Lingwizm i philozoosophia. Eksperymenty poetyckie i manifesty Andrzeja Partuma. Wykład Agnieszki Rejniak-Majewskiej

ms2, ul. Ogrodowa 19
25 lutego 2016, czwartek, g. 18.00, wstęp wolny

Wykład z cyklu: Związki literatury i sztuk wizualnych po 1945 roku

Historia sztuki konceptualnej jest po części historią „miejsc wspólnych” łączących ją z poezją konkretną i z filozofią języka. Artyści konceptualni zarówno czerpali teoretyczne inspiracje z analitycznej filozofii języka, jak też samorzutnie przyjmowali analityczną i refleksyjną postawę w stosunku do tworzywa swych działań. Przypadek Andrzeja Partuma jest w tym kontekście o tyle szczególny, że punktem wyjścia był dlań eksperyment poetycki – jak najdalszy od poczucia jasności i werbalnej spójności, zaś teoretyzm i intelektualizm konceptualizmu bywał dlań raczej obiektem kpiny i prowokacji.

Podobno Partum-poeta udał się kiedyś do dyrekcji PAN, do prof. Tadeusza Kotarbińskiego, z prośbą by ten pomógł mu przeanalizować napisany przez niego utwór i „przeskoczyć problem materii w tym wierszu”. Autor „Prakseologii” podszedł do sprawy praktycznie, wprowadzając do tekstu drobne poprawki, cały zaś performans stał się materiałem narracji, dobrze oddającej stosunek poezji i filozofii w rozumieniu Partuma.

Wystąpienie dotyczyć będzie publikacji poetyckich Partuma: zbiorów „Frekwencje z opisu” (1961), „Powodzenia nieurodzaj. Zwałka papki” (1965), „Osypka woli” (1969) i „Tlenek zasobów” (1970), oraz późniejszych tekstów programowych i manifestów.

Choć twórczości Partuma nie da się ograniczyć do analizy jego tekstów, Agnieszka Rejniak-Majewska prześledzi związki między jego wczesną pracą pisarską a stylem jego późniejszych, lepiej znanych wystąpień. Powiązania te prowizorycznie można streścić w formule: „zakodowanie sztuki przeciw trafnej komunikatywności”. Niedaleko stąd także do pytania o pojęciowe ramowanie tej twórczości we współczesnej krytyce i historii sztuki.

Wstęp wolny.

Agnieszka Rejniak-Majewska – historyk sztuki i estetyk, adiunkt w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się problematyką europejskiego i amerykańskiego modernizmu, historią krytyki artystycznej i koncepcji awangardowych – z uwzględnieniem ich pozaartystycznych, lokalnych i idiosynkratycznych uwarunkowań i transmutacji.  Autorka licznych przekładów oraz tekstów o sztuce. Ostatnio opublikowała „Migracje modernizmu: Nowoczesność i uchodźcy” – redagowane wspólnie z Tomaszem Majewskim i Wiktorem Marcem (2014) oraz książkę „Puste miejsce po krytyce? Modernizm i materialistyczna rewizja autonomii sztuki”  (2014).

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.