Pobierz fragment

Cena: 100 zł
Waga: 0.94 kg


Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy

Główną bohaterką publikacji Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy i wystawy pod tym samym tytułem jest Katarzyna Kobro, której prace zostały pokazane na ekspozycji i w katalogu w  kontekście dzieł takich współczesnych twórców i twórczyń, jak m.in. Naum Gabo, Alexander Calder, Barbara Hepworth, Antoine Pevsner, Jean Arp, Alberto Giacometti, Aleksandr Archipenko, Teodor Roszak, Henri Laurens, Georges Vantogerloo, Aleksandr Rodczenko, Ossipe Zadkine, Władimir Tatlin, Mieczysław Szczuka, Laszlo Moholy-Nagy, Maria Jarema, August Zamoyski czy Julio Gonzalez.

Książka pomyślana jest jako antologia tekstów, konfrontuje teorie rzeźby Katarzyny Kobro z tekstami jej współczesnych, oddając głos przede wszystkim artystom i artystkom. Przywołuje żywe dyskusje, jakie w czasach historycznej awangardy prowadzono na temat specyfiki rzeźby na tle innych dziedzin sztuki, ale też przypomina wkład, jaki przestrzenna wyobraźnia plastyczna wniosła w nowe rozważania na temat relacji człowieka  - jego ciała i ruchu – z przestrzenią. Większość opublikowanych w książce tekstów została po raz pierwszy przełożona na język polski. To również pierwsze zestawienie samodzielnych wypowiedzi Katarzyny Kobro z manifestami współczesnych jej twórców i twórczyń oraz z refleksją historyków i historyczek sztuki działających w rożnych okresach – od lat 30. XX wieku po drugą dekadę XXI wieku.

Polifonia dialogujących ze sobą na wystawie prac odpowiada różnorodności wybranych na potrzeby publikacji tekstów. Artyści i teoretyk z kręgu INChUK-u (Nikołaj Tarabukin) i Wchutiemasu (Aleksandr Wiesnin, Władmir Tatlin) dyskutują tu z przedstawicielem de Stijlu (Georges’em Vantogerloo) czy Bauhausu (Laszlo Moholyem-Nagyem); Barbara Hepworth zgadza się z Katarzyną Kobro w tym, że najważniejszym zagadnieniem rzeźbiarskim jest przestrzeń, ale – w przeciwieństwie do Kobro – dopuszcza w procesie tworzenia oraz odbioru rzeźby obecność duchowości, irracjonalności i nieświadomości. Naum Gabo zaś w swoim przekrojowym tekście zdaje się łączyć te stanowiska.

Niniejsza publikacja zawiera również polemiczne głosy badaczy i badaczek sztuki. Publikujemy tłumaczenie wstępu kluczowej dla roli krytyki rzeźby nowoczesnej książki Caroli Giedion-Welcker (Moderne Plastik. Elemente der Wirklichkeit; Masse und Auflockerung ukazała się w 1937 roku po niemiecku i angielsku), jak i współcześnie komentujący ją tekst Megan R. Luke. Równie ważną badaczką dla powojennych rozważań o rzeźbie jest Rosalind E. Krauss. W niniejszej publikacji zamieszczamy przykład polemicznego z ideami konstruktywistycznymi rozdziału jej książki Passages in Modern Sculpture. Na końcu powracamy do Katarzyny Kobro (i Władysława Strzemińskiego), nad której koncepcjami powtórnie pochylił się Yve-Alain Bois, który w ostatnich akapitach tekstu konkluduje, że praktyka rzeźbiarska Kobro (i wpisany w nią wielowymiarowy ruch) wymyka się stworzonej przez nią (i Strzemińskiego) teorii.

Pierwsza połowa XX wieku to czas intensywnych poszukiwań formalnych w dziedzinie rzeźby. Katarzyna Kobro pisała w 1929 roku: „Rzeźba jest kształtowaniem przestrzeni. […] rzeźba nie jest ani literaturą, ani symboliką, ani indywidualną psychologiczną emocją”. To nowe, rewolucyjne podejście do rzeźby znajduje odzwierciedlenie w tekstach składających się na naszą książkę. Ich autorami są artyści i artystki, m.in.Katarzyna Kobro, Władimir Tatlin, Georges Vantongerloo, László Moholy-Nagy, Naum Gabo czy Barbara Hepworth, a także badacze i badaczki sztuki – Carola Giedion-Welcker, Rosalind E. Krauss, Yve-Alain Bois i Megan R. Luke.
Większość opublikowanych w książce tekstów została po raz pierwszy przełożona na język polski, co – mamy nadzieję – przyczyni się do ich stałej obecności w polskich badaniach nad sztuką XX wieku. Liczymy również na to, że publikacja ta zainteresuje międzynarodowe grono czytelników. Po raz pierwszy bowiem wszystkie samodzielne wypowiedzi teoretyczne Katarzyny Kobro zostały zestawione z manifestami współczesnych jej twórców i twórczyń oraz z refleksją historyków i historyczek sztuki działających w różnych latach – od lat 30. XX wieku po drugą dekadę wieku XXI.


Wydawca:  Muzeum Sztuki w Łodzi
Autorzy tekstów: Katarzyna KobroWładimir TatlinTewel SzapiroJosif MejerzonPawieł Winogradow, Aleksandr WiesninNikołaj TarabukinGeorges Vantongerloo, László Moholy-NagyNaum GaboBarbara HepworthCarola Giedion-WelckerMegan R. LukeRosalind E. KraussYve-Alain BoisMałgorzata JędrzejczykKatarzyna Słoboda 
Tłumaczenie tekstów: Barbara AskanasJerzy Litwinow, Agnieszka Rejniak-Majewska, Janina SmoleńskaMagdalena Ujma-GawlikMonika UjmaMarcin Wawrzyńczak
Koncepcja i redakcja naukowa: Małgorzata Jędrzejczyk, Katarzyna Słoboda
Redakcja stylistyczno językowa i korekta: Joanna Targoń
Koordynacja wydawnicza: Martyn Kramek 
Projekt graficzny i skład: Ryszard Bienert

ISBN 978-83-63820-87-9
Rok wydania: 2019
Format: 21,5  x 27 x  2,5 cm
Oprawa: miękka
Ilość stron: 232
Ilość ilustracji: ok. 60  (39 kolorowych i  21 czarno-białych)
Język: polski

Publikacja towarzysząca wystawie „Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy” 4.10.2019 - 2.02.2020 Muzeum Sztuki | ms2, Łódź


Regulamin księgarni             Kontakt


 
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.