: Jarosław Suchan i Hans Janssen

Prototypy: Konrad Smoleński, Michał Libera, Barbara Kinga Majewska
12 kwietnia -  30 czerwca 2019
ms2, Ogrodowa 19
kurator: Michał Libera

Marek Chlanda. Studium posłuszeństwa
28 czerwca - 13 października 2019
ms1, Więckowskiego 36
kuratorki: Magdalena Kownacka, Gaweł Kownacki, Anna Saciuk-Gąsowska

Prototypy: Carolina Caycedo i Zofia Rydet. Raport troski
6 września 2019 - 12 stycznia 2020
ms1, Więckowskiego 36
kuratorki: Aleksandra Jach i Carolina Caycedo

Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy
4 października 2019 - 2 lutego 2020
ms2, Ogrodowa 19
kuratorki: Małgorzata Jędrzejczyk, Katarzyna Słoboda
Artystki/artyści: m.in. Katarzyna Kobro, Naum Gabo, Alexander Calder, Barbara Hepworth, Antoine Pevsner, Jean Arp, Alexander Archipenko, Henri Laurens, Julio González.

RH Quaytman. Rozdział 35
8 listopada 2019 - 23 lutego 2020
ms1, Więckowskiego 36
kurator: Jarosław Suchan

 

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.