OPROWADZANIE KURATORSKIE: Komponowanie przestrzeni
INFO
Miejsce
Czas
Pierwsze po otwarciu wystawy Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy oprowadzanie kuratorskie. Wspólnie z Katarzyną Słobodą i Małgorzatą Jędrzejczyk można było eksplorować przestrzeń kształtowaną przez takie sławy jak Kobro, Gabo, Calder, Hepworth, Pevsner, Arp, Archipenko czy Gonzales.
Podążając za eksperymentami rzeźbiarek i rzeźbiarzy awangardy, wystawa prześledziła kulisy i konsekwencje fascynujących modernistycznych odkryć dotyczących relacji pomiędzy przestrzenią, ruchem i ciałem. Przewodniczką po nich będzie Katarzyna Kobro i jej prace, które pokazane zostaną w kontekście twórczości takich współczesnych jej twórców, jak m.in. Naum Gabo, Alexander Calder, Barbara Hepworth, Antoine Pevsner, Jean Arp, Alexander Archipenko czy Julio Gonzales. Przede wszystkim postawiłyśmy pytanie o to, w jaki sposób artystki i artyści – eksperymentując z materialnością i plastycznością czasu, przestrzeni oraz dynamiki rytmów ludzkiego ciała – oddawali złożoność doświadczenia nowoczesności.
Kobro twierdziła, że dynamizm naszej motoryki może być ujmowany poprzez rytm następujących po sobie momentów ruchu i przystanków rozgrywających się w przestrzeni i czasie. Rzeźba stanowiła dla niej model nowego harmonijnego porządku codziennego otoczenia, zestrojonego z optymalną psychofizyczną koordynacją działań człowieka. Konsekwencją miały być zracjonalizowane zachowania społeczne, których celową organizacją kierują – by użyć pojęcia zaproponowanego przez Kobro – „emocje planowości”. Artystka, obok Kompozycji przestrzennych, rzeźbiła również akty, do których pozowały bliskie jej kobiety lub ona sama. W dziełach ujmujących postać z delikatną i czułą schematycznością, możemy doszukiwać się również wpływów czasoprzestrzennych rytmów na samo ciało. Wystawa będzie więc łączyła te dwa zdawałoby się odrębne wątki jej twórczości, pokazując przepływy pomiędzy codziennymi rytmami ciała i jego otoczenia.
Więcej o wystawie TUTAJ
Wstęp w cenie biletu.