Muzeum Sztuki: kompozycja otwarta

INFO

Miejsce

kompleks ms¹ (Sala Neoplastyczna, Magazyn Studyjny, sala warsztatowa, czytelnia z tarasem, hall ms1 od ul. Gdańskiej, dziedziniec)

Czas

26 kwietnia, godz. 18:00 - 21:00

Nowa odsłona wystawy Sala Neoplastyczna. Kompozycja otwarta, to tylko część otwartości, jaka zamanifestuje się w kompleksie muzealnym przy ul. Więckowskiego. Ta rekompozycja Sali Neoplastycznej – największa z dotychczasowych – towarzyszyć będzie inauguracji nowych przestrzeni w siedzibie Muzeum Sztuki w Łodzi przy ul. Gdańskiej.

Na wieczorne wydarzenie złożą się: oprowadzanie dyrektora Jarosława Suchana po wystawie Sala Neoplastyczna. Kompozycja otwarta, oprowadzanie po Magazynie Studyjnym, prezentacja materiałów archiwalnych o Sali Neoplastycznej w nowej czytelni, pokaz warsztatowy profesjonalnej digitalizacji obiektów i dokumentów muzealnych w nowej bibliotece, zajęcia „Otwartej pracowni rysunku i malarstwa” w nowej sali warsztatowej.

Wydarzenia te przygotowaliśmy, by z okazji otwarcia nowego budynku BC, pokazać jego  funkcjonalność i możliwości – nie tylko kompozycja, ale i całe muzeum jest otwarte.


Wieczór otworzy o g. 18.00 oprowadzanie dyrektora J. Suchana po wystawie Sala Neoplastyczna. Kompozycja otwarta (galeria, II piętro). Następnie w systemie rotacyjnym aż do godziny 21.00 odbywać się będą:

  • oprowadzania Luizy Kujawiak po Magazynie Studyjnym,
  • prezentacja materiałów archiwalnych o Sali Neoplastycznej, na którą zaprasza Maciej Cholewiński – nowa czytelnia,
  • pokaz Moniki Cywińskiej z Działu Dokumentacji (z praktycznym udziałem dla chętnych) profesjonalnej digitalizacji obiektów i dokumentów muzealnych – nowa biblioteka
  • zajęcia „Otwartej pracowni rysunku i malarstwa”, które prowadzi dział edukacji w nowej sali warsztatowej.

Sala Neoplastyczna. Kompozycja otwarta – oprowadzanie otwierające Jarosława Suchana

Jarosław Suchan, główny kurator projektu, oprowadzi po nowej odsłonie wystawy Sala Neoplastyczna. Kompozycja otwarta. Ta największa z dotychczasowych rekompozycji Sali Neoplastycznej będzie też okazją do obejrzenia części dzieł, które ostatnio dołączyły do kolekcji ms.

Sala Neoplastyczna stanowiła niegdyś centrum wystawy kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi. W ostatnich latach stała się katalizatorem i punktem odniesienia dla działań współczesnych artystów. W dialog z nią, czy szerzej w dialog ze sztuką Strzemińskiego i Kobro, wchodzą prace Daniela Burena, Igora Krenza, Liama Gillicka, Moniki Sosnowskiej, RH Quaytman i Céline Condorelli. Rzeźby i instalacje pozostałych artystów eksponowane w ramach projektu, choć nie zostały zainspirowane Salą, rozwijają obecne w niej wątki związane z cielesnością i modernistycznymi ideologiami dotyczącymi kształtowania przestrzeni życiowej. Umieszczona we wnętrzu Sali praca Susan Hiller ukazuje, w jaki sposób wspólnotowe doświadczenie muzyczne może być podstawą „rytmów czasoprzestrzennych”, wpisujących ciało w nowe społeczne i polityczne rytuały. Inne aspekty obecności ciała ludzkiego w zideologizowanej przestrzeni ujawniają się i zostają rozwinięte w pracach Magdaleny Abakanowicz, Aliny Szapocznikow, Kitty Kraus, Oskara Dawickiego, Romana Stańczaka oraz Kojiego Kamojiego. Wszystkie tworzą katalog relacji zachodzących między topografią i ciałem oraz związanych z nimi doświadczeń obecności, braku, wypełnienia i przemieszczenia. Wystawa zapowiada również retrospektywną prezentację RH Quaytman.

Oprowadzanie po Magazynie Studyjnym

Gdzie: Magazyn Studyjny

Prowadzenie: Luiza Kujawiak

Dzieła sztuki – po chwilach dumy i chwały podczas wystawy stałej lub czasowej, gdy wystawione były na publiczny odbiór – udają się na zasłużony odpoczynek do naszych muzealnych magazynów. Sprawdźcie na własne oczy, czy dzieła przebywają w „godziwych” warunkach. Zapraszamy Was do muzealnej kuchni, czyli Magazynu Studyjnego. Jest to specjalnie zaadoptowana przestrzeń, która zapewnia rygorystyczne zasady zabezpieczenia i przechowywania zbiorów muzealnych, a jednocześnie pozwala w wygodny i interesujący dla zwiedzających sposób eksponować dzieła sztuki. Wizyta w Magazynie to świetna okazja, by poszerzyć wiedzę o muzealnej kolekcji.

