Tyle piękna. O łódzkiej rzeźbie w przestrzeni miejskiej
Książka poświęcona historii i ewolucji form rzeźbiarskich w przestrzeniach Łodzi.
Jak wygląda historia rzeźby w łodzi? Od kiedy możemy mówić o jej początkach? Maria Nowakowska toczy swoją opowieść przez wczesne lata Łodzi, by skończyć wraz ze zmierzchem PRL. Oprócz historycznego rysu poświęconego łódzkiej rzeźbie w przestrzeni miejskiej, publikację wzbogacają zdjęcia posągów i instalacji autorstwa Anny Zagrodzkiej oraz oprawa graficzna i skład Joanny Szumacher.
W Łodzi możemy znaleźć ok. 200 rzeźb plenerowych, począwszy od tych kameralnych, znanych z parków i osiedli, przez rzeźby w średniej skali – jak „Czółenka” przed Dworcem Kaliskim czy „Kostka” przy ul. Żubardzkiej, aż po realizacje monumentalne – jak choćby iglica na Radogoszczu czy Pomnik Czynu Rewolucyjnego na Zdrowiu. Obrazują one historię w skali mikro i w skali makro – od odpadów z fabryki guzików, które po latach przyniosły miastu jego bodaj najbardziej rozpoznawalne rzeźby, po próby formowania pomnikami lokalnej tożsamości – co zawsze stanowi swoistą „konstrukcję w procesie”.
Rzeźba plenerowa to nie tylko element estetyzacji przestrzeni publicznej. To złożony fenomen, na który składa się historia miejsca, fundatora, artysty, ale także zaplecze prawne, materiałowe i technologiczne oraz sytuacja polityczna, gospodarcza i społeczna. Rzeźba nie jest wyłącznie własną materialnością, ale i sposobem, w jaki o tę materialność i zawarte w niej sensy dbamy – lub w jaki odcinamy się od nich.
Maria Nowakowska - popularyzatorka dziedzictwa architektonicznego, animatorka i aktywistka od czterech lat związana z autorską inicjatywą „Łódzki detal”. Przewodniczka po Łodzi, autorka książek o lokalnej architekturze oglądanej z perspektywy szczegółu („Łódzki detal” – 2016, „Przewodnik po secesji Łodzi i województwa łódzkiego” – 2018), dyrektorka programowa Festiwalu Detalu Architektonicznego.
Wydawca: Stowarzyszenie Nowa Kultura i Edukacja, Wydawnictwo Taurus Edukacja i Kultura
Autorka tekstów: Maria Nowakowska
Redakcja: Piotr Strzemieczny
Projekt graficzny: Joanna Szumacher-Strzemieczna
ISBN 978-83-64854-10-1
Rok wydania: 2019
Format: 17 x 24 x 3 cm
Oprawa: twarda
Ilość stron: 186
Ilość ilustracji: ok 77 (64 kolorowe i 13 czarno-białych)
Język: polski