"Teoria widzenia" Władysława Strzemińskiego i "Nowa organizacja Muzeów Sztuki" Mariana Minicha, czyli jak patrzeć na sztukę

ms2, ul. Ogrodowa 19
21 stycznia 2016, czwartek, g. 18.00

Wykład Pauliny Kurc-Maj towarzyszący wystawie Szkolne lata. Początki ASP w Łodzi

Teoria widzenia choć napisana, jako podsumowanie zajęć z historii sztuki w łódzkiej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych, miała swoje korzenie w pracy teoretycznej Władysława Strzemińskiego przed wojną. Strzemiński był wówczas nie tylko animatorem nowych tendencji, ale jego działania doprowadziły też do powstania Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej, zdeponowanej w łódzkim muzeum w 1931 roku.

Cztery lata później dyrektorem Muzeum został lwowski historyk sztuki – Marian Minich, pod którego kierownictwem ekspozycja została zaplanowana, jako systematyczny wykład z rozwoju historii sztuki. Jego wizja Muzeum Sztuki została z kolei opisana później w artykule O nową organizację muzeów sztuki (wyd. 1966). Zarówno Strzemiński, jak i Minich byli silnymi osobowościami twórczymi, którym zdarzało się ścierać. Obaj wyznaczali też w swoim czasie nowatorskie perspektywy – w historii sztuki i muzealnictwie. Na czym polegało przepracowywanie historii sztuki przez Strzemińskiego i Minicha? Na jakie dzieła zwracał uwagę Strzemiński w swoich wykładach? Jak wyglądała galeria sztuki według pomysłu Minicha? Wreszcie, dlaczego tak ważne miejsce znalazła w obu koncepcjach sztuka nowoczesna? To niektóre pytania, które zostaną podjęte podczas wykładu o charakterze popularnonaukowym.


Paulina Kurc-Maj - historyk sztuki i kustosz w Muzeum Sztuki w Łodzi w Dziale Sztuki Nowoczesnej. Jej zainteresowania koncentrują się wokół sztuki XX wieku przede wszystkim 20-lecia międzywojennego – między innymi współtworzyła wystawy: Powidoki życia. Władysław Strzemiński i prawa dla sztuki (wraz z Jarosławem Lubiakiem, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2010/11), Un Mundo Construido: Polonia 1918-1939 (wraz z Juanem Manuelem Bonetem, Circulo de Bellas Artes, Madrid, 2011) oraz Dada Impuls. Kolekcja Egidio Marzony (wraz z Pawłem Politem, 2015). Ostatnio była też redaktorką katalogu i kuratorką wystawy Zmiana pola widzenia. Druk nowoczesny i awangarda (Muzeum Sztuki w Łodzi, 2014) oraz współredaktorką (wraz z Danielem Muzyczukiem) tomu pokonferencyjnego Maszyna do komunikacji. Wokół awangardowej idei Nowej Typografii (2015).

Wstęp wolny.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.