Muzeum Sztuki: kompozycja otwarta

INFO

Miejsce

kompleks ms¹ (Sala Neoplastyczna, Magazyn Studyjny, sala warsztatowa, czytelnia z tarasem, hall ms1 od ul. Gdańskiej, dziedziniec)

Czas

26 kwietnia, godz. 18:00 - 21:00

Nowa odsłona wystawy Sala Neoplastyczna. Kompozycja otwarta, to tylko część otwartości, jaka zamanifestuje się w kompleksie muzealnym przy ul. Więckowskiego. Ta rekompozycja Sali Neoplastycznej – największa z dotychczasowych – towarzyszyć będzie inauguracji nowych przestrzeni w siedzibie Muzeum Sztuki w Łodzi przy ul. Gdańskiej.

Na wieczorne wydarzenie złożą się: oprowadzanie dyrektora Jarosława Suchana po wystawie Sala Neoplastyczna. Kompozycja otwarta, oprowadzanie po Magazynie Studyjnym, prezentacja materiałów archiwalnych o Sali Neoplastycznej w nowej czytelni, pokaz warsztatowy profesjonalnej digitalizacji obiektów i dokumentów muzealnych w nowej bibliotece, zajęcia „Otwartej pracowni rysunku i malarstwa” w nowej sali warsztatowej.

Wydarzenia te przygotowaliśmy, by z okazji otwarcia nowego budynku BC, pokazać jego  funkcjonalność i możliwości – nie tylko kompozycja, ale i całe muzeum jest otwarte.


Wieczór otworzy o g. 18.00 oprowadzanie dyrektora J. Suchana po wystawie Sala Neoplastyczna. Kompozycja otwarta (galeria, II piętro). Następnie w systemie rotacyjnym aż do godziny 21.00 odbywać się będą:

  • oprowadzania Luizy Kujawiak po Magazynie Studyjnym,
  • prezentacja materiałów archiwalnych o Sali Neoplastycznej, na którą zaprasza Maciej Cholewiński – nowa czytelnia,
  • pokaz Moniki Cywińskiej z Działu Dokumentacji (z praktycznym udziałem dla chętnych) profesjonalnej digitalizacji obiektów i dokumentów muzealnych – nowa biblioteka
  • zajęcia „Otwartej pracowni rysunku i malarstwa”, które prowadzi dział edukacji w nowej sali warsztatowej.

Sala Neoplastyczna. Kompozycja otwarta – oprowadzanie otwierające Jarosława Suchana

Jarosław Suchan, główny kurator projektu, oprowadzi po nowej odsłonie wystawy Sala Neoplastyczna. Kompozycja otwarta. Ta największa z dotychczasowych rekompozycji Sali Neoplastycznej będzie też okazją do obejrzenia części dzieł, które ostatnio dołączyły do kolekcji ms.

Sala Neoplastyczna stanowiła niegdyś centrum wystawy kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi. W ostatnich latach stała się katalizatorem i punktem odniesienia dla działań współczesnych artystów. W dialog z nią, czy szerzej w dialog ze sztuką Strzemińskiego i Kobro, wchodzą prace Daniela Burena, Igora Krenza, Liama Gillicka, Moniki Sosnowskiej, RH Quaytman i Céline Condorelli. Rzeźby i instalacje pozostałych artystów eksponowane w ramach projektu, choć nie zostały zainspirowane Salą, rozwijają obecne w niej wątki związane z cielesnością i modernistycznymi ideologiami dotyczącymi kształtowania przestrzeni życiowej. Umieszczona we wnętrzu Sali praca Susan Hiller ukazuje, w jaki sposób wspólnotowe doświadczenie muzyczne może być podstawą „rytmów czasoprzestrzennych”, wpisujących ciało w nowe społeczne i polityczne rytuały. Inne aspekty obecności ciała ludzkiego w zideologizowanej przestrzeni ujawniają się i zostają rozwinięte w pracach Magdaleny Abakanowicz, Aliny Szapocznikow, Kitty Kraus, Oskara Dawickiego, Romana Stańczaka oraz Kojiego Kamojiego. Wszystkie tworzą katalog relacji zachodzących między topografią i ciałem oraz związanych z nimi doświadczeń obecności, braku, wypełnienia i przemieszczenia. Wystawa zapowiada również retrospektywną prezentację RH Quaytman.

Oprowadzanie po Magazynie Studyjnym

Gdzie: Magazyn Studyjny

Prowadzenie: Luiza Kujawiak

Dzieła sztuki – po chwilach dumy i chwały podczas wystawy stałej lub czasowej, gdy wystawione były na publiczny odbiór – udają się na zasłużony odpoczynek do naszych muzealnych magazynów. Sprawdźcie na własne oczy, czy dzieła przebywają w „godziwych” warunkach. Zapraszamy Was do muzealnej kuchni, czyli Magazynu Studyjnego. Jest to specjalnie zaadoptowana przestrzeń, która zapewnia rygorystyczne zasady zabezpieczenia i przechowywania zbiorów muzealnych, a jednocześnie pozwala w wygodny i interesujący dla zwiedzających sposób eksponować dzieła sztuki. Wizyta w Magazynie to świetna okazja, by poszerzyć wiedzę o muzealnej kolekcji.

