Przejdź do sekcji:

Projekt we współpracy z Polsko-Amerykańską Komisją Fulbright

Muzeum Sztuki w Łodzi to instytucja o bogatej historii. Powstała w 1930 roku dzięki darowi artystów w postaci międzynarodowej kolekcji sztuki nowoczesnej, następnie w latach 1966-1990 była areną działań postępowych kuratorów i dyrektorów, m.in. Ryszarda Stanisławskiego. Od kilku lat muzeum swoją historię poświęca badaniom i projektom – wydawniczym i wystawienniczym. W tym roku Muzeum Sztuki zdecydowało się poświęcić uwagę osobie i spuściźnie Urszuli Czartoryskiej, teoretyczce fotografii, kuratorce i kierowniczce Działu Fotografii i Technik Wizualnych (1977-1998) w MS. Dzięki niej muzeum posiada dziś unikalną na skalę światową kolekcję fotografii artystycznej, reportażowej i społecznej.

W maju tego roku (we współpracy z Fotofestiwalem) otworzyliśmy wystawę „Czuła uwaga. Urszula Czartoryska wobec fotografii”, która prezentowała publiczności postać i praktykę wybitnej kuratorki i krytyczki sztuki. Jej badania, teksty i ciekawość fotografii we wszystkich przejawach ukształtowały nie tylko kolekcję muzeum, ale także całe pokolenia polskich artystek i artystów. Podczas towarzyszącego wystawie seminarium badawczego chcieliśmy dać wyraz wielowymiarowości i aktualności bogatej spuścizny teoretycznej i krytycznej „pierwszej damy polskiej fotografii”.

Poprzez współpracę z Fulbright Specialist pragnęliśmy zanalizować projekty kuratorskie Czartoryskiej w szerszym kontekście ówczesnych światowych praktyk kuratorskich. Podobnej analizie chcemy poddać kolekcję zbudowaną przez Czartoryską. Projekt „Badania historyczne praktyk kuratorskich i kolekcjonerskich w Muzeum Sztuki w Łodzi w obliczu globalnej sceny artystycznej” lokuje się w obszarze zarówno historii sztuki, studiów kulturowych i kuratorskich, jak i gender studies.

Podczas swojego pobytu w Polsce w ramach programu Fulbright Specialist, badaczka i kuratorka Joanna Szupińska skupiła się na postaci Urszuli Czartoryskiej w kontekście szerszych procesów takie jak strategie kuratorskie, budowanie kolekcji czy funkcjonowanie lokalnego środowiska artystycznego. W ramach rozległej kwerendy prowadzonej w Instytucie Sztuki PAN, ale przede wszystkim w archiwum zakładowym Muzeum Sztuki w Łodzi, badaczka rozpoczęła rekonstrukcję polityki programowej realizowanej przez Urszulę Czartoryską w trakcie pracy w Dziale Fotografii i Technik Wizualnych i próbę osadzenia jej w polu ówczesnej międzynarodowej kultury kuratorskiej i instytucjonalnej.

Niezwykle ważnym efektem działań w ramach programu było również ukończenie tłumaczenia na j. angielski fragmentu ikonicznej publikacji Czartoryskiej „Przygody plastyczne fotografii”, które po ponad pięćdziesięciu latach od wydania będą miały szansę zaistnieć w obiegu międzynarodowym.

Podczas wewnętrznych spotkań seminaryjnych, jak również licznych spotkań z byłymi współpracownikami, osobami z otoczenia Czartoryskiej i lokalnych badaczy, Joanna Szupińska wraz z Centrum Muzeologicznym wskazała możliwe drogi dalszej współpracy nad tym projektem.


Projekt powstał we współpracy z Polsko-Amerykańską Komisją Fulbright:






Galeria

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Logotypy UE