Podsumowanie roku 2015 w Muzeum Sztuki

Mirosław Bałka, Krzysztof Wodiczko i Tadeusz Kantor – m.in. retrospektywy tych artystów, a także pierwszą w Polsce obszerną prezentację sztuki dadaistycznej, można było obejrzeć w 2015 roku na wystawach przygotowanych przez Muzeum Sztuki. Znaczącymi wydarzeniami były ekspozycje zagraniczne: w Pekinie i São Paulo – obie zakończone frekwencyjnym i medialnym sukcesem.

Rok 2015 upłynął pod znakiem indywidualnych prezentacji prac twórców silnie związanych z muzeum. W marcu otwarty został największy jak do tej pory przegląd twórczości Magdaleny Moskwy, wyróżnionej nagrodą „Gwarancja Kultury 2015”, przyznawaną przez TVP Kultura.

Kolejnym szeroko dyskutowanym wydarzeniem była wystawa Krzysztofa Wodiczki - jednej z najbardziej znaczących postaci sztuki krytycznej. Na ekspozycji zaprezentowane zostały dokumentacje akcji w przestrzeni publicznej, pojazdy i urządzenia, działania wydobywające krytyczny i utopijny wymiar sztuki rozumianej przez artystę jako praktykowanie demokracji. Wystawa stała się też pretekstem do działań w łódzkiej przestrzeni miejskiej, w której polscy weterani m.in. wojen w Iraku i Afganistanie, testowali specjalnie zaprojektowany dla nich Hełm.

Do połowy marca 2016 roku w ms1 będzie można oglądać pierwszy w Polsce tak obszerny pokaz dzieł jednego z najwybitniejszych współczesnych polskich artystów: Mirosława Bałki. Na ekspozycji nie pojawiły się jednak prace często eksponowane i znane gościom Muzeum Sztuki w Łodzi, ale takie, które pozwalają poznać nieznane fragmenty jego twórczości. Ujęcie to wydobyło charakterystyczne cechy sztuki Mirosława Bałki, takie jak spójność podejmowanych tematów, sposób traktowania materiałów, stosunek do formy i przestrzeni. Ważne miejsce na wystawie zajmują rzeźby z wczesnego okresu twórczości oraz niepokazywane nigdy dotąd prace na papierze.

W muzeum można było także zobaczyć pierwszą w Polsce retrospektywną wystawę Joanny Malinowskiej i C.T. Jaspera - artystycznej pary, która w roku 2015 reprezentowała Polskę na biennale w Wenecji. „Utwory artystyczne wykreowane przez Malinowską i Jaspera niekoniecznie opierają się na doświadczeniu, stanowią raczej mieszankę spekulacji, utrwalonych mitologii i kanonów oraz abstrakcyjnego myślenia” – komentował kurator wystawy Michał Jachuła.

Latem muzeum gościło prace twórców związanych z ruchem DADA, takich jak: Marcel Duchamp, Kurt Schwitters, John Cage, Bruce Nauman, Daniel Spoerri, Claes Oldenburg i Andy Warhol. Dzieła pochodziły z kolekcji sztuki awangardowej należącej do Egidio Marzony. Wystawa zaprezentowana została na dwóch piętrach ms¹, w tym w Sali Neoplastycznej – wnętrzu autorstwa Władysława Strzemińskiego, artysty związanego z konstruktywizmem. W ten sposób przywołano pytanie o związki dwóch często przeciwstawianych sobie nurtów sztuki awangardowej. Konferencja i cykl wykładów towarzyszących wystawie pozwoliły podjąć kwestię percepcji dadaizmu w Polsce.

Kolejna problemowa wystawa to „Wszyscy ludzie będą siostrami”, której punktem wyjścia stało się zagadnienie nieodpłatnej i niezauważanej pracy kobiet, wyartykułowane w międzynarodowym ruchu sztuki feministycznej w latach 60. i 70. Na ekspozycji prezentowanej w postindustrialnym budynku ms2 historycznym punktem odniesienia dla części nowopowstałych prac i działań performatywnych są historie łódzkich włókniarek.

Największa jak dotąd prezentacja twórczości Tadeusza Kantora poza Polską oraz wystawa „Stan życia”, przygotowana we współpracy z Culture.pl w National Art Museum of China – to cieszące się dużym zainteresowaniem, zrealizowane przez muzeum projekty zagraniczne. W Chinach zaprezentowano ponad 60 prac artystów odnoszących się do współczesnej sytuacji w Polsce, których twórczość to jednocześnie przykład sztuki wypracowującej wspólną dla wielu kultur płaszczyznę komunikacji. Otwartą przez nieco ponad 6 tygodni ekspozycję odwiedziło blisko 126 tysięcy widzów.

W połowie listopada dobiegł końca prezentowany w SESC Consolaçao w São Paulo, a współorganizowany przez Muzeum Sztuki w Łodzi oraz Instytut Adama Mickiewicza, projekt „Maszyna Kantor. Wystawianie, performowanie, montowanie, malowanie i inne sposoby produkcji”. Wystawa kuratorowana przez Jarosława Suchana i Ricardo Muniz Fernandesa otrzymała nagrodę specjalną Stowarzyszenia Krytyków Sztuki w São Paulo, odwiedziło ją ponad 90 tysięcy osób.

Zaprezentowano na niej ponad 130 obiektów - dzieł malarskich, rysunków, asamblaży, obiektów scenicznych, dokumentacji fotograficznej i filmowej happeningów, akcji oraz spektakli Teatru Cricot 2. Wystawie towarzyszyły wykłady, zajęcia edukacyjne i interwencje parateatralne. Wydany został także bogato ilustrowany katalog w języku portugalskim i angielskim z tekstami brazylijskich, amerykańskich i polskich znawców twórczości Kantora. Projekt ten współfinansował Culture.pl.

Przygotowane przez muzeum ekspozycje zagraniczne oraz wystawy zaprezentowane w Łodzi odwiedziło w tym roku prawie 350 tysięcy osób.

Także w 2015 roku ukazała się dwutomowa Monografia Muzeum. Tom pierwszy skupia się na historii instytucji, dla której osią pozostaje Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej grupy „a.r.”. Drugi tom Monografii zrodził się z potrzeby przemyślenia i poddania krytycznej refleksji działalności Muzeum Sztuki na przestrzeni ostatnich lat. Publikacja została nagrodzona w czasie drugiej edycji przeglądu Muzeum Widzialne w kategorii „Wydawnictwa książkowe lub multimedialne”.

Muzeum wydało też jedną z najgłośniejszych i najszerzej omawianych w tym roku w środowisku sztuki publikacji: „Skuteczność sztuki”. W obszernym tomie pod redakcją Tomasza Załuskiego, w ponad dwudziestu esejach i wywiadach, tytułowe zagadnienie sproblematyzowane zostało przez wybitnych teoretyków i praktyków sztuki współczesnej.

Tegoroczną nagrodą im. Katarzyny Kobro, przyznawaną artystom przez artystów, wyróżniono Roberta Rumasa. Nagroda ms trafiła w ręce Jana Peszka, który wziął udział w realizowanej przez muzeum kampanii społecznej „Sztuka nie potrzebuje reklamy”.

Galeria

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.