90 tysięcy widzów na wystawie "Maszyna Kantor. Wystawianie, performowanie, montowanie, malowanie i inne sposoby produkcji"

SESC Consolaçao, São Paulo
18 sierpnia 2015 – 14 listopada 2015

14 listopada dobiegła końca prezentowana w SESC Consolaçao w São Paulo, a współorganizowana przez Muzeum Sztuki w Łodzi oraz Instytut Adama Mickiewicza, wystawa „Maszyna Kantor. Wystawianie, performowanie, montowanie, malowanie i inne sposoby produkcji”. Ekspozycję oraz wydarzenia jej towarzyszące odwiedziło 90 650 osób.

Trwająca trzy miesiące wystawa ukazywała Kantora jako artystę ważnego i oryginalnego zarówno ze względu na dorobek teatralny, jak i na dokonania w sztukach wizualnych. Celem było zaprezentowanie tej twórczości jako zjawiska, w którym teatr i sztuka ściśle się ze sobą przenikały, tworząc „dzieło totalne”. Kuratorami wystawy byli Jarosław Suchan (dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi) i Ricardo Muniz Fernandes. Okazją do prezentacji ponad 130 obiektów - dzieł malarskich, rysunków, asamblaży, obiektów scenicznych, dokumentacji fotograficznej i filmowej happeningów, akcji oraz spektakli Teatru Cricot 2 – stała się setna rocznica urodzin artysty. Obiekty wyeksponowane w specjalnie zaprojektowanej przestrzeni pochodziły z kolekcji Cricoteki, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeów Narodowych w Krakowie, Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu, Muzeów Okręgowych w Koszalinie i Tarnowie oraz zbiorów prywatnych. Ich prezentacja w SESC Consolação była największą jak do tej pory retrospektywną wystawą Tadeusza Kantora poza granicami Polski, zarazem pierwszą w Ameryce Południowej. Wzbogaciły ją wydarzenia towarzyszące – wykłady, zajęcia edukacyjne i interwencje parateatralne. Towarzyszył jej także bogato ilustrowany katalog w języku portugalskim i angielskim z tekstami brazylijskich, amerykańskich i polskich znawców twórczości Kantora. Projekt był współfinansowany przez culture.pl.

Warto przy tej okazji wspomnieć, że inny zorganizowany w tym roku zagraniczny projekt Muzeum Sztuki, wystawę „Stan życia. Polska sztuka współczesna w kontekście globalnym” w pekińskim National Art Museum of China, obejrzało blisko 126 tysięcy widzów.

 

Galeria

Mapa

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.