Przejdź do sekcji:

Orzeł i skrzydlaty wielbłąd. Polska na Targach Lewantyńskich w Tel Awiwie 1932–1936 – projekcja, prelekcja oraz dyskusja

Zapraszamy na projekcję filmu „Orzeł i skrzydlaty wielbłąd. Polska na Targach Lewantyńskich w Tel Awiwie 1932–1936” oraz prelekcję dr Artura Tanikowskiego, a także późniejszą dyskusję z udziałem dr inż. Błażeja Ciarkowskiego, w trakcie której przybliżony zostanie kontekst obecności polskiego, a nawet łódzkiego modernizmu na Bliskim Wschodzie.

INFO

Miejsce

ms2, Ogrodowa 19, sala audiowizualna

Czas

21 czerwca, środa, godz. 18:00

Udział Polski w międzynarodowych wystawach i targach w okresie międzywojennym jest tematem słabo rozpoznanym, stąd wziął się pomysł na projekt badawczy pt. Polska na Targach Lewantyńskich w Tel Awiwie 1932–1936, którego efektem są książka i animowany film dokumentalny. Targi Lewantyńskie (Bliskowschodnie) organizowano na skalę międzynarodową w Tel Awiwie od początku lat 30. XX wieku, choć wystawy handlowe promujące rodzimą wytwórczość urządzano tam niemal dekadę wcześniej. Targi w istotny sposób pobudzały rozwój architektury nowoczesnej w mieście.

Książka i film dokumentalny pod tym samym tytułem Orzeł i skrzydlaty wielbłąd. Polska na Targach Lewantyńskich w Tel Awiwie 1932–1936 to efekt kilkuletnich badań, kwerend i konsultacji. W ich wyniku można było zwizualizować i opisać różne postawy architektów, którzy na przestrzeni trzech edycji targów opowiadali się za tendencjami wernakularno-narodowymi, albo też stawiali na styl międzynarodowy. W książce i filmie przedstawiono również zagadnienia propagandy kulturalnej i gospodarczej rozpowszechnianej przez państwo polskie kilkanaście lat po odzyskaniu niepodległości.  Jeszcze w 1932 roku polski pawilon w Tel Awiwie miał kształt chaty w stylu zakopiańskim. Gdy w roku 1934, za zgodą władz mandatowych, na północnych rubieżach Tel Awiwu wzniesiono stałą infrastrukturę targową, polska wystawa zajęła aż trzy pawilony, a także mniejsze kioski. O nowoczesnym wyrazie tych budynków zdecydowali wówczas, podobnie jak w 1936 roku, wybitni architekci lokalni oraz twórcy z Polski, którzy przybyli specjalnie na Targi.

 

O filmie


W filmie animowanym ożywają obrazy epoki, miejsce akcji nad Morzem Śródziemnym w delcie rzeki Jarkon oraz postaci jej głównych bohaterów. To nie tylko ojcowie-założyciele Tel Awiwu, mecenasi i pomysłodawcy Targów Lewantyńskich, lecz także żydowscy i polsko-żydowscy architekci, planiści i inżynierowie, aktywni przy powstawaniu infrastruktury targowej. Niektórzy z nich są dobrze znani z literatury przedmiotu (Arieh El-Hanani, Richard Kauffmann, Arieh Sharon), inni powracają z historycznego niebytu – jak Władysław Lichtenstein czy Hejman Zabłudowski.  Półgodzinny film łączy narrację dokumentalną z animowaną, zdjęcia i archiwalia z trudno dostępnymi kronikami filmowymi z lat 30. XX wieku, pochodzącymi z Jerusalem Cinematheque. Powstał według koncepcji i scenariusza Artura Tanikowskiego w zespole: Marta Ignerska (projekt graficzny), Marek Kurpios (animacja i montaż) i Piotr Kaliński (muzyka). Film został zrealizowany w trzech osobnych wersjach językowych: polskiej, hebrajskiej i angielskiej.

 

O książce


Książka zatytułowana „Orzeł i skrzydlaty wielbłąd. Polska na Targach Lewantyńskich w Tel Awiwie 1932–1936” autorstwa dr. Artura Tanikowskiego, w wysmakowanym artystycznie opracowaniu graficznym Marty Ignerskiej, projektantki wielokrotnie nagradzanej na arenie międzynarodowej, ukazuje się w polsko-angielskiej wersji językowej.  Popularnonaukowy esej Tanikowskiego został na ponad 130 stronach zilustrowany obszernym zestawem ikonografii ze zbiorów izraelskich, polskich i amerykańskich, tak instytucjonalnych, jak i prywatnych. Niejednokrotnie czytelnik trafi w książce na rarytasy prezentowane publicznie po raz pierwszy. Należą do nich rysunki i litografie przedstawiające projekty pawilonów polskich i zagranicznych – te powstałe na Targi w roku 1934 i 1936 oraz te będące wyłącznie fantazją swych autorów. Prezentację architektury targowej dopełniają reprodukcje plakatów, druków okazjonalnych i fotomontaży, potwierdzających swą formą modernistyczny rodowód artystów pracujących na rzecz targowej imprezy.

 

Książka w formie ebooka dostępna jest na stronie Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki: https://niaiu.pl/dzialalnosc/nowosc-orzel-i-skrzydlaty-wielblad-polska-na-targach-lewantynskich-w-tel-awiwie-1932-1936/

 

Biogramy

Dr Artur Tanikowski pracuje w dziale naukowym Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki. Wykładowca akademicki, kustosz dyplomowany, kurator wystaw, m.in. „Gdynia – Tel Awiw”, „Frank Stella i synagogi dawnej Polski”, „Wojciech Wilczyk: (nie)widzialne”, „Kolory tożsamości”. Zainteresowania badawcze skupia na architekturze nowoczesnej, kulturze wizualnej XX i XXI wieku, sztuce Żydów polskich. Oprócz książek autorskich publikował w tomach zbiorowych i czasopismach, m.in. w „Biuletynie Historii Sztuki”, „Ars Judaica”, „Autoportrecie”, „Techne”, „Odrze”. Dwukrotny laureat „Sybilli” – nagrody za najlepszą wystawę muzealną.

Dr inż. Błażej Ciarkowski – architekt i historyk architektury. Adiunkt w Instytucie Historii Sztuki UŁ. Zainteresowania badawcze koncentruje na powojennej architekturze polskiej i światowej, związkach architektury i polityki, a także konserwacji i ochronie dziedzictwa ruchu modernistycznego. Dwukrotny laureat stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Autor książek oraz artykułów naukowych i popularno-naukowych (m.in. „Bolesław Kardaszewski. Architektura i polityka”, „Odcienie szarości. Architekci i polityka w PRL-u”, „Miastoprojektanci: łódzcy architekci w czasach PRL-u”).

 

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach programu „Kultura inspirująca”.


Partner wydarzenia: Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki

WIĘCEJ INFO

wstęp

1 zł

Podziel się informacją

Galeria

INFO

Miejsce

ms2, Ogrodowa 19, sala audiowizualna

Czas

21 czerwca, środa, godz. 18:00

wstęp

1 zł

Podziel się informacją

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Logotypy UE