Czarny pokój i inne pokoje

Czarny pokój i inne pokoje to pierwsza z serii książek poświęconych Studiu Eksperymentalnemu Polskiego Radia, przygotowanych przez Muzeum Sztuki w Łodzi i Fundację Automatophone.

W „czarnym pokoju”, jak nazywano siedzibę legendarnego warszawskiego ośrodka muzyki elektroakustycznej, powstawała muzyka do wielu popularnych dzieł kinematografii okresu PRL. Studio „udźwiękawiało” również sztuki teatralne i wystaw oraz trudne do skategoryzowania audiowizualne eksperymenty. Przez kilka dekad Polacy żyli wśród dźwięków tworzonych przez Eugeniusza Rudnika czy Bohdana Mazurka, choć niekoniecznie mieli świadomość, że powstawały one w „czarnym pokoju” SEPR.

Historię istniejącego przez blisko pięćdziesiąt lat Studia trudno było jednak zrekonstruować. Tego zadania podjęli się redaktorzy Michał Libera i Michał Mendyk, którzy zebrali w niniejszym tomie teksty poświęcone powołaniu SEPR do życia (dział Początki), relacjom placówki z kompozytorami (Rozwinięcia), twórczości w polu muzyki (Analizy) i interdyscyplinarnym przedsięwzięciom (Rozszerzenia). Na publikację składają się także rozmowy z Krzysztofem Szlifirskim – kierownikiem Studia ds. technicznych, kompozytorem Krzysztofem Knittlem oraz reżyserkami i reżyserami dźwięku Ewą Guziołek-Tubelewicz, Barbarą Okoń-Makowską i Tadeuszem Sudnikiem.

Część wspomnianych materiałów została zaprezentowana podczas konferencji, jaką w 60. rocznicę powstania placówki zorganizowało Muzeum Sztuki w Łodzi we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza. Książka nie jest jednak typowym pokonferencyjnym tomem. Uzupełniona o nowe teksty wymyka się muzykologicznym ramom, nakreśla polityczno-historyczny kontekst pracy pionierów SEPR, ukazuje relacje łączące Studio Eksperymentalne z polem sztuki czy muzyki popularnej.

Publikacja to kolejny przykład zaangażowania Muzeum Sztuki w Łodzi w badania nad eksperymentalną i interdyscyplinarną twórczością artystów drugiej połowy XX wieku, obok projektów Daniela Muzyczuka i Davida Crowleya Dźwięki elektrycznego ciała. Eksperymenty w sztuce i muzyce w Europie Wschodniej 1957 – 1984 (2012-2013) i Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968 – 1994 (2016-2018) oraz organizowanej we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza i ZKM Zentrum für Kunst und Medien w Karlsruhe Through the Soundproof Curtain. The Polish Radio Experimental Studio (2018-2019).

Następne pozycje w inaugurowanej właśnie serii poświęcone będą nie tylko sylwetkom najważniejszych twórców SEPR, między innymi Eugeniuszowi Rudnikowi i Józefowi Patkowskiemu, ale także wpływowi Studia Eksperymentalnego na kulturę polską i wschodnioeuropejską.


Wydawca: Fundacja Automatophone i Muzeum Sztuki w Łodzi, we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza
Autorzy tekstów: Michał Libera, Michał Mendyk, Bolesław Błaszczyk, Dariusz Brzostek, Joanna Walewska, Marek Zwyrzykowski, Agnieszka Pindera, Cindy Bylander, Ola Nordal, Katarzyna Świętochowska, Barbara Okoń-Makowska, Daniel Muzyczuk, David Crowley, Jan Topolski, Krzysztof Szlifirski, Krzysztof Knittel, Tadeusz Sudnik, Ewa Guziołek-Tubelewicz 
Tłumaczenie tekstów: Maciej Dworzyński, Tomasz Potocki, Łukasz Mojsak
Redakcja naukowa: Michał Libera, Michał Mendyk
Redakcja językowa i korekta: Katarzyna Radomska, Natalia Cieślak
Projekt graficzny i skład: Magda Burdzyńska

ISBN 978-83-952622-0-3
Rok wydania: 2018
Format: 16,5 x 23,5 x 3 cm
Oprawa: miękka
Ilość stron: 260
Ilość ilustracji: ok 36 czarno-białych
Język: polski

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.