Przejdź do sekcji:

Podcast Muzeum Sztuki „NUŻ W UHU”

W Muzeum Sztuki staramy się na różne sposoby nawiązywać do tradycji spuścizny awangardowej i czerpać z najlepszych wzorców budowanych w niej komunikatów. Dotyczy to również działań promocyjnych. Mamy nadzieję, że nie inaczej będzie w przypadku inaugurowanego właśnie projektu podcastowego, do którego poprowadzenia zaprosiliśmy jedną z najważniejszych polskich dziennikarek radiowych, Agnieszkę Obszańską. Już sam tytuł może Wam przypominać „Jednodńuwkę futurystuw” – „Nuż w bżuhu”.


Spotify

SOUNDCLOUD

iTunes

Stitcher

YouTube

Zasoby

„Nuż w bżuhu” to wydawnictwo, które zostało opublikowane w formie plakatu, pierwszy raz rozpowszechnione na ulicach Krakowa 13 listopada 1921 roku, dwa tygodnie później widywane także w Warszawie. Za niekonwencjonalnym afiszem stała niepokorna i ekstrawagancka grupa futurystów polskich, zredagowali go Anatol Stern i Bruno Jasieński. Co wyróżniało Jednodńuwkę? Wiele rzeczy, ale jedną z ważniejszych był jej zapis – fonetyczny, który nic nie robił sobie z zasad ortografii. Wydawnictwo rozwścieczyło niejednego, współcześni krytycy pisali o nim, że stanowi jawny atak na pisownię i tradycję języka polskiego.

Nuż w bżuhu zawierał współczesną poezję eksperymentalną, artykuły i recenzje w nowatorskiej konwencji, czyli poszerzał horyzonty. Podobny cel stawiamy przed NOŻEM W UHU*, projektem podcastowym, zatem również opartym na zasadach żywego słowa mówionego. A także już w samym tytule obiecującym nietypowe doświadczenia audialne.  

Czas jego inauguracji nie jest przypadkowy, w 2021 w Muzeum Sztuki obchodzimy 90-lecie otwarcia stałej ekspozycji Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej grupy a.r.. Było to wydarzenie niemal rewolucyjne i zwrócone ku przyszłości. Myśląc dziś o Muzeum również patrzymy przede wszystkim w przyszłość, podobnie jak awangardyści i futuryści. Co znajdziecie na falach NOŻA W UHU? Po pierwsze rozmowy – dłuższe, krótsze, każde – z nietypowych perspektyw ukazujące nasze aktualne wydarzenia i wystawy. Będziemy Was też informować o tym, nad czym dopiero pracujemy i co nas w tym momencie zajmuje. Posłuchacie rozmów z artystami i artystkami, kuratorami i kuratorkami oraz innymi zaproszonymi gośćmi. Nieodzowną część poszczególnych odsłon serii stanowić będą m.in. fragmenty prac audialnych i ścieżek dźwiękowych filmów wideo z kolekcji ms, a także nagrania towarzyszące wystawom. Całość wyreżyseruje, poprowadzi oraz wzbogaci autorskimi nagraniami terenowymi – eksperymentując z formatami – Agnieszka Obszańska, wyjątkowy głos radiowy, jednoznacznie kojarzący się z kulturą, którego chyba nikomu nie trzeba przedstawiać.

NUŻ W UHU za sprawą mnogości dźwięków, brzdęków i trzasków, dosłownie przewierci Wasze uszy, a przy okazji dobrze Was poinformuje.


*Identycznym nazewniczym konceptem posłużyła się wcześniej prof. Beata Śniecikowska (IBL PAN) w tytule monografii: "Nuż w uhu?". Koncepcje dźwięku w poezji polskiego futuryzmu (2008, wyd. II 2017).

________

Agnieszka Obszańska – teatrolożka z wykształcenia, dziennikarka z wyboru. Od kiedy pamięta połączona z radiem, najpierw jako słuchaczka, potem już po drugiej stronie. W Trójce - Programie III  przez lata zajmowała się szeroko pojętą kulturą m.in.: w programach Teren Kultura i Radiowy Dom Kultury. Odwiedziła z mikrofonem prawie wszystkie kontynenty i relacjonowała najważniejsze, nie tylko te największe, festiwale i wydarzenia kulturalne w Polsce i poza nią. Opętana naturą dźwięku i świadoma mocy jaką niesie za sobą opowiadanie historii słowem i dźwiękosferą tworzy instalacje, podcasty, słuchowiska i inne formy dźwiękowe, bazujące m.in.: na rejestrowanych samodzielnie dźwiękach terenowych. Performatywne zwierzę kulturalne. Działa niezależnie na wielu frontach, a w Radiu 357 prowadzi program Obszary.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Logotypy UE