"Pocztówki znad krawędzi" Ciąża jako projekt nieudany w sztukach wizualnych

INFO

Miejsce

ms2, Ogrodowa 19, sala audiowizualna

Czas

6 marca 2019, środa, godz. 18.00

prowadząca

dr Matylda Szewczyk (Instytut Kultury Polskiej, Uniwersytet Warszawski)

Wydarzenie odbywa się w ramach cyklu otwartych wykładów/seminariów Początek i koniec życia − aspekty etyczne i ich audiowizualne reprezentacje.

W wystąpieniu podejmę kwestię sposobów przedstawienia, w obszarze sztuk wizualnych, ciąży „niedokończonej”, nieudanej, a nawet niezaistniałej: obrazów aborcji, poronień, niepłodności. Część z nich stanowić będą wypowiedzi uznanych artystek, od pamiętnych dzieł Fridy Kahlo z lat 30. XX wieku, stanowiących rozliczenie z utratą ciąży, przez aborcyjny cykl pasteli portugalsko-brytyjskiej malarki Pauli Rego z końca lat 90. ubiegłego stulecia, po film dokumentalny holenderskiej reżyserki Aliony van der Horst Wodne dzieci z 2011 roku. Ich kontekstem będą natomiast obrazy mniej znane, współtworzące jednak sferę publicznej dyskusji na temat kobiecego doświadczenia aborcji oraz utraty i niemożliwości ciąży.

„Aborcja bez wątpienia stanowi całkowite przeciwieństwo inicjalnego (i ikonicznego) momentu Zwiastowania” – pisze w związku z cyklem aborcyjnych obrazów Pauli Rego badaczka jej twórczości, Maria Manuel Lisboa. Tym samym, wskazuje na „nieprawą” pozycję obrazów aborcyjnych w Zachodniej sferze wizualnej i tłumaczy ich stosunkowo niewielką liczbę. Podczas wystąpienia zastanowię się nad adekwatnością tego twierdzenia, odniesionego również do wyobrażeń niepłodności i poronienia. Przedyskutuję także sposób ukazania w nich kobiecego ciała i zachodzących w nim procesów, a także problematyzowania tożsamości kobiety i płodu. Rozważane obrazy są nieunikalnie skrajne: zawieszone między życiem a śmiercią, początkiem i końcem, a zarazem często sytuowane w samym centrum kobiecej biografii. Ma to bezpośredni wpływ na praktyki ich tworzenia i odbioru, a także znacząco współistnieje z postrzeganiem postaci kobiecych w kulturze i ze społeczną pozycją kobiet.

Matylda Szewczyk – kulturoznawczyni, adiunkt w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej Instytutu Kultury Polskiej UW. Badaczka kina, nowych mediów, obiegu obrazów medialnych w różnych rejestrach kultury wizualnej oraz relacji między kulturą wizualną i nauką. Analizuje sposoby, na jakie obrazy zarazem współtworzą i odzwierciedlają przemiany kulturowe. Zajmują ją sytuacje graniczne wizualności: zmiany technologiczne, eksperymenty medialne i poszukiwanie nowych form wyrazu. Autorka książki W stronę wirtualności. Praktyki artystyczne kina współczesnego (2015), współredaktorka antologii Sztuka w kinie dokumentalnym (2016), stypendystka programu Fulbrighta w School of Cinematic Arts University of Southern California w Los Angeles.

Bilety w cenie 1 zł do nabycia w kasie Muzeum.

 

 

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.