Płód jako osoba, płód jako pacjent - kulturowe i bioetyczne wymiary i konsekwencje zjawiska upodmiotawiania płodu

INFO

Miejsce

ms2, Ogrodowa 19, sala audiowizualna

Czas

8 maja 2019, środa, godz. 18.00

Prowadzący

dr Matylda Szewczyk (Instytut Kultury Polskiej, Uniwersytet Warszawski), dr hab. prof. emeritus Kazimierz Szewczyk (Komitet Bioetyki PAN)

Wydarzenie odbywa się w ramach cyklu otwartych wykładów/seminariów Początek i koniec życia − aspekty etyczne i ich audiowizualne reprezentacje.

W wstępnej części prezentacji omówimy krótko dwa ujęcia relacji kobieta ciężarna, a płód – model kompleksowy i dualny. W pierwszym z nich, kobieta i płód są traktowani przez lekarzy jak jeden pacjent, natomiast w drugim także fazom prenatalnym życia ludzkiego przyznaje się moralny status samodzielnego pacjenta. W praktyce lekarskiej i w świadomości społecznej pierwszy model zostaje wyparty przez drugi.

W drugiej części prezentacji opowiemy o mechanizmach upodmiotawiania płodu charakterystycznych dla współczesnej kultury popularnej, widocznych na przykład w takich filmach, jak Bridget Jones 3 (reż. Sharon Maguire, 2016), czy we wcześniejszych utworach (I kto to mówi, reż. Amy Heckerling, 1989). Dodatkowym kontekstem będą praktyki społeczne, takie jak umieszczanie ultrasonograficznych obrazów płodów pośród pamiątkowych fotografii czy w portalach społecznościowych.

Będziemy starali się prześledzić powiązania między tymi zjawiskami, ich historyczne uwarunkowania i możliwe konsekwencje (uprzedmiotowienie kobiety wynikające z upodmiotowienia płodu, wymaganie moralnych poświęceń od ciężarnej, uczynienie z płodu ważnego uczestnika i bohatera kultury popularnej).

Kazimierz Szewczyk – emerytowany profesor Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Członek Komitetu Bioetyki Polskiej Akademii Nauk. Z wykształcenia leśnik, biolog i filozof. Z zainteresowań naukowych – bioetyk. W ostatnich latach skupiają się one wokół bioetyki granic życia ludzkiego, jego początków i końca. Interesuje mnie również postęp technologiczny w medycynie, jego jasne i ciemne strony oraz wpływ medycyny na społeczeństwa zachodnie. Ważnym obszarem mojej refleksji naukowej jest dydaktyka bioetyki i etyki lekarskiej.

Matylda Szewczyk – kulturoznawczyni, adiunkt w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej Instytutu Kultury Polskiej UW. Badaczka kina, nowych mediów, obiegu obrazów medialnych w różnych rejestrach kultury wizualnej oraz relacji między kulturą wizualną i nauką. Analizuje sposoby, na jakie obrazy zarazem współtworzą i odzwierciedlają przemiany kulturowe. Zajmują ją sytuacje graniczne wizualności: zmiany technologiczne, eksperymenty medialne i poszukiwanie nowych form wyrazu. Autorka książki W stronę wirtualności. Praktyki artystyczne kina współczesnego (2015), współredaktorka antologii Sztuka w kinie dokumentalnym (2016), stypendystka programu Fulbrighta w School of Cinematic Arts University of Southern California w Los Angeles.

Bilety w cenie 1 zł do nabycia w kasie Muzeum.

 

 

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.