Prezentacja materiałów archiwalnych o Sali Neoplastycznej

Gdzie: nowa czytelnia

Prowadzenie: Maciej Cholewiński

Sala Neoplastyczna jest nie tylko zapadającym w pamięć tłem dla obrazów, ale dziełem samym w sobie. Została zaprojektowana w 1948 roku przez Władysława Strzemińskiego na zlecenie Mariana Minicha, ówczesnego dyrektora Muzeum Sztuki. Pierwotnie była miejscem ekspozycji części kolekcji grupy a.r., obrazów artystów związanych z holenderskim ugrupowaniem De Stijl i neoplastycyzmem (van Doesburg, Vantongerloo, Gorin, Taeuber-Arp, Hélion, Huszar, Stażewski) oraz rzeźb – kompozycji przestrzennych Katarzyny Kobro i prac Władysława Strzemińskiego. Salę zniszczono w 1950 roku. Władza widziała w niej relikt sztuki, która nie spełnia wymagań komunistycznej doktryny i tym samym jest niepotrzebna, a nawet szkodliwa. W 1960 roku Sala Neoplastyczna została zrekonstruowana przez ucznia Władysława Strzemińskiego Bolesława Utkina i od tej pory jest bodaj najbardziej rozpoznawalną artystyczną przestrzenią na mapie Polski. Układ dzieł wystawianych w dawnym tzw. pokoju berlińskim zmieniał się co jakiś czas, a od 2010 roku Sala Neoplastyczna jest miejscem, z którym regularnie prowadzą dialog artyści i kuratorzy wystaw.

Ekspozycja w czytelni biblioteki Muzeum Sztuki stworzona została w oparciu o zbiory Działu Dokumentacji Naukowej. Są to obiekty nigdy wcześniej nie pokazywane:

  • jedyna fotografia oryginalnej Sali Neoplastycznej z 1948 roku,
  • lista pamiątkowa gości z 13 czerwca 1948 roku, otwarcia nowej siedziby Muzeum Sztuki przy ul. Więckowskiego 36 oraz – Sali Neoplastycznej,
  • makieta Sali Neoplastycznej wykonana przez Bolesława Utkina około 1960 roku,
  • dokumenty związane z jej rekonstrukcją i renowacją z lat 1959 – 1969, 
  • plany Sali Neoplastycznej autorstwa Stanisława Cuchry-Cukrowskiego w 1981 roku wykorzystane przy jej rekonstrukcji na wystawie Presences Polonaises w Centrum Pompidou w Paryżu w 1983 roku,
  • fotografie z różnych dekad, różnych wystaw, w których „uczestniczyła” Sala Neoplastyczna.

Pokaz profesjonalnej digitalizacji obiektów i dokumentów

Gdzie: nowa biblioteka

Prowadzenie: Monika Cywińska

Istnieje wiele metod pozyskiwania odwzorowań dla obiektów muzealnych. Na spotkaniu zapoznamy się z metodą skanowania grafik, rękopisów oraz dokumentów zszytych/zwartych za pomocą nowo zakupionego skanera dziełowego book2net Cobra. Został on stworzony zgodnie z zaleceniami ekspertów z zakresu digitalizacji i konserwacji szczególnie na potrzeby dzieł zszytych. Skaner posiada automatyczną kołyskę książkową w kształcie litery V, która pozwala na nieinwazyjne ale dokładne skanowanie obiektów o ograniczonym kącie rozwarcia. Prezentacja pracowni ma na celu przybliżenie zwiedzającym celowość i metody pracy nad wytypowaną grupą obiektów.

Poszukiwania. Otwarta pracownia rysunku i malarstwa

Gdzie: nowa sala warsztatowa

Prowadzenie: Barbara Kaczorowska

Celem spotkania nie będzie nauka rysowania i malowania w tradycyjnym ujęciu. Będziemy jednak rysować i malować, aby w ten sposób przybliżyć się do rozumienia sztuki współczesnej. Działania plastyczne będą językiem, platformą komunikacji, która pomoże tłumaczyć nam ważne problemy podejmowane przez artystów. Powstałe wytwory będą raczej zapisem rozważań, a nie samoistnym dziełem. Nie są wymagane tzw. zdolności plastyczne, nie trzeba też aspirować do bycia artystą (teraz lub w przyszłości). Za to trzeba: być otwartym na eksperymenty (zwłaszcza artystyczne), być gotowym na działania plastyczne i nie oczekiwać wystudiowanych efektów (pięknych obrazów i realistycznych rysunków).


Projekt rewitalizacji infrastruktury Muzeum Sztuki w Łodzi - Gdańska 43 został zrealizowany z dofinansowania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.