Prototypy 02: Codex Subpartum
W kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi znajdują się prace zawierające elementy notacji muzycznej a także instrukcje wykonawcze, są też prace nazwane partyturami oraz prace stworzone z myślą o muzycznej realizacji – większością z nich nie zajmowaliśmy się na wystawie Codex Subpartum. To dlatego, że muzyka nie jest tylko dopełnieniem pracy wizualnej czy spełnieniem życzenia jej autora. Muzyka jest narzędziem interpretacyjnym, jest odkrywaniem ukrytych kodów, tekstów i kontekstów, jest też sposobem ukazywania tego, co pozostaje niemożliwe do zobaczenia. Wystawa nie była więc translacją widzialnego na słyszalne i nie redukowała prac wizualnych do partytur graficznych. Była próbą transmutacji niewidzialnych treści obrazów w „widzialne” – za pomocą dźwięku; bardziej niż odnajdywaniem partytur na powierzchni obrazów jest tworzeniem głosów wykonawczych, trajektorii muzycznych gestów poruszających się w głąb. W Codex Subpartum dźwięk służył nam więc do poszukiwania słów w pra-piśmie Wacława Szpakowskiego, wspomnień w grafikach Mony Vatamanu i Florina Tudora, algorytmów obliczeniowych w diagramach Suzanne Treister, eliksirów zniekształcających widzenie w pracach Boba Cobbinga.
Michał Libera, Barbara Kinga Majewska, Konrad Smoleński oraz Zinc & Copper
INFO
Miejsce
Czas
Wernisaż
koncepcja, opracowanie partytur, muzyka
koncepcja, opracowanie partytur, muzyka, głos
rzeźba, muzyka
muzyka
inżynier dźwięku
opieka kuratorska ze strony ms
koordynacja
współpraca
grafika
wykonanie paneli akustycznych
Wystawa była częścią projektu Prototypy testującego tytułowe pojęcie na materiale z kolekcji Muzeum Sztuki. W jego ramach zaproszeni artyści i artystki używali dzieł z zasobów muzealnych do prób modelowania współczesnej rzeczywistości. Dzięki ich działaniom kolekcja ms zamieniła się w zasób praktyk i metod oczekujących na aktualizację, ponowne wykorzystanie i uruchomienie. Powtórna eksploatacja już istniejących prac i testowanie ich potencjału w zmienionych kontekstach stanowiła wyraz troski o zrównoważenie, w duchu ekologicznym, „produkcji” nowych prac. W roku 2019 w ramach trzech edycji projektu z dziełami z kolekcji ms twórczo pracowali: Dom Mody Limanka, zespół złożony z Barbary Kingi Majewskiej, Michała Libery i Konrada Smoleńskiego oraz Carolina Caycedo.
Prototyp – czyli koncept mogący służyć jako punkt wyjścia dla rozwiązań pozwalających przekształcać rzeczywistość – tworzył też ramę dla całości tegorocznego programu instytucji. Sztuka była w nim ujmowana jako źródło inspiracji dla nowych narracji wspólnotowych, pole testowania krytycznego i subwersywnego potencjału gestów artystycznych, ale również jako zasób form do powtórnego użycia w cyklu produkcyjnym uruchamianym przez kolejne generacje artystów. W takim ujęciu sztuka nie służy ilustracji już istniejących idei – społecznych, politycznych, czy jakichkolwiek innych – lecz staje się laboratorium, w którym są wykuwane nowe rozwiązania, potencjalnie społecznie czy politycznie istotne.
Seria wystaw realizowanych w ramach projektu Prototypy służyła stworzeniu otwartego katalogu działań, jakie można podejmować przy użyciu kolekcji muzealnej. Stanowiła eksperyment w podejściu do podstawowej misji Muzeum Sztuki, jaką jest mediacja między sztuką a publicznością – tym razem realizowana przy użyciu środków artystycznych.
13—21 kwietnia:
Wacław Szpakowski, Z serii A: A 1, 1930, rysunek
tuba mikrotonowa, puzon, głos
23—28 kwietnia:
Milan Grygar, Partytura, 1973, rysunek
tuba mikrotonowa, puzon, waltornia, głos, elektronika, nagrania terenowe
30 kwietnia—5 maja:
Alina Szapocznikow, Rysunek 41, ok. 1970, rysunek
głos
7—12 maja:
Władysław Strzemiński, Bez tytułu, z cyklu: Twarze, 1942, rysunek
waltornia
14—19 maja:
Mona Vătămanu & Florin Tudor, Deszcz [Ploaia], 2005, rysunki
tuba mikrotonowa, puzon, waltornia, nagrania terenowe
21—26 maja:
Joseph Beuys, Beuys by Warhol, 1980, grafika
tuba mikrotonowa, puzon, waltornia
28 maja—2 czerwca:
Suzanne Treister, HEXEN 2.0 / Diagramy / Komputer – od mechanizmu Antikithiry do kwantowej telepatologii, 2009–2011, grafika
tuba mikrotonowa, puzon, waltornia, głos, elektronika, bomba, nagrania terenowe
4—9 czerwca:
Bob Cobbing, Bez tytułu, 1976, grafika
tuba mikrotonowa, puzon, waltornia
Chętnie dowiemy się co myślisz o wystawie! Wypełnij ankietę tutaj