De ira, de dolore. Koncert Zygmunta Krauzego wraz ze Spółdzielnią Muzyczną contemporary ensemble
Muzeum Sztuki zaprasza na koncert jednego z najwybitniejszych współczesnych polskich kompozytorów. Zygmunt Krauze jest czołowym przedstawicielem polskiej awangardy muzycznej. Swoją inspirację artystyczną odnajdywał w sztukach wizualnych, zwłaszcza w twórczości przedstawiciela polskiej awangardy — Władysława Strzemińskiego. Odzwierciedleniem tego zainteresowania, były kompozycje unistyczne stworzone przez muzyka w latach 60. Koncert, który odbędzie się w Muzeum Pałacu Herbsta, będzie niejako podsumowaniem trwających ponad pół wieku związków Krauzego z łódzkim Muzeum Sztuki.
INFO
Miejsce
Muzeum Pałac Herbsta,
Oddział Muzeum Sztuki w Łodzi
ul. Przędzalniana 72
Czas
Wernisaż
Oprócz kompozycji unistycznych Krauze tworzył dźwiękowe enviroment i instalacje, brał udział w happeningach współpracując z Galerią Foksal. Jest twórcą pierwszych w Polsce kompozycji przestrzenno-muzycznych, które powstawały we współpracy z architektami. Jednym z istotnych rozdziałów w twórczości kompozytora jest muzyka teatralna tworzona m.in. do przedstawień w Comédie-Française i Theatre National de la Colline w Paryżu.
Podczas koncertu odbywającego się w przestrzeni Pałacu Herbsta artysta wykona swoje utwory (m.in. Stone Music) i improwizacje (m.in. Hommage à Krygier), Artyście towarzyszyć będzie contemporary ensemble Spółdzielnia Muzyczna w składzie: Małgorzata Mikulska (flety), Tomasz Sowa (klarnety), Krzysztof Guńka (saksofon), Paulina Woś (skrzypce), Barbara Mglej (skrzypce/altówka), Jakub Gucik (wiolonczela), Aleksandra Płaczek (fortepian), Aleksander Wnuk (perkusja).
Prezentowany zbiór jest zapisem śladów obecności w Muzeum Sztuki w Łodzi Zygmunta Krauze, kompozytora, który często odwoływał się do myśli teoretycznej, wizji plastycznej stworzonej przez Władysława Strzemińskiego. Po raz pierwszy zaprezentował się w łódzkiej placówce w 1987 roku. Przygotował instalację dźwiękową zatytułowaną Rzeka podziemna. Muzyka kompozytora płynęła przez „labirynt” – strukturę przestrzenną przygotowaną przez Wiesława Nowaka i Jana Muniaka.
Kiedy Muzeum świętowało setną rocznicę urodzin Strzemińskiego urządzając wielką okolicznościową wystawę połączoną z sympozjum kompozytor przygotował koncert, który wykonał z towarzyszeniem Kwartetu Śląskiego w dzisiejszym Muzeum Pałacu Herbsta, oddziale Muzeum Sztuki w Łodzi.
W 1996 roku Krauze wygłosił wykład zatytułowany Mondrian i muzyka jego epoki, który „zilustrował” recital fortepianowy Marcela Wormsa odegrany w Sali Neoplastycznej – zaprojektowanej przez Strzemińskiego.
W 2007 roku kompozytor zaprezentował publiczności Arię. Kompozycję przestrzenno-muzyczną; przybyli na wernisaż mogli dosłownie spacerować wśród dźwięków, wybierając jedno z kilkudziesięciu źródeł muzyki.
W 2012 roku wspólną pracę Teresy Kelm i Zygmunta Krauze pokazano na wystawie Dźwięki elektrycznego ciała. Eksperymenty w sztuce i muzyce w Europie Wschodniej 1957-1984. Tu utwór muzyczny i architektura stały się jednością i mogły oddziaływać na widza – słuchacza razem, każda na swój sposób: dźwiękiem, kształtem, światłem.
W 2015 roku Akademia Muzyczna w Łodzi wydała książkę Między unizmem i sensualizmem opisującą powiązania formalne teorii plastycznej i muzycznej oraz tego, jak przekładają się one na muzykę kompozytora. Wydawnictwu towarzyszyła płyta. Zamieszono na niej animacje, w których prace Strzemińskiego przestały być nieruchome, a muzyka Krauzego połączyła się z obrazami.
Wszystkie materiały znajdują się w zasobie Działu Dokumentacji Naukowej Muzeum Sztuki w Łodzi.
Data wydarzenia: 17 września, godz. 17.00
Liczba miejsc ograniczona. Udział w koncercie możliwy wyłącznie po wcześniejszym dokonaniu rezerwacji.
Zapisy: edu.herbst@msl.org.pl,
tel. 506 941 803/42 674 96 98 w. 35 (pn.-pt. 8:00-16:00).
Utwór Zygmunta Krauze "De Ira De Dolore" dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.