Przejdź do sekcji:

Czyszczenie Dywanów

INFO

Miejsce

ms1, Więckowskiego 36, wejście od Gdańskiej 43, czytelnia na antresoli

Czas

5 października – 31 grudnia 2021

I.

Oglądacie Państwo zbiór książek napisanych, wykonanych i wydanych przez Adama Paczkowskiego i Radosława Sowiaka. W 1981 roku założyli w Łodzi galerię Czyszczenie Dywanów, której historia jest równie osobliwa jak nazwa.

Przedtem Paczkowski i Sowiak zajmowali się… przyjemnym spędzaniem czasu i interesami, żeby móc miło spędzać czas na ulicy Wólczańskiej, gdzie się wychowali, ale też w restauracjach i na dancingach, nad morzem i w Warszawie. W Polsce lat 70. i 80. XX wieku nie było to dobrze widziane, a już na pewno nie przez Milicję Obywatelską.

Któregoś dnia zaczęli się interesować sztuką. Spotykali się z artystami, odwiedzali ich pracownie. Chłonęli nieznany świat, ale i handlowali. Jak na początkujących marszandów świetnie im szło. W końcu postanowili założyć galerię. Prywatną, niezależną, organizującą wystawy, kupującą i sprzedającą prace.

Był tylko jeden problem: w Polsce w tym czasie trwał stan wojenny, podczas którego właściwie wszystko mogło być uznane za działalność antypaństwową. Na przykład spotykanie się na wernisażach we własnej galerii.

W lokalu przy ul. Piotrkowskiej 255 m. 22 powstał więc punkt usługowy Czyszczenia Dywanów, co miało – przynajmniej oficjalnie – usprawiedliwić częste wizyty osób z zewnątrz.

 

II.  

Sezon wystawienniczy w Czyszczeniu Dywanów otworzył w marcu 1982 roku Zbigniew Warpechowski. Potem swoje prace prezentowali m.in. Andrzej Partum, Józef Robakowski, Henryk Stażewski, Jacek Kryszkowski, Andrzej Różycki, Ewa Partum, Jan Dobkowski, Ryszard Waśko, Jacek Jóźwiak.

Po roku, kiedy atmosfera wokół galerii zaczęła robić się gęsta – również na tle nieporozumień artystycznych – Czyszczenie Dywanów zamknięto. Finisażem (16 marca 1983) było zdarzenie zatytułowane „Urodziny Adama P.”, połączone z wystawnym przyjęciem i prezentacją specjalnie stworzonej kolekcji prac wykonanych przez artystów wystawiających w galerii.

 

III.

Paczkowski i Sowiak galerię co prawda zamknęli, ale pozostali w świecie sztuki. Zostali artystami (rzecz jasna nie rezygnując z handlu). W 1983 roku Sowiak zaczął tworzyć czarne książki z drewna wyklejane zdjęciami, uzupełniane krótkimi tekstami tworzonymi za pomocą stempli. Wkrótce książki zaczął też „pisać” Paczkowski, który, nawiązując stylistycznie do powstającej „biblioteki z drewna” wykonał serię „Prac na kafelkach”, wyglądających jak pojedyncze strony jednej z jej ksiąg.

Założyli też wydawnictwo „Zakaz Zawracania”, w którym publikowali – oczywiście nielegalnie – biuletyn zatytułowany „Mersapon” (tak nazywał się środek do czyszczenia dywanów), zawierający relacje z podejmowanych przez siebie działań artystycznych. Na przykład prywatnego turnieju tenisa ziemnego w Konopnicy z udziałem najlepszych zawodników w Polsce.

W 1986 roku po serii wychowawczych rozmów z oficerami Służby Bezpieczeństwa Paczkowski z Sowiakiem zmuszeni zostali do zaprzestania działalności, ale… Na pożegnanie wykonali performens: wytoczyli sobie nawzajem fikcyjny i skandalizujący proces sądowy o rzekomy zabór mienia, czyli dzieł sztuki. Trwał kilka lat i pozostał nierozstrzygnięty.  

Radosław Sowiak zajął się później malarstwem. Mieszka w Łodzi.

Adam Paczkowski tworzeniem kolejnych wydawnictw, komunikatów, książek artystycznych. Od 2004 roku – w Szwecji.


W związku z sytuacją epidemiczną, prezentacja materiałów archiwalnych dostępna jest codziennie, z wyjątkiem poniedziałków, w godz. 9.00-16.00 i w czwartki w godz. 9.00-18.00, po uprzednim umówieniu wizyty (tel. +48 42 639-12-64 w. 56 lub e-mail: m.cholewinski@msl.org.pl). Wprowadzamy jednocześnie limit w postaci jednej grupy dziennie, liczącej maksymalnie 3 osoby.  Wstęp 1 zł. Do obejrzenia prezentacji upoważnia także bilet na wystawę czasową w ms1

WIĘCEJ INFO

koncepcja wystawy

Maciej Cholewiński, Aneta Błaszczyk-Smolec

Podziel się informacją

Załączniki

INFO

Miejsce

ms1, Więckowskiego 36, wejście od Gdańskiej 43, czytelnia na antresoli

Czas

5 października – 31 grudnia 2021

koncepcja wystawy

Maciej Cholewiński, Aneta Błaszczyk-Smolec

Podziel się informacją

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Logotypy UE