Prezentacja materiałów archiwalnych o Sali Neoplastycznej

Gdzie: nowa czytelnia

Prowadzenie: Maciej Cholewiński

Sala Neoplastyczna jest nie tylko zapadającym w pamięć tłem dla obrazów, ale dziełem samym w sobie. Została zaprojektowana w 1948 roku przez Władysława Strzemińskiego na zlecenie Mariana Minicha, ówczesnego dyrektora Muzeum Sztuki. Pierwotnie była miejscem ekspozycji części kolekcji grupy a.r., obrazów artystów związanych z holenderskim ugrupowaniem De Stijl i neoplastycyzmem (van Doesburg, Vantongerloo, Gorin, Taeuber-Arp, Hélion, Huszar, Stażewski) oraz rzeźb – kompozycji przestrzennych Katarzyny Kobro i prac Władysława Strzemińskiego. Salę zniszczono w 1950 roku. Władza widziała w niej relikt sztuki, która nie spełnia wymagań komunistycznej doktryny i tym samym jest niepotrzebna, a nawet szkodliwa. W 1960 roku Sala Neoplastyczna została zrekonstruowana przez ucznia Władysława Strzemińskiego Bolesława Utkina i od tej pory jest bodaj najbardziej rozpoznawalną artystyczną przestrzenią na mapie Polski. Układ dzieł wystawianych w dawnym tzw. pokoju berlińskim zmieniał się co jakiś czas, a od 2010 roku Sala Neoplastyczna jest miejscem, z którym regularnie prowadzą dialog artyści i kuratorzy wystaw.

Ekspozycja w czytelni biblioteki Muzeum Sztuki stworzona została w oparciu o zbiory Działu Dokumentacji Naukowej. Są to obiekty nigdy wcześniej nie pokazywane:

  • jedyna fotografia oryginalnej Sali Neoplastycznej z 1948 roku,
  • lista pamiątkowa gości z 13 czerwca 1948 roku, otwarcia nowej siedziby Muzeum Sztuki przy ul. Więckowskiego 36 oraz – Sali Neoplastycznej,
  • makieta Sali Neoplastycznej wykonana przez Bolesława Utkina około 1960 roku,
  • dokumenty związane z jej rekonstrukcją i renowacją z lat 1959 – 1969, 
  • plany Sali Neoplastycznej autorstwa Stanisława Cuchry-Cukrowskiego w 1981 roku wykorzystane przy jej rekonstrukcji na wystawie Presences Polonaises w Centrum Pompidou w Paryżu w 1983 roku,
  • fotografie z różnych dekad, różnych wystaw, w których „uczestniczyła” Sala Neoplastyczna.

Pokaz profesjonalnej digitalizacji obiektów i dokumentów

Gdzie: nowa biblioteka

Prowadzenie: Monika Cywińska

Istnieje wiele metod pozyskiwania odwzorowań dla obiektów muzealnych. Na spotkaniu zapoznamy się z metodą skanowania grafik, rękopisów oraz dokumentów zszytych/zwartych za pomocą nowo zakupionego skanera dziełowego book2net Cobra. Został on stworzony zgodnie z zaleceniami ekspertów z zakresu digitalizacji i konserwacji szczególnie na potrzeby dzieł zszytych. Skaner posiada automatyczną kołyskę książkową w kształcie litery V, która pozwala na nieinwazyjne ale dokładne skanowanie obiektów o ograniczonym kącie rozwarcia. Prezentacja pracowni ma na celu przybliżenie zwiedzającym celowość i metody pracy nad wytypowaną grupą obiektów.

Poszukiwania. Otwarta pracownia rysunku i malarstwa

Gdzie: nowa sala warsztatowa

Prowadzenie: Barbara Kaczorowska

Celem spotkania nie będzie nauka rysowania i malowania w tradycyjnym ujęciu. Będziemy jednak rysować i malować, aby w ten sposób przybliżyć się do rozumienia sztuki współczesnej. Działania plastyczne będą językiem, platformą komunikacji, która pomoże tłumaczyć nam ważne problemy podejmowane przez artystów. Powstałe wytwory będą raczej zapisem rozważań, a nie samoistnym dziełem. Nie są wymagane tzw. zdolności plastyczne, nie trzeba też aspirować do bycia artystą (teraz lub w przyszłości). Za to trzeba: być otwartym na eksperymenty (zwłaszcza artystyczne), być gotowym na działania plastyczne i nie oczekiwać wystudiowanych efektów (pięknych obrazów i realistycznych rysunków).


Projekt rewitalizacji infrastruktury Muzeum Sztuki w Łodzi - Gdańska 43 został zrealizowany z dofinansowania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Podziel się informacją

INFO

Miejsce

kompleks ms¹ (Sala Neoplastyczna, Magazyn Studyjny, sala warsztatowa, czytelnia z tarasem, hall ms1 od ul. Gdańskiej, dziedziniec)

Czas

26 kwietnia, godz. 18:00 - 21:00

Podziel się informacją