Przejdź do sekcji:

Joseph Beuys, Polentransport 1981. Wystawa na antresoli

W sierpniu 1981 roku Joseph Beuys wraz z rodziną przyjechał do Łodzi z wyjątkowym darem - przekazał Muzeum Sztuki w Łodzi ponad 700 swoich dzieł. Akcja, którą nazwał Polentransport 1981, była powtórzeniem gestu jaki dokładnie 50 lat wcześniej wykonał Władysław Strzemiński, kiedy przekazał nowo tworzącej się instytucji publicznej kolekcję dzieł najwybitniejszych artystów światowej awangardy, dziś znaną jako Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej grupy a.r.. Wystawa na atresoli prezentuje dokumentację fotograficzną z wizyty Josepha Beuysa w Muzeum Sztuki w Łodzi.

INFO

Miejsce

ms1, Więckowskiego 36, wejście od Gdańskiej 43, czytelnia na antresoli

Czas

12.04 - 1.07.2022

Ujmując rzecz w kategoriach, jakimi posługiwał się Joseph Beuys: Polacy w latach 1980-1981 stworzyli gigantyczną rzeźbę społeczną złożoną z dziesięciu milionów elementów – elementów antysocjalistycznych, jak mówiła o nich komunistyczna propaganda. Była nią Solidarność, pierwszy niezależny od totalitarnej władzy związek zawodowy w krainie położonej mniej więcej między Eisenach w Niemieckiej Republice Demokratycznej a Władywostokiem w Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich. I w licznych miejscach rozsianych po całym świecie – w Chinach, Korei Północnej, Kambodży...

Pojawienie się Solidarności było dla Beuysa nie tylko widocznym znakiem rozpadu komunistycznej dyktatury, ale również zwiastunem budowy nowej rzeczywistości. Ów stworzony głównie przez robotników związek był ucieleśnieniem trzeciej drogi: szukania kompromisu, próbą przezwyciężenia ograniczeń tak kapitalizmu, jak i komunizmu, ale z zachowaniem zdobyczy socjalnych, przy silnym oparciu o poczucie wspólnotowości i tradycję. Solidarnościowa aktywność jawiła się jako idealny przykład wymyślonej przez artystę rzeźby społecznej, w której tworzywem są ludzkie działania wpływające na sposób funkcjonowania, czyli  kształt ludzkiej zbiorowości.

W sierpniu 1981 roku Joseph Beuys przyjechał do Łodzi wraz z rodziną, wioząc w drewnianej skrzyni umieszczonej na dachu campera dar złożony z ponad siedmiuset rysunków, obiektów, materiałów archiwalnych i dokumentacji swoich dotychczasowych działań, uzupełniony po przyjeździe o cykl 13 rysunków - notatek z akcji wręczania daru.

Akcja, którą nazwał Polentransport 1981, była powtórzeniem gestu jaki 50 lat wcześniej wykonał Władysław Strzemiński, przekazując 15 lutego 1931 roku nowo tworzącej się instytucji publicznej kolekcję dzieł najwybitniejszych artystów światowej awangardy, dziś znaną jako Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej grupy „a.r.”.

Zdjęcia pochodzące z archiwum fotograficznego Muzeum Sztuki w Łodzi. Zbiór dokumentujący  wizytę Beuysa liczy 136 zdjęć. Duża ich część pokazana została na wystawie „Ekonomia daru: Joseph Beuys, Polentransport 1981” w Instytucie Polskim w Düsseldorfie na przełomie 2021/22 roku.

Wystawa była częścią oficjalnych obchodów stulecia urodzin Josepha Beuysa w Niemczech.


Prezentacja materiałów archiwalnych dostępna jest codziennie, z wyjątkiem poniedziałków, w godz. 9.00-16.00 i w czwartki w godz. 9.00-18.00. Wstęp 1 zł. Do obejrzenia prezentacji upoważnia także bilet na wystawę czasową w ms1.

 

WIĘCEJ INFO

koncepcja wystawy

Maciej Cholewiński, Aneta Błaszczyk-Smolec

Podziel się informacją

INFO

Miejsce

ms1, Więckowskiego 36, wejście od Gdańskiej 43, czytelnia na antresoli

Czas

12.04 - 1.07.2022

koncepcja wystawy

Maciej Cholewiński, Aneta Błaszczyk-Smolec

Podziel się informacją

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Logotypy UE