Łucja Iwanczewska teatralnie oprowadza po "Studium Posłuszeństwa"
INFO
Miejsce
Czas
Wydarzenie towarzyszące wystawie Marek Chlanda. Studium posłuszeństwa.
W realizacjach Marka Chlandy elementy przestrzeni łączą się z ruchem widza i jego cielesną obecnością. Dlatego też odniesieniami bliskimi jego twórczości, zwłaszcza z dzisiejszej perspektywy, są sztuki performatywne czy choreografia. Po indywidualnej wystawie Chlandy oprowadzila nas teatrolożka, Łucja Iwanczewska.
Tytułowe „Studium posłuszeństwa” to praca powstała przed rokiem w Nowej Hucie, w momencie demontażu innego projektu – na poły wystawienniczej, na poły teatralnej „Szkoły utopii”. Stworzona niejako na marginesie instalacja zanim trafiła do Muzeum Sztuki w Łodzi, zajęła przestrzeń jednej z klas szkolnych, właściwie bez widzów.
Na „Studium posłuszeństwa” składają się z jednej strony drogo-labirynty, z drugiej sale siedziby ms przy ul. Więckowskiego zaludniają swobodne postacio-figury. Wśród nich spacerowaliśmy wraz z Łucją Iwanczewską.
Łucja Iwanczewska – adiunkt w Katedrze Performatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Doktor nauk humanistycznych. Absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego i podyplomowych studiów z zakresu Gender w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Autorka książek: „Muszę się odrodzić. Inne spotkania z dramatami Stanisława Ignacego Witkiewicza” (Księgarnia Akademicka, 2007), „Samoprezentacje. Sade i Witkacy” (Księgarnia Akademicka, 2010). Zajmuje zagadnieniami performatyki, performatywnością zjawisk kultury współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem polskiej kontrkultury. Publikuje w „Dialogu”, „Didaskaliach”, „Performerze”, wielu pracach zbiorowych. Autorka artykułów naukowych i organizatorka konferencji w ramach grantu badawczego „Polska dramatyczna”. Współpracuje z Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, gdzie przygotowała projekt autorski „Biografie w teatrze”. Współpracuje także z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie przygotowała autorską konferencję „Nie może tak zostać! Polski punk”, a obecnie przygotowuje autorską monografię „Nieudane emancypacje. Sztuka i projekty polskości”.
Wstęp wolny.