Podsumowanie zagranicznych wystaw Muzeum Sztuki w 2015 roku

W 2015 roku Muzeum Sztuki przygotowało dwie duże wystawy zagraniczne – w Chinach i Brazylii. W najważniejszych metropoliach – Pekinie i Sao Paulo – obejrzało je prawie 220 tysięcy osób. Były to największe i najgłośniejsze, jak do tej pory, prezentacje polskiej sztuki XX i XXI wieku w tych miastach.

W Chinach widzowie mogli zobaczyć wystawę „Stan życia. Polska sztuka współczesna w kontekście globalnym” przygotowywaną przez Muzeum Sztuki w Łodzi i Culture.pl we współpracy z Ambasadą RP w Pekinie i National Art Museum of China. Pokazano na niej ponad 60 prac artystów odnoszących się do aktualnej sytuacji w Polsce, których twórczość można jednocześnie uznać za przykład w pełni rozwiniętej sztuki globalnej. Na ekspozycji prezentowane były też wybrane dzieła z polskiej historii sztuki nowoczesnej, m.in. prace Władysława Strzemińskiego, Katarzyny Kobro, Andrzeja Wróblewskiego, Ewy Partum, Tadeusza Kantora i Aliny Szapocznikow. One także zostały pokazane nie poprzez pryzmat historii, lecz ich aktualnego znaczenia, jako sztuka, która wypracowuje wspólną dla wielu kultur płaszczyznę komunikacji. Wystawę kuratorowaną przez Jarosława Lubiaka odwiedziło blisko 126 tysięcy widzów przez niecałe 7 tygodni.

14 listopada dobiegła końca prezentowana w SESC Consolaçao w São Paulo, a współorganizowana przez Muzeum Sztuki w Łodzi oraz Culture.pl, wystawa „Maszyna Kantor. Wystawianie, performowanie, montowanie, malowanie i inne sposoby produkcji”. Wystawa kuratorowana przez Jarosława Suchana i Ricardo Muniza Fernandesa otrzymała nagrodę specjalną Stowarzyszenia Krytyków Sztuki w Sao Paulo, a ekspozycję oraz wydarzenia jej towarzyszące odwiedziło blisko 91 tysięcy osób.

Polska krytyka uznała brazylijską wystawę za szczególnie ważne przedsięwzięcie związane z rokiem Kantora. Piotr Sarzyński w tekście „Ruszyła Maszyna” na łamach „Polityki” zauważył, że wysoko ustawiono poprzeczkę dla kolejnych prezentacji twórczości tego artysty, a Krzysztof Kościuszuk podkreślił, że jest to najbardziej kompleksowa wystawa dzieł Kantora poza granicami Polski.

Celem wystawy było zaprezentowanie twórczości Kantora jako zjawiska, w którym teatr i sztuka ściśle się ze sobą przenikają, tworząc „dzieło totalne”. Okazją do prezentacji ponad 130 obiektów – dzieł malarskich, rysunków, asamblaży, obiektów scenicznych, dokumentacji fotograficznej i filmowej, happeningów, akcji oraz spektakli Teatru Cricot 2 – stała się setna rocznica urodzin artysty. Wystawę wzbogaciły wydarzenia towarzyszące – wykłady, zajęcia edukacyjne i interwencje parateatralne. Towarzyszył jej także bogato ilustrowany katalog w języku portugalskim i angielskim z tekstami brazylijskich, amerykańskich i polskich znawców twórczości Kantora.

Zagraniczne wystawy Muzeum Sztuki w Pekinie i Sao Paulo zostały wyróżnione jako najważniejsze wydarzenie roku w rankingu "Polityki".

Warto odnotować, że za granicą prezentowana była także wystawa „Jabłko. Introdukcja. (Ciągle i ciągle od nowa)”. Otworzona w 2014 roku w Muzeum Sztuki, miała swoją kontynuację w 2015 roku w Niemczech w Museum Abteiberg w Mönchengladbach.

Galeria

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.