Codex Subpartum - warsztaty czytania partytur z Barbarą Kingą Majewską

INFO

Miejsce

ms1, Więckowskiego 36, sala edukacyjna

Czas

30 maja 2019, godz. 16.00-20.00

Wydarzenie towarzyszące wystawie Prototypy 02: Codex Subpartum.

Zapis utworu muzycznego za pomocą standardowej notacji muzycznej wygląda pięknie. Pięć linii tworzących regularne struktury wypełnia w poziomych rzędach stronę. Przy lewym brzegu każdych pięciu linii widnieje jeden duży znak, który zgrabnie je oplata. Tuż obok niego, na wybranych liniach spoczywają drobniejsze znaki - każdy przypisany innej. Linie podzielone są pionowymi kreskami, a w miejscach pomiędzy kreskami, na liniach, pod liniami i pomiędzy liniami umieszczone są puste w środku lub wypełnione czarnym tuszem elipsoidalne znaki. Często układają się one w piony, jedne nad drugimi, od wielu odchodzą pionowe kreski skierowane w dół lub w górę. Tych nieidealnie okrągłych znaków jest najwięcej, łączą się one w grupy za pomocą poziomych, grubych kresek lub długich cienkich łuków. Czasami zamiast nich pojawiają się inne znaki, które nie przypominają elips, ale są równie precyzyjnie umieszczone pomiędzy lub nad pięcioma liniami. Gdzieniegdzie widać pojedyncze litery alfabetu i całe słowa, a nad pierwszą linią, u samej góry strony, dominujące jedno lub kilka słów, jak tytuł.

Podstawowa wiedza o notacji muzycznej pozwala zobaczyć w pięciu poziomych liniach pięciolinię, w abstrakcyjnych znakach - nuty, pauzy ćwierćnutowe, bemole, klucz wiolinowy, w kilku stronach zapełnionych tymi znakami - partyturę. Warsztaty będą propozycją zbadania tego, czego wiedza o standardowej notacji muzycznej nie pozwala zobaczyć w partyturze utworu, a w konsekwencji tego, co pozostaje ukryte przez słuchem. Warsztaty będą również próbą zapisu tego, co w utworze muzycznym pozostaje niesłyszalne, aby dzięki zapisowi pozwolić usłyszeć.

Warsztaty przeznaczone są dla osób zainteresowanych muzyką i/lub sztukami wizualnymi, studentów i/lub adeptów instytucji szkolnictwa artystycznego. Umiejętność śpiewu lub gry na instrumencie nie jest warunkiem koniecznym do wzięcia udziału w warsztatach. Podstawowa znajomość notacji muzycznej wyniesiona z lekcji przedmiotu muzyka w szkole ogólnokształcącej jest wystarczająca aby zostać czynnym uczestnikiem.

Barbara Kinga Majewska, muzyk, wokalistka, performerka urodzona w Warszawie. Autorka interdyscyplinarnych prac badających pozamuzyczne reprezentacje śpiewu oraz strategie aktualizowania tradycji wykonawstwa muzyki głosem. Autorka Krytycznego Przewodnika po sposobach realizacji zapisu nutowego we współczesnej muzyce wokalnej i manifestu Nowa Śpiewność w Muzyce Współczesnej. Publicystka miesięcznika Ruch Muzyczny i magazynu Glissando. Kuratoruje serię płytową TAL dla wydawnictwa Bolt Records. Występowała w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, CSW Zamku Ujazdowskim, Międzynarodowym Centrum Kultury Nowy Teatr, Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, Konzerthaus Berlin, NOSPR, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, Teatrze Rozmaitości w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Studio Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Muzeum Polin, Muzeum Królikarnia w Warszawie, Muzeum Narodowym w Warszawie i podczas takich festiwali, jak Donaueschinger Musiktage, Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Sanatorium Dźwięku, Nostalgia, Malta, Słuchy, Kwartesencja, Kwadrofonik, Musica Polonica Nova, Instalakcje, Warsaw Gallery Weekend, Klang, Jauna Muzika, Musica Sanae.


Jak dołączyć?

Wystarczy się zarejestrować, wysyłając zgłoszenie na mail: cm@msl.org.pl

Zgłoszenie jest jednoznaczne z akceptacją naszej polityki prywatności, z którą można zapoznać się tu

UWAGA: zapraszamy osoby od 16 roku życia wzwyż!

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.