Przegląd filmów o sztuce

ms2, ul. Ogrodowa 19, sala audiowizualna
4 czerwca 2016, sobota, godz. 16:00, wstęp wolny
5 czerwca 2016, niedziela, godz. 14:00, wstęp wolny

Między 1945 a 1989 rokiem nakręcono ponad tysiąc filmów i programów o sztuce, często realizowanych przez wybitnych artystów i reżyserów. Miały one zróżnicowany charakter, od klasycznej narracji o charakterze edukacyjnym, nierzadko propagandowym, po impresyjne i eksperymentalne formy prezentacji – i interpretacji – dzieł sztuki i zjawisk artystycznych. W rezultacie filmy te stanowią nie tylko historyczne świadectwo recepcji i narracji o sztuce, ale przede wszystkim otwierają nowe możliwości spojrzenia na sztukę i „pisania” historii sztuki okiem kamery.

Dwudniowy przegląd w Muzeum Sztuki w Łodzi to prezentacja najważniejszych polskich filmów dokumentalnych poświęconych sztuce, które powstały w okresie PRL-u. Pokaz będzie składał się z czterech bloków tematycznych, w każdym zostaną wyświetlone po trzy filmy. Ich doborem zajęli się historycy sztuki z Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza: prof. Piotr Juszkiewicz, dr Dorota Łuczak i dr Filip Lipiński. Każdy blok poprzedzony zostanie prelekcją, która stanowić będzie wprowadzenie do tematyki kolejnych filmów, ale też zwróci uwagę na wybrane zagadnienia związane ze specyfiką danej realizacji i możliwymi sposobami jej analizy.

Program:

1. Projekty widzenia – gatunki filmów o sztuce

„Dokumentacja 1913–1981”, reż. R. Waśko, 1982
„Trzy wnętrza”, reż. M. Potocka, 1983
„Artysta”, reż. K. Nałęcki, 1967

2. „Życie” dzieła w polskim filmie o sztuce

„Bykowi chwała”, reż. A. Papuziński, 1971
„Z medio-magnetycznego atelier Tytusa Czyżewskiego”, reż. J. Robakowski, 1973
„Ślad”, reż. Hanna Włodarczyk, 1976

3. Haptyczna percepcja dzieła sztuki / wizji filmowej dzieła sztuki

„Abakany”, reż. K. Mucha, 1970
„Ilinx”, reż. A. Kraszewski, 1989
„Wernisaż”, reż. M. Waśko, R. Waśko, 1980

4. Biuro, natura, wyobraźnia, wiejska chałupa, fabryczna hala. Wizerunki artystycznej pracowni w dokumentalnym filmie o sztuce czasów PRL-u

„Eugeniusz Eibisch”, reż. K. Gordon, 1970
„Żelazne kwiaty”, reż. J. Afanasjew, 1965
„Interpretacje”, reż. T. Brzozowski, 1965


Przygotowanie pokazu oraz jego prowadzenie:

Piotr Juszkiewicz – historyk sztuki, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, wykładowca w Instytucie Historii Sztuki UAM. Wśród obszarów jego zainteresowań znajdują się sztuka XX wieku, sztuka współczesna i krytyka artystyczna XVIII–XX wieku. Stypendysta Cambridge University, The Getty Grant Program, Rochester University, Edinburgh University. Jest redaktorem licznych publikacji, m.in. „Melancholia Jacka Malczewskiego” (Poznań 1998), „Perspektywy współczesnej historii sztuki” (Poznań 2009), a także autorem książek: „Wolność i metafizyka. O tradycji artystycznej twórczości Marcela Duchampa” (Poznań 1995), „Od rozkoszy historiozofii do gry w nic. Polska krytyka artystyczna czasu odwilży” (Poznań 2005) oraz „Cień modernizmu” (Poznań, 2013).

Filip Lipiński – historyk sztuki, amerykanista. Adiunkt w Instytucie Historii Sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Stypendysta Fundacji Fulbrighta na City University of New York w Nowym Jorku (2007-2008) oraz Terra Foundation for American Art we Francji (2008) i Stanach Zjednoczonych (2013). Autor książki „Hopper wirtualny. Obrazy w pamiętającym spojrzeniu” (2013), a także licznych naukowych i popularnonaukowych artykułów poświęconych m.in. sztuce nowoczesnej, teorii historii sztuki oraz relacjom sztuki i filmu, publikowanych w takich czasopismach, jak „Oxford Art Journal”, „RIHA Journal”, „Artium Questiones”.

Dorota Łuczak – historyczka sztuki, adiunkt w Instytucie Historii Sztuki UAM, stypendystka Fundacji Lanckorońskich, Rządu Francuskiego, Corbridge Trust (Cambridge University) oraz Stiftung Preußischer Kulturbesitz. W obszarze jej badań znajduje się polska i powszechna historia i teoria fotografii, sztuka nowoczesna oraz metodologia badań historii sztuki. W 2015 roku obroniła pracę doktorską zatytułowaną „Wizja fotograficzna w kontekście zachodniej tradycji okulocentryzmu. Praktyka i teoria artystów europejskich i amerykańskich w I połowie XX wieku”. Jest autorką tekstów naukowych, popularnonaukowych i krytycznych. Obecnie uczestniczy w realizacji projektu badawczego „Polscy fotografowie, teoretycy i krytycy o fotografii 1839–1989”, prowadzonego w ramach programu NPRH.

Partnerem projektu jest Wytwórnia Filmów Oświatowych.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.