Przejdź do sekcji:

SPRAWCZOŚĆ OBRAZÓW - dyskusja wokół wystawy „Płonący dom”

Zapraszamy na dyskusję towarzyszącą wystawie “Płonący dom. Wybór z kolekcji Antoine'a de Galberta”, w której udział wezmą Karol Grygoruk, Justyna Mielnikiewicz oraz Rafał Milach. Spotkanie poprowadzi Monika Szewczyk-Wittek.

INFO

Miejsce

profil Facebook Muzeum Sztuki w Łodzi

Czas

10 grudnia 2020, godz. 19:00

„Płonący dom” to swego rodzaju atlas reakcji artystów na konflikty, jakie miały miejsce w zeszłym stuleciu i w pierwszych dwóch dekadach XXI wieku. Daje wgląd w świat, w którym wojna i zniszczenie są nieustannie obecne i ciągle wymagają uwagi widzów. Wystawa pokazuje również konwencje reprezentacji dramatów współczesnego świata, które obowiązują w mediach i odpowiedzialne są za ramy, w których konstruowany jest wojenny spektakl. W tym kontekście postaramy się porozmawiać o sprawczości obrazów w dobie współczesnych konfliktów społecznych, jak również o roli dokumentacji i pracy fotoreporterek/ów. Podejmiemy również temat wizualnego aktywizmu i zastanowimy się nad motywami tego rodzaju działalności.

Karol Grygoruk - fotograf i antropolog wizualności. Absolwent Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW oraz doktorant w Instytucie Twórczej Fotografii w Opavie. W pracy naukowej skupia się na tematyce fotografii zaangażowanej oraz wpływie nowych mediów na współczesną kulturę wizualną. Wykładowca Akademii Fotografii w Warszawie. W swoich działaniach fotograficznych i dokumentalnych od wielu lat współpracuje z organizacjami pozarządowymi. Współzałożyciel RATS Agency, której celem jest zwiększenie świadomości w zakresie współczesnych problemów dotyczących praw człowieka i oddawanie głosu osobom, które z różnych powodów nie mogą same opowiedzieć swoich historii.

Justyna Mielnikiewicz - od 2014 autorka pracowała nad projektem poświęconym Ukrainie, „Ukraine Runs Thru It” który w 2019 wydany został w formie książkowej przez Instytut Polski w Tbilisi i Pix.house w Poznaniu. Książka wyselekcjonowana została przez Aperture Foundation i Paris Photo jako jedna z 20 książek kandydujących do nagrody za pierwsza książke (pierwsza publikacja autorki z wydawca), która ogłoszona zostanie 8 listopada, 2019 podczas Paris Photo. Fotografka regularnie publikowała swe prace w „The New York Times”, „Newsweek Polska”, „Paris Match”, „Frankfurter Allgemeine Zeitung”, „Monocle”, „Stern”, czy „Le Monde”. W 2009 roku otrzymała drugą nagrodę w konkursie World Press Photo za zdjęcia dokumentujące wojnę w Osetii Południowej (2008) wykonane na zlecenie The New York Times. W tym samym roku została laureatką nagrody Canon Female Photojournalist Prize za projekt o Kaukazie. W 2009 roku rozpoczęła prace nad fotograficznym cyklem poświęconym życiu kobiet w państwach byłego Związku Radzieckiego, „Co powiedzą ludzie”. W 2014 roku Mielnikiewicz wydała swoja pierwsza książkę: „Woman With a Monkey - Caucasus in Short Stories and Photographs” bedącą efektem prawie dekady pracy nad dokumentacją regionu. Karierę fotografki zaczęła się w 1999 roku w Polsce, gdzie pracowała jako reporterka w Krakowskiej „Gazecie Wyborczej”. Od 2001 pracuje jako wolny strzelec i mieszka w Gruzji. Członkini i współzałożycielka międzynarodowej Agencji fotograficznej MAPS.

Rafał Milach - artysta wizualny, fotograf, autor książek. Profesor w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach oraz Instytucie Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w czeskiej Opawie. Autor nagradzanych książek, m.in. „The Winners”, „7 Rooms” i „Pierwszy marsz dżentelmenów”. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Magnum Foundation i Europejskiej Fundacji Kultury. Finalista prestiżowej Deutsche Börse Photography Foundation Prize 2018, laureat konkursu World Press Photo. Współzałożyciel kolektywu Sputnik Photos, w 2018 r. dołączył do Magnum Photos jako członek nominowany. Miał liczne wystawy w Polsce i na świecie. Jego prace znajdują się m. in. w kolekcjach Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Kiyosato Museum of Photographic Arts (Japonia), Brandts w Odense (Dania). Współzałożyciel platformy Archiwum Protestów Publicznych stanowiącej repozytorium dokumentacji protestów ulicznych.

Monika Szewczyk-Wittek - fotoedytorka, wykładowczyni, koordynatorka projektów związanych z fotografią. Absolwentka Instytutu Dziennikarstwa Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego (specjalizacja fotografia) oraz studiów podyplomowych Polskiej Akademii Nauk – Zarządzanie Kulturą w Strukturach Europejskich. Współzałożycielka agencji Napo Images. Koordynatorka projektu Archiwum Cyfrowe TR Warszawa. Autorka licznych wywiadów prasowych i radiowych z twórcami związanymi ze sztukami wizualnymi. Recenzentka na przeglądach portfolio m.in. w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki. Zasiadała w jury licznych konkursów fotograficznych m.in. Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich im. Erazma Ciołka czy Leica Street Photo. Prowadzi zajęcia z edycji fotografii oraz konwersatorium „Etyka w fotografii” w Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego na specjalności Fotografia Prasowa, Reklamowa i Wydawnicza. Fundatorka i Członkini Zarządu Fundacji Powiększenie. Prywatnie matka, żona i miłośniczka literatury faktu.

Wydarzenie organizowane we współpracy z Fotofestiwalem:

Grafika przedstawia logotyp Fotofestiwalu. Na środku znajduje się napis

WIĘCEJ INFO

Podziel się informacją

Wydarzenia towarzyszące

INFO

Miejsce

profil Facebook Muzeum Sztuki w Łodzi

Czas

10 grudnia 2020, godz. 19:00

Podziel się informacją

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Logotypy UE