Korowód. Edward Dwurnik i widma historii
W Muzeum Pałac Herbsta w okresie wakacyjnym prezentujemy dzieła Edwarda Dwurnika, które wzbogaciły naszą kolekcję dzięki darowi profesora Romana Zarzyckiego. Ta wyjątkowa donacja stała się inspiracją do ponownego przyjrzenia się twórczości artysty w zderzeniu z tradycją polskiego malarstwa, z którą prowadził burzliwy dialog. Owo zderzenie to zarazem punkt wyjścia do refleksji nad naszymi narodowymi mitami, które Dwurnik krytycznie i ironicznie nieustająco eksplorował.
INFO
Miejsce
Muzeum Pałac Herbsta, Przędzalniana 72, Galeria Sztuki Dawnej
Czas
Wernisaż
Wystawa to zaproszenie do odbycia fantasmagorycznej podróży. Nakładają się na siebie czasy, a my zderzamy się ze znanymi nam kadrami i motywami. Wśród anonimowych postaci pojawiających się na obrazach, które tworzą tytułowy „korowód”, wiele jesteśmy w stanie rozpoznać dzięki atrybutom czy emblematycznym gestom. Sięgamy do wiedzy historycznej, ale też zbioru wyobrażeń o minionych wydarzeniach. Ekspozycja konfrontuje nas z kulturowymi kliszami, narodowymi symbolami i polską pamięcią zbiorową.
Oglądając prace Dwurnika dostrzegamy echa niepodległościowych zrywów. Wybrzmiewają one w niewyidealizowanej przestrzeni, wśród codzienności, zwyczajności, brzydoty. Artysta, odwołując się do wielkich mistrzów i XIX-wiecznej narracyjności, zrywa z patosem i podręcznikową ilustracyjnością. Symbole wielkiej i wzniosłej przeszłości dla jego współczesnego bohatera nie są niczym więcej jak tylko elementem krajobrazu, obok którego przechodzi się obojętnie.
W pracach artysty dostrzegamy dowcip, szczerość, bezpośredniość, współodczuwanie, współuczestnictwo, ale i dystans. Dwurnik komentuje, ale nie poucza. Prześwietla jedną ze społecznych umów – dotyczącą tego, jak wykorzystujemy wiedzę historyczną oraz w jaki sposób chcemy utrwalać zbiór wyobrażeń i mitów o naszej przeszłości. O nas samych. Dwurnik odsłania to, co miało zostać ukryte, ściera puder. Jest ironiczny.
Tytułowy „korowód” odnosimy więc również do emblematycznych haseł związanych z polską kulturą, historią, tradycją. Ich nazywanie, rozpoznanie znaczeń może zrewidować naszą wizję historii i kulturowo utrwalonej pamięci. Prace Dwurnika proponują tu krytyczną perspektywę.
W ten sposób na ekspozycji skonfrontowane zostają ze sobą m.in. takie prace jak „Tiurma” Dwurnika i „Pochód ułanów polskich w 1830” Gierymskiego, „Pijane głowy” tego pierwszego z „Ostatnim klucznikiem Horeszkowa” Strzałeckiego, czy też „Romantycy” z „Rannym kirasjerem i dziewczyną” Kossaka oraz „Sceną batalistyczną” Pillatiego. Obrazy, z którymi skonfrontowane są prace Dwurnika, pochodzą z kolekcji sztuki dawnej Muzeum Sztuki w Łodzi.
Bilet do Galerii Sztuki Dawnej upoważnia również do wstępu na wystawę „Korowód. Edward Dwurnik i widma historii”.
Chętnie dowiemy się, co myślisz o wystawie! Wypełnij ankietę TUTAJ
WIĘCEJ INFO
kuratorka
koordynacja
identyfikacja wizualna
Mecenas Muzeum Sztuki w Łodzi

Podziel się informacją
Załączniki
-
pdf
Korowód - folder wystawy
-
pdf
Korowód - broszura dostępnościowa
-
pdf
Przestrzeń wystawy (audiodeskrypcja)
-
pdf
Opis wnętrza (audiodeskrypcja)
-
pdf
Dwurnik, Czołgi, gaz i długie pałki (audiodeskrypcja)
-
pdf
Dwurnik, Działać z miłością (audiodeskrypcja)
-
pdf
Dwurnik, Pijane głowy (audiodeskrypcja)
-
pdf
Dwurnik, Romantycy (audiodeskrypcja)
-
pdf
Pillati, Scena batalistyczna (audiodeskrypcja)
-
pdf
Malczewski, Scena symboliczna (audiodeskrypcja)
-
pdf
Suchodolski, Scena batalistyczna (audiodeskrypcja)
-
pdf
Kossak, Wizja Napoleona (audiodeskrypcja)
-
pdf
Gierymski, Pochód ułanów polskich w 1830 roku (audiodeskrypcja)
-
pdf
Strzałecki, Ostatni klucznik Horeszkowa (audiodeskrypcja)
-
pdf
Wojtkiewicz, Zaduszki (audiodeskrypcja)
-
pdf
Kossak, Ranny Kirasjer i dziewczyna (audiodeskrypcja)