Przejdź do sekcji:

Kampania Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Puste Ramy”

Muzeum Sztuki w Łodzi włączyło się w kampanię Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Puste Ramy”, która przypomina o dobrach kultury utraconych przez państwo polskie w czasie II wojny światowej.

Muzeum otwarto w dniu 13 kwietnia 1930 r. Nosiło wówczas nazwę Muzeum Historii i Sztuki im. Juliana i Kazimierza Bartoszewiczów. Najważniejszą częścią zbiorów, która zdecydowała o dalszym kierunku jego rozwoju, była pozyskana w latach 30. Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej grupy „a.r.”. Po II wojnie światowej instytucja przyjęła nazwę Miejskie Muzeum Sztuki w Łodzi, a od 1 stycznia 1950 r. obecną nazwę: Muzeum Sztuki w Łodzi.

Jeszcze w połowie lat 30. muzeum zostało zreorganizowane w placówkę, która zajmuje się wyłącznie sztuką. Muzeum kolekcjonowało wówczas sztukę od średniowiecza do współczesności, ze szczególnym naciskiem na czasy współczesne. Ta tendencja utrzymała się po II wojnie światowej, kiedy placówka – już jako Muzeum Sztuki w Łodzi – zajmowała się kolekcjonowaniem sztuki polskiej i zagranicznej, w szczególności sztuki XX, a obecnie także XXI wieku.

Pod koniec sierpnia 1939 r. ówczesny dyrektor muzeum Marian Minich jako oficer dostał powołanie do wojska. Do Łodzi wrócił w listopadzie 1939 r. Muzeum zarządzali już wtedy Niemcy. Grabież i niszczenie dzieł sztuki trwały mniej więcej od lipca 1940 r. do końca okupacji. W roku 1942 zbiory muzeum przeniesiono do muzeum archeologicznego i do Pałacu Poznańskiego w Łodzi. Niestety nie jest znany ich dokładny los do końca okupacji. Pod koniec wojny duża część zbiorów została z Łodzi wywieziona. Dzięki powojennej akcji rewindykacyjnej odzyskano 140 eksponatów. Odejmując ponad sto dzieł rewindykowanych, straty stanowiły około 25 proc. zbiorów w porównaniu ze stanem z dnia 31 sierpnia 1939 r. Szacuje się je na ponad 230 zabytków. Obejmują one również wywiezione lub zniszczone zbiory biblioteczne. Ze względu na luki w przedwojennych inwentarzach szczegółowe określenie liczby utraconych dzieł jest utrudnione.

Do najcenniejszych strat wojennych muzeum należą:

  • „Gitara”, Pablo Picasso (1881–1973), ok. 1914, rysunek, kolaż, papier, 65 × 51 cm (?), nr w bazie strat wojennych: 11942;
  • „Konfiguracja”, Hans (Jean) Arp (1887–1966), 1929, relief, drewno polichromowane, 27 × 26 cm (?), nr w bazie strat wojennych: 11961;
  • „Rzeźba” (mobil), Alexander Calder (1898–1976), nd., metal, wymiary nieznane, nr w bazie strat wojennych: 11962;
  • „Kompozycja wielopłaszczyznowa”, Tytus Czyżewski (1880– 1945), ok. 1916, farba, tektura, drewno, 75 × 55 (?) cm, nr w bazie strat wojennych: 3019;
  • „Madonna z Dzieciątkiem i papugą na tle krajobrazu, Mistrz z papugą”, b.d./ (1525), olej, płótno, 112 × 72 cm, nr w bazie strat wojennych: 2994;
  • „Zwiastowanie”, Jakub Jordaens, olej, płótno, 151 × 123 cm (153,5 × 116 cm), nr w bazie strat wojennych: 2989.


Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Logotypy UE