JESÚS PEDRO LORENTE: Krytyczne muzealnictwo i muzeograficzna autorefleksja - wykład

INFO

Miejsce

ms2, ul. Ogrodowa 19, sala audiowizualna

Czas

20 września 2018, godz. 18.00 - 20.00

Muzea przestały być świątyniami, w których czczone są niezmienne od lat kanony. Stały się w zamian agorami eksponującymi i kontrastującymi ze sobą mnogość opinii. Muzealnictwo coraz częściej posługuje się krytycznym dyskursem z charakterystyczną dla niego analizą naznaczoną przez dociekliwość, ironię i subiektywizm. Inną muzealniczą strategią mającą uświadomić widzom wielości stanowisk jest takie konstruowanie wystaw, by uwypuklały one zmiany doświadczane na przestrzeni historii. Ta strategia znajduje zastosowanie także w prezentacji kolekcji w ramach wystaw stałych.

Starsze muzea z większą łatwością mogą podkreślać fluktuacje i zawirowania na swojej drodze, zamiast opierać się na koncepcji chronologicznej ewolucji w sztuce i budować narrację w oparciu o sfabrykowane schematy postępu.  Muzealnicy, eksponując przedmioty traktowane jako mementa i  rekonstruując historycznie wcześniejsze wystawy, dzielą się z „laikami” niektórymi wyzwaniami, jakie stawia przed nimi ich praca. Celem takiej strategii jest uwypuklenie relatywności gustu i interpretacji oraz pokazanie, że muzeografia jest niczym innym jak częścią dziedzictwa kulturowego.

J. Pedro Lorente – profesor Historii Sztuki na Uniwersytecie w Saragossie (Hiszpania), stypendysta Spanish Royal Academy, Rzym (1988), Università Internazionale dell’Arte, Florencja (1989/90), École du Louvre, Paryż (1990/91) i University of Leicester (1991/96).Lider licznych projektów naukowych związanych z muzeami, sztuką publiczną i krytyką sztuki. Wiceprezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA, członek Hiszpańskiego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AECA oraz sekretarz Aragońskiego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AACA. Autor antologii „Historia de la crítica del arte. Textos escogidos y comentados” oraz publikacji “Los museos de arte contemporáneo: noción y desarrollo histórico".

Cykl „Muzeum awangardy czy awangardowe muzeum? Kolekcjonując to co radykalne” stanowi kontynuację namysłu nad kolekcjonowaniem jako praktyką awangardową, początkami instytucjonalizacji awangardy oraz ich znaczenia dla dzisiejszej działalności muzealniczej, które stanowiły też przedmiot konferencji pod tym samym tytułem, zorganizowanej w Muzeum Sztuki w 2017 r. Projekt w 2019 r. podsumuje publikacja zawierająca wybrane teksty zarówno z konferencji jak i cyklu wykładów.

Bilety w cenie 1 zł do nabycia na parterze, w kasie muzealnej.

Mapa

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.