Przejdź do sekcji:

Od Jasi Reichardt z Londynu – wykład biograficzny na antresoli

Na początku każdy karton był oznaczony kolejną cyfrą oraz hasłowym opisem zawartości: „Countries”, „Art Centres”, „Mixed Catalogues”. Wszystkie miały te same wymiary 40 x 35 x 25 cm i były biało-niebieskie. W środku znajdywały się niebieskie teczki A4, uporządkowane według kolejności alfabetycznej oraz publikacje luzem. Z czasem porządek ten się zatracił i kolejne przesyłki nadawane były pod ogólną kategorią „Unsorted” – nieposortowane.

INFO

Miejsce

ms1, Więckowskiego 36 (wejście od Gdańskiej 43)

Czas

30.03.2023 (czwartek), godz. 18:00

Jasia Reichardt wspomina, że kartony do Polski wysyła od roku 1965. Pierwszy muzealny dokument w tej sprawie pochodzi dopiero z 1979 roku i adresowany był do Ryszarda Stanisławskiego, dyrektora Muzeum Sztuki w Łodzi w latach 1966-91. Korespondencja dotyczyła przekazania na rzecz muzeum katalogów wystaw, które były duplikatami z prywatnego księgozbioru Reichardt. Dyrektor wyraził zgodę na nadejście przesyłki.

Paczki Jasia Reichardt adresowała również do Zachęty Narodowej Galerii Sztuki oraz do instytucji zagranicznych Getty Research Institute w Los Angeles w Kalifornii i The National Gallery of Australia w południowo-wschodniej części kontynentu. Powstał w ten sposób gigantyczny zasób „art ephemera”, który stanowi akumulację materiałów drukowanych, towarzyszących życiu zawodowemu Jasi Reichardt oraz globalnemu obiegowi sztuki.

Sama autorka w autobiografii zatytułowanej „Piętnaście podróży z Warszawy do Londynu” napisała o sobie w wieku lat 6: „Jestem zbieraczką przedmiotów z papieru. Ilość ma znaczenie”.

Jasia Reichardt – brytyjska krytyk sztuki, kuratorka, archiwistka i pisarka. Urodzona w Warszawie w 1933 roku jako Janina Chaykin (w skrócie Jasia). Siostrzenica Franciszki Themerson. Od 1946 roku żyje w Londynie.

Pod koniec lat 50. uczestniczyła w spotkaniach Gaberbocchus Common Room prowadzonych z inicjatywy Franciszki i Stefana Themersonów i pomyślanych jako otwarte forum wymiany myśli między artystami i naukowcami.

W 1959 roku Reichardt poznała polskiego emigranta, farmaceutę Mateusza Grabowskiego, który na zapleczu apteki w centrum Londynu prowadził prywatną galerię sztuki. W tym miejscu Jasia Reichardt zaproponowała pokaz młodych brytyjskich artystów m.in. Dereka Boshiera i Davida Hockneya. Wystawa „Image in Progress” stała się pierwszą prezentacją brytyjskiego pop artu.

Znana jest przede wszystkim jako kuratorka przełomowych w środowisku artystycznym wystaw zorganizowanych w 1968 roku w  ICA w Londynie: „Cybernetic Serendipity” i „Fluorescent Chrysanthemum”. Pierwsza była pokazem robotów i maszyn, które same komponowały muzykę i poezję. Druga prezentowała dokonania artystów tworzących interdyscyplinarną grupę Jikken Kobo (Warsztat Eksperymentalny) i była pierwszym po II wojnie światowej pokazem nowoczesnej sztuki japońskiej w Europie. 

Po śmierci Themersonów w 1988 roku Reichardt wraz Nickiem Wadley’em zajmowała się organizacją archiwum Themersonów, które w 2014 roku przekazała Bibliotece Narodowej w Warszawie. W 2020 roku wydała trzytomowy katalog archiwum Themersonów.


Spotkanie na antresoli stanowi zarazem finisaż wystawy Art ephemera – archiwum Jasi Reichardt, która otwarta jest do 31 marca.

Spotkania na antresoli to cykl spotkań otwartych dla młodzieży, dorosłych i seniorów wtajemniczający w zasoby Biblioteki Muzeum Sztuki w Łodzi. Spotkania odbywają się w wybrane miesiące w ostatni lub przedostatni czwartek o godzinie 18.00 w Czytelni na antresoli Muzeum Sztuki w Łodzi.


W Księgarni ms możecie kupić autobiografię Jasi Reichardt  Piętnaście podróży z Warszawy do Londynu

WIĘCEJ INFO

prowadzi

Marta Pierzchała

wstęp

1 zł

Podziel się informacją

Wydarzenia towarzyszące

INFO

Miejsce

ms1, Więckowskiego 36 (wejście od Gdańskiej 43)

Czas

30.03.2023 (czwartek), godz. 18:00

prowadzi

Marta Pierzchała

wstęp

1 zł

Podziel się informacją

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Logotypy UE