Przejdź do sekcji:

Nr 36/2020 Folia Philosophica . Ethica – Aesthetica – Practica. Krytyka artystyczna dwudziestolecia międzywojennego. Między estetyką filozoficzną i sztuką nowoczesną – cz. 2

Cena: 10 zł
Waga: 0.18 kg

Publikacja skupia się na postaci Debory Vogel - pisarki, poetki, krytyczki i filozofki, porusza zagadnienia, które wiążą się z jej filozoficznym namysłem nad nowoczesnością, oraz refleksją nad znaczeniami i funkcją nowoczesnej sztuki.

Teksty zebrane tym tomie są rozszerzoną i zmodyfikowaną wersją referatów zaprezentowanych w ramach konferencji, która miała miejsce w Muzeum Sztuki w Łodzi w dniach 22–23 lutego 2018 roku. Niniejszy tom, będący dopełnieniem tamtego, w przeważającej mierze skupia się na postaci Debory Vogel autorki, której krytyczne pisarstwo i filozoficzne inspiracje wciąż wydają się w Polsce słabo rozpoznane – na refleksji estetycznej Debory Vogel (1902–1942).

Głęboki związek pisarstwa Vogel z doświadczeniem nowoczesności – niekoniecznie tej najbardziej spektakularnej i zorientowanej przyszłościowo, lecz raczej nowoczesności marginesów i peryferii, uwidoczniony został w ramach pokazywanej w Muzeum Sztuki na przełomie 2017 i 2018 roku wystawy Montaże. Debora Vogel i nowa legenda miasta2.

Na gruncie krytyki sztuki najbardziej znanymi tekstami Vogel są zapewne jej komentarze z lat 30. dotyczące montażu i fotomontażu – korespondujące ze współczesnymi poszukiwaniami twórców Artesu i odwołujące się wprost do ich prac. W teoretycznej refleksji Vogel, jak i w zbieżnych z nią jej własnych poetyckich eksperymentach, twórcy tej grupy, na ogół nieskorzy do teoretyzowania, mogli znaleźć uzasadnienie i uprawomocnienie swoich artystycznych poszukiwań. Pokrewieństwo między koncepcjami Vogel a twórczością lwowskich artystów wyrażało się też w zainteresowaniu estetyką małomiasteczkowej tandety i kiczu, w swoistej czułości okazywanej formom „upadłej”, zdegradowanej materii. Krytyczna refleksja Vogel wykraczała jednak daleko poza ten kontekst, obejmując różne nurty we współczesnej sztuce i literaturze, oraz pozostając w dialogu z aktualną filozofią i estetyką niemiecką, z którą była dobrze obeznana. Oryginalność perspektywy myślowej Vogel zasadza się na ścisłym powiązaniu zagadnień estetycznych i epistemicznych, skupieniu nie tyle na kwestiach estetycznego wartościowania, co na problematyce kształtowania artystycznego i postrzegania.

Teksty prezentowane w tym tomie koncentrują się na różnych aspektach powiązań, jakie Debora Vogel w swojej estetyce widziała między rzeczywistością sztuki a światem życia. Anna Maja Misiak rekonstruuje teoretyczne koncepcje Vogel, sytuując je w kontekstach współczesnej niemieckiej filozofii i krytyki sztuki, uwidaczniając m.in. jej związki z koncepcjami Lu Märten i Alferda Behne, a także inspiracje czerpane z witalistycznych, biosemiotycznych idei Jakoba von Uexkülla. To właśnie koncepcje tego ostatniego – silnie oddziałujące na współczesną filozofię, na rozwój refleksji fenomenologicznej i na współczesnych artystów, utwierdzały Vogel w jej przekonaniu o organicznym związku życiowych funkcji i form postrzegania z formami artystycznymi.                                                                                                     Agnieszka Rejniak-Majewska, Paweł Polit


Wydawca: Muzeum Sztuki w Łodzi i Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Autorzy tekstów: Agnieszka Rejniak-Majewska, Paweł Polit, Anna Maja Misiak, Anastasiya Lyubas, Iwona Lorenc, Renata Piątkowska
Redakcja: Agnieszka Rejniak-Majewska, Paweł Polit
Projekt graficzny: Agencja Reklamowa efectoro.pl


ISSN 0208-6107
Rok wydania: 2020
Format: 17 x 24 x 0,6 cm
Oprawa: miękka
Ilość stron: 94
Ilość ilustracji: ok 24 (16 barwnych i 8 czarno-białych)
Język publikacji: polski
Regulamin księgarni            Kontakt

Cena: 10 zł
Waga: 0.18 kg

Podziel się informacją

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Logotypy UE