Dyskusja o książce Jacques'a Derridy "Widma Marksa" z udziałem Michała Krzykawskiego, Barbary Markowskiej, Tomasza Załuskiego

ms2, ul. Ogrodowa 19
19 maja 2016, czwartek, godz. 18:00, wstęp wolny

Uczestnicy: Michał Krzykawski, Barbara Markowska, Tomasz Załuski

Prowadzenie: Łukasz Zaremba

Dyskusja o jednej z najważniejszych książek końca XX wieku, wreszcie, ponad dwie dekady po jej pierwszym wydaniu, przełożonej na język polski. W Widmach Marksa Jacques Derrida mierzy się z hasłem „końca historii” i politycznymi diagnozami stawianymi na przełomie XX i XXI wieku. Jednocześnie zaś analizuje aktualność we współczesnym świecie myśli Marksa – widma przeszłości, które zdaniem francuskiego filozofa krąży dziś po całym świecie. Rozmowa w ms2 będzie koncentrowała się na próbie odpowiedzi na pytanie o możliwość aktualizacji polityczno-etycznej wizji Derridy.


Michał Krzykawski – pracownik naukowy, tłumacz, związany z Instytutem Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytetu Śląskiego. Głównymi obszarami jego zainteresowań są: współczesna filozofia francuska, teoria literatury i teoria krytyczna, związki literatury i filozofii, autobiografia w filozofii, historia teorii. Autor monografii L'effet-Bataille: De la littérature d'excès à l'écriture. Un texte-lecture.

Barbara Markowska - filozofka, socjolożka, adiunkt w Instytucie Socjologii Collegium Civitas. Absolwentka Szkoły Nauk Społecznych przy IFiS PAN w Warszawie. Ostatnie publikacje: To oni są wszystkiemu winni… Język wrogości w polskim dyskursie publicznym, (redakcja naukowa, Wydawnictwo Trio, 2013); Kapitał kulturowy w działaniu. Studium światów społecznych Białowieży (razem z X. Bukowska, M. Jewdokimow, P. Winiarski, Collegium Civitas, ISP PAN, UKSW, 2013). Zainteresowania badawcze: perspektywa krytyczna w socjologii kultury i teorii społecznej (Bourdieu, Latour), socjologia wiedzy, socjologia pamięci, teorie nowoczesności i ponowoczesności.

Tomasz Załuski – tłumacz książki Widma Marksa, historyk sztuki, filozof. Adiunkt w Zakładzie Teorii i Historii Sztuki ASP w Łodzi i w Zakładzie Teorii Kultury UŁ. Autor książki Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba reinterpretacji (2008) i licznych artykułów z pogranicza filozofii i teorii sztuki.